Kopasz Tamás: Zenit

KOmplett

„Folyamatosan munkálkodó, szaggatott szorongás.”

Van egy festményem Tamástól, ami szerintem engem ábrázol, de lehet, hogy csak én látom a szinte monokróm (bizonyos fénytörésben inkább sötétlila, máskor grafitszürke vagy fekete, olykor sötétbarna) kusza vonalak között a vonásaim. És érdekes módon leginkább akkor, ha kellőképp levert vagyok. Olyan, mintha a depresszióm lenne feltéve a vászonra: az elsőre nyugodt, ovális arc, és benne a folyamatosan munkálkodó, szaggatott szorongás. Tamás legtöbb munkája ilyen szerintem – a vonalak burjánzanak, mégis valami erő összehurkolja, egymás mellé kényszeríti őket. Illeszkednek bárhová, nyugodtan fekszenek a falon – egészen addig, míg hosszan el nem időzünk előttük.

false

Berzsenyi Fohászkodás című versében („Téged dicsőít a zenit és a nadír”) találtam meg először ezt az összhangot, mikor egyetlen sorban (Tamásnál ugye képben) összeolvad a horizont, és mindegy, fent vagy lent vagyunk, az egész csak egyben, egyként értelmes. Minden képben felfedezhető a teljes sorozat, mintha csak a látóhatárt kémlelnénk egy tengerparti séta közben. Az ég nyugtalanul ömlik a vízbe. Majd vissza. A földet alig érintik közben.

Mivel az új sorozatot is Händel inspirálta (az Atalanta), úgy vélem, nyugodtan beidézhetek egy szövegemből, melyet még Kopasz Tamás 2006-os megnyitójára (amelynek inspirálója az Ariodante volt) írtam. Bár a mostani festményeken megjelent egyfajta erőteljes, lüktető kék, ami mintha szétlökné a máskülönben csak belül, rejtetten pulzáló kompozíciót, a művek erős rokonságban állnak egymással, így az akkori impresszióim máig érvényesek.

Első találkozásom Kopasz Tamással és a barokk sorozattal (részletek)

false

Sokáig kellett keresnem a barokkot a képeken. Mitől is az? A barokk zenében újdonság többek között a szenvedélyes dallamosság, valamint a női hang megjelenése. Miután sokáig néztem a festményeket, elkezdtem látni rajtuk a női hangot. Talán épp a szinte minden képen (nem csak ebben a sorozatban) jelen levő lila színben. „Tulajdonképpen mi bajod neked a lilával? – kérdezte Tamás. – Igazából az nem is lila, az túl egyszerű lenne… mondjuk úgy, sápadt vörös... Soha nem gondoltam, hogy lilát használok.”

Felcsendült Händel Ariodantéja, melynek hét áriája ihlette a festményeket. „Már rég megfestettem a képeket, mikor megtudtam, hogy Ariodante  férfi” – mondta Tamás, és ezzel még inkább aláhúzta számomra azt, hogy a képeit úgy lehet érteni, miként a zenét. Kedvenc barokk költőm, Rimay János versében a „ne torkoskodjunk, mint vízi hüvelvény” sor tetszett a legjobban. De nem tudtam, mi lehet az a vízi hüvelvény, megnéztem hát a régi magyar szótárban. Első örömömet, hogy a címszó létezik, rögtön beárnyékolta, hogy a magyarázat ennyi volt: „Vízi hüvelvény – Jelentése ismeretlen. Egyetlen előfordulása Rimay Kerekded ez világ című verse.” Gondoltam, hogy én ilyet nem tudok. Ehhez én túl egyszerű, túl földhözragadt vagyok. Maradt tehát a szöveg. Abban könnyebb kitérni, magyarázkodni. Meg már egy csomó gyümölcslikőrt is megittam, jöttek az egészen más asszociációk. Nehezen vettem búcsút a képektől, de sietnem kellett. „Kitalálsz? – kérdezte Tamás. – Tudod, a rácsoknál...” „Nem vagyok hülye” – vágtam közbe. Aztán persze eltévedtem a barokkos lépcsőházban. Lejutottam a pincéhez. Néztem a gerendákat, a baljós félhomályt. Egy pillanatra teljes sötét lett, aztán a beszökő fény egyetlen lilás csíkot mázolt a falra. Na jó, lehet, hogy sápadt vörös volt…

A kiállítás megtekinthető: 2013. október 26-ig (naponta 10–18 óráig, szünnap: vasárnap). Veszprémi Művészetek Háza, Csikász Galéria, Veszprém, Vár u. 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.