Kopasz Tamás: Zenit

KOmplett

„Folyamatosan munkálkodó, szaggatott szorongás.”

Van egy festményem Tamástól, ami szerintem engem ábrázol, de lehet, hogy csak én látom a szinte monokróm (bizonyos fénytörésben inkább sötétlila, máskor grafitszürke vagy fekete, olykor sötétbarna) kusza vonalak között a vonásaim. És érdekes módon leginkább akkor, ha kellőképp levert vagyok. Olyan, mintha a depresszióm lenne feltéve a vászonra: az elsőre nyugodt, ovális arc, és benne a folyamatosan munkálkodó, szaggatott szorongás. Tamás legtöbb munkája ilyen szerintem – a vonalak burjánzanak, mégis valami erő összehurkolja, egymás mellé kényszeríti őket. Illeszkednek bárhová, nyugodtan fekszenek a falon – egészen addig, míg hosszan el nem időzünk előttük.

false

Berzsenyi Fohászkodás című versében („Téged dicsőít a zenit és a nadír”) találtam meg először ezt az összhangot, mikor egyetlen sorban (Tamásnál ugye képben) összeolvad a horizont, és mindegy, fent vagy lent vagyunk, az egész csak egyben, egyként értelmes. Minden képben felfedezhető a teljes sorozat, mintha csak a látóhatárt kémlelnénk egy tengerparti séta közben. Az ég nyugtalanul ömlik a vízbe. Majd vissza. A földet alig érintik közben.

Mivel az új sorozatot is Händel inspirálta (az Atalanta), úgy vélem, nyugodtan beidézhetek egy szövegemből, melyet még Kopasz Tamás 2006-os megnyitójára (amelynek inspirálója az Ariodante volt) írtam. Bár a mostani festményeken megjelent egyfajta erőteljes, lüktető kék, ami mintha szétlökné a máskülönben csak belül, rejtetten pulzáló kompozíciót, a művek erős rokonságban állnak egymással, így az akkori impresszióim máig érvényesek.

Első találkozásom Kopasz Tamással és a barokk sorozattal (részletek)

false

Sokáig kellett keresnem a barokkot a képeken. Mitől is az? A barokk zenében újdonság többek között a szenvedélyes dallamosság, valamint a női hang megjelenése. Miután sokáig néztem a festményeket, elkezdtem látni rajtuk a női hangot. Talán épp a szinte minden képen (nem csak ebben a sorozatban) jelen levő lila színben. „Tulajdonképpen mi bajod neked a lilával? – kérdezte Tamás. – Igazából az nem is lila, az túl egyszerű lenne… mondjuk úgy, sápadt vörös... Soha nem gondoltam, hogy lilát használok.”

Felcsendült Händel Ariodantéja, melynek hét áriája ihlette a festményeket. „Már rég megfestettem a képeket, mikor megtudtam, hogy Ariodante  férfi” – mondta Tamás, és ezzel még inkább aláhúzta számomra azt, hogy a képeit úgy lehet érteni, miként a zenét. Kedvenc barokk költőm, Rimay János versében a „ne torkoskodjunk, mint vízi hüvelvény” sor tetszett a legjobban. De nem tudtam, mi lehet az a vízi hüvelvény, megnéztem hát a régi magyar szótárban. Első örömömet, hogy a címszó létezik, rögtön beárnyékolta, hogy a magyarázat ennyi volt: „Vízi hüvelvény – Jelentése ismeretlen. Egyetlen előfordulása Rimay Kerekded ez világ című verse.” Gondoltam, hogy én ilyet nem tudok. Ehhez én túl egyszerű, túl földhözragadt vagyok. Maradt tehát a szöveg. Abban könnyebb kitérni, magyarázkodni. Meg már egy csomó gyümölcslikőrt is megittam, jöttek az egészen más asszociációk. Nehezen vettem búcsút a képektől, de sietnem kellett. „Kitalálsz? – kérdezte Tamás. – Tudod, a rácsoknál...” „Nem vagyok hülye” – vágtam közbe. Aztán persze eltévedtem a barokkos lépcsőházban. Lejutottam a pincéhez. Néztem a gerendákat, a baljós félhomályt. Egy pillanatra teljes sötét lett, aztán a beszökő fény egyetlen lilás csíkot mázolt a falra. Na jó, lehet, hogy sápadt vörös volt…

A kiállítás megtekinthető: 2013. október 26-ig (naponta 10–18 óráig, szünnap: vasárnap). Veszprémi Művészetek Háza, Csikász Galéria, Veszprém, Vár u. 17.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.