Kicsi Lili Projekt: Both Miklós zeneszerző, előadó

KOmplett

Gitárprímásként emlegetik, számtalan díj tulajdonosa. Zenekara, a Napra folyamatosan telt házas koncerteket ad a fővárosban, vidéken és külföldön is. Szívesen működik együtt más művészekkel, nagyszabású projektekben vesz részt. Ő szerezte a Kicsi Lili trailerének a zenéjét.

Legutóbb a Napra Naiv LP-jén dolgoztunk együtt, én írtam a két új dal szövegét. (Mindkettő letölthető ingyenesen a www.napra.hu-n, külön kis barna négyzet jelzi az album helyét.) Az egyiket Krámli Kinga énekli, ezt volt könnyebb feladat megírni. Miklós azt kérte, a szöveg olyan legyen, amilyet egy átejtett kis veréb énekelhet, aki nem látja be, hogy hiábavaló az egész ügy, a férfi már rég odébbállt. Szeretem az ilyen szerepjátszós dolgokat (Kingának is remek szereplehetőség), egyből meg is jelent a szemem előtt egy lány, aki kicsípi magát, felveszi a legszebb ruháját, legmagasabb sarkú cipőjét, és aztán csak vár. Órákig. Míg megolvad alatta a beton, hogy végül őrizhesse a két kis reménytelen, szívszorító pontot, ami ennek a kalandnak a végére került…

A másik dalt maga Miki énekli, ez már nehezebb dió volt. Rengeteg variáció készült el belőle, míg egy idegtépő hajnali órán – miután soronként hívtam, és korrigáltam és sztornóztam és kezdtem újra elölről – azt mondtuk mindketten: megvan. Valahogy női előadóknak könnyebben írok. Mindenkinél másképp működik ez, és én kedvelem azokat, akik csak és kizárólag olyan szöveget hajlandóak elénekelni, amit magukénak éreznek. Ehhez nekem mint dalszövegírónak, bele kell helyezkednem az előadó személyiségének egy részébe, és ez igazán érdekes kaland. (Főleg utólag visszatekintve a korábbi variánsokra és mellényúlásokra. Kész egoutazás. Mindig sokat tanulok ilyenkor magamról is.)


Miklósnak sem volt könnyebb dolga, mikor a traileremhez írta a zenét, ami végül olyan lett, amilyenről nem is álmodtam: megemeli a képeket, és egyben meg is köti őket, szorosan önmagukhoz, aláfest és hangsúlyoz, ott teljesedik ki, ahol a feszültség már valóban fojtogató. (Miklós eddig a Kivilágos kivirradtig című tévéfilmhez és vizsgafilmekhez komponált zenét.) Én eleinte azt forszíroztam, hogy Karádytól a Halálos tavasz témája, és Lou Reedtől a Femme Fatale – (Hommage a Edie Sedgwick) átvariált dallamverziói adják a zene alapját. Miklós ki is próbálta ezt, majd hívott, hogy az elkészült alkotás ledobja magáról ezt az erőltetett variációt. Elvem, hogy mindenki azt csinálja ezekben a nagy közös munkákban, amihez ért: Miklósra hagytam hát a dolgot. Szerencsére. És ő is azt mondta, élvezte a munkát.

A trailer hamarosan fenn lesz a megosztókon. Addig ajánlom mindenki figyelmébe (a sajátjaimon kívüli) két kedvenc dalomat, a Napra Balladát és a Radnóti Miklós-albumról a Tajtékos ég címűt.

Kína egy új szerelem számára. Tavaly járt ott először, most indul újra. Ha minden igaz, csodálatos könyv és zenei album születik majd ezekből az új inspirációkból…

A Kínában készült képei itt láthatóak.


És az egyik kedvenc videóm arról az érdekes zenei kísérletről, amit Miklós a kínai művészekkel csinált.

Végül pedig egy kép kettőnkről, amint éppen egy dalon dolgozunk:


Fotó: mobillal, Tóth Evelin

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.