Száz híres/82. Sofi Oksanen

KOmplett

„Nem lett volna szabad gyereket szülni sem Lindának, sem neki, Aliidénak, sem senkinek a családjából. Csak végig kellett volna élni az életüket.”

Az idézet Szabó Magdától, miszerint „Boldogtalan embereknek nem szabadna, hogy gyerekük szülessék” – újra és újra felidéződött bennem a könyv olvasása közben. Az utóbbi időben egy nagyon izgalmas munkát végzek: elmegyek kipróbálni a legkülönfélébb terápiás módszereket, részt veszek a foglalkozásokon, benne vagyok különféle terápiákban, interjúkat készítek a szakértőkkel. És mivel már évek óta rendszeresen írok pszichológiai tárgyú cikkeket – bár én magam persze nem váltam szakértővé –, bizonyos rálátásom már lett egyes irányzatokra.

false

Ami leginkább megmozgatott, az annak a megfigyelése lett, hogyan hat ránk a szűkebb (család), illetve a tágabb környezetünk (a társadalom, amiben élünk) múltja. Egyik cikkem kapcsán Bagdy Emőke beszélt nekem a pszichogenezisről és a pszichogenetikai átöröklésről, arról a módról, ahogy az egyén ellesi azt az attitűdöt, miképp viszonyuljon a saját életéhez. „Ha azt tapasztalja egy generáció, hogy állandóan visszaélnek a bizalmával és megsértik a határait, akkor az egyedi lelkekben is elkezdődik a határépítés, a bizalmatlanság érzete erősödik meg – idézem Bagdy Emőkét –, mióta a magyarság létezik, halljuk a hangot a tudatunk mélyéről: »Nem engedlek be, gyanakszom, biztosan hátsó szándékaid vannak! Mert meghívtál vacsorára és ott nyársaltad fel az egész magyarság vezérkarát. Mert minden megtörtént már, mindent megcsináltatok velünk. Mit tettetek a bizalmunkkal?«

Generációról generációra megy az üzenet, hogy vigyázni kell, magunkba zárkózni, feltételezni, hogy amit a másik mond, nem igaz. Lesben kell állni, mert amit a másik üzen, nem úgy van, ezért kettős könyvelést kell vezetni az agyunkban. Ott a vészjelzés a lelkekben: »Vigyázz, mert az életedről van szó!« Ez egy kártékony program, egy rossz öntőforma. A mélyén ott van a magyarok örök tapasztalata, az, hogy ne higgyünk senkiben, mert minket mindig megcsaltak, átvertek, leterítettek. Ha hitünket vezéreknek, kormányoknak adtuk, visszaéltek vele. És a végén sosem jött a kárpótlás, az elégtétel, ha az igazság megcsorbult, ha az ígéret nem teljesült. Soha nem volt a legsúlyosabb vétkeknek sem következményük. A rendszerváltás után se történt meg mindez, hát hogy épült volna fel a bizalom? És amíg nincs meg a bizalom, addig a régi séma működik.”

Ehhez a kollektív bizalomvesztéshez párosul a szűkebb család története. A Hellinger nevével fémjelzett családállítás igen vitatott terápiás módszer, de nem tudok nem hinni az alapgondolatában, miszerint a tágabb értelemben vett hozzátartozóink „nehéz sorsa” hatással van a mi életünkre is. Dr. Pusztai Ildikó csoportján vettem részt (annak idején egy másikon is, de ott nagy problémáim voltak épp a csoportvezetőkkel, egy percre nem tudtak hitelessé válni számomra), és döbbentem tapasztaltam, hogy szinte elfeledett emlékképek élesednek ki bennem a csoportmunka során, és hogy olyan érzetek mozgatnak a mai napig, amik valahonnan nagyon mélyen erednek, már a nyomukba sem tudok érni, mégis képesek megbéklyózni és a cselekedeteimet irányítani, öntudatlanul.

A Tisztogatás és a Sztálin tehenei kapcsán nem véletlenül merült fel bennem mindez. A megnyomorított generációk (és a mi történelmünk sok szempontból rokon az észtekével), az erőszak testi és lelki deformáló, valamint anyáról leányra öröklődő hatása a mai napig tart. Oksanen tárgyilagosan, már-már szenvtelenül rajzolja elénk mindezt, ráadásul megtévesztően olvasmányosan is – ez a stílus éppen azt mutatja meg nekem, milyen egyszerű a „módszer”, milyen magától értetődően kerül át a bélyeg, és cipeljük magunkban a többiek sorsát is…

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.