Kicsi Lili Projekt: Larion Oscar sminkmester

KOmplett

„Megadom magam az életnek, aztán gyönyörű magyarázatot találok arra, amit tettem” – írja Oscar egy helyütt. Munkássága, eddigi művészeti tevékenysége hűen példázza ezt. A sokféle tapasztalatból, inspirációból aztán megszülethet az új. Jelen esetben az én négy arcom.

Láttam már Oscar munkáit modelleken, az egyik ismerősömet is sminkelte régebben, így aztán nagyon örültem, mikor kiderült, hogy a projekt egyik támogatója, a Maybelline rá bízta a feladatot. Már egy szimpla fellépésnél, bemutatónál, fotózásnál is rettentő fontos a szép és igényes smink, hát még egy olyan filmnél, amit kitaláltam. Ahol minden szerepet én játszom el. Itt nem lett volna elég, ha én magam felkenek magamra valamit. Ide művész kellett.

Larion Oscar


Larion Oscar

Fotó: Andráska Krisztián

Egy-egy smink megalkotása hosszadalmas feladat, és akkor, amikor Oscar éppen nem a számat festette, tudtunk beszélgetni is. Így derült ki, hogy korábban klasszikus és modern balettet, előadó-művészetet tanult, majd tizenhárom évadot töltött mozgásművészként az Operában. (A filmezésbe is belekóstolt, játszott többek között Alan Parker Evita című mozijában, a Találkozás Vénusszal című Szabó István-filmben is.) A színpad világa zsigeri élmény volt, később, már sminkesként vissza is tért ide: felkérésre tervezett színházi produkcióknak komplett sminkeket, például a Macskákhoz, a Vámpírok báljához, az LGT táncképekhez… Mindezekkel párhuzamosan festészetet tanult, és képzőművészként huszonegy önálló tárlat van mögötte. Japán volt még rá ilyen elementáris hatással, ott tanulmányozta ugyanis a tradicionális nó, kabuki és gésa kultúrát. „Japánban tanultam meg igazán, mi a valódi tisztaság, szépség és a smink fogalma” – mondja. Immár tizenöt éve dolgozik a szépségiparban, sminkel, zsűrizik (Miss World Hungary, Marie Claire Fashion Days, Glamour szépségnapok, Make up Magyar Kupa). Tizenkét éve egy világcég nemzetközi márkájának (Maybelline New York) sminkmestereként megalkotja a szezon sminkkollekcióit, tréningeket tart, publikál.

Rendkívül sokoldalú alkotóról írok, három művésznek elég lenne ennyi! De Oscarnál úgy látszik, minden a sminkelésben összpontosult végül. A színpadi (filmes és divatbemutatós) tapasztalatok miatt pontosan tudja, milyen az ecset mindkét oldalán, és épp ezért roppant megnyugtató vele dolgozni. Még egy olyan parázós embernek is, mint amilyen vagyok. Pontosan érzékeli a karaktereket, tudja, mennyi múlik egy-egy finomságon, és hogy milyen fontos az, hogy a modell ne érezze feszélyezve magát. Az én bőröm ugyancsak problematikus, de a félelmem, hogy ebből bármi is látszani fog, pár perc alatt elillant. A munka után megnéztem Oscar grafikáit is, és ugyanazt a szellemiséget láttam rajtuk. Kecsességet, szép, érzékeny íveket, sosem tolakodó formákat.

A forgatás napja rémálom is lehetett volna. Tombolt a hőség, beállt a terembe, amin nem segített, hogy izzottak a reflektorok. Ám a végeredményen ebből semmi nem látszik. Úgy lettem egy nap alatt wamp, szende lányka, hatvanas évekből elénk tűnt őrült, valamint egy csaknem hetvenéves beteg asszony, hogy ez utólag is varázslatnak tűnik.

Ő a regénybéli Lili. Tajta Szilas Rita ruhája, és Bősze Kinga fülbevalója.


Ő a regénybéli Lili. Rajta Szilas Rita ruhája és Bősze Kinga fülbevalója

Fotó: Merényi Dávid


Egyik barátnőm írta a könyv, a kész sajtófotók (amelyekből egyet itt publikálok először) és a félkész trailer kapcsán, hogy úgy látszik, mellém a sors mindig a legjobbakat sodorja. Boldog vagyok, hogy így van. Köszönöm, Oscar!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.