Kopasz Tamás: Zenit

KOmplett

„Folyamatosan munkálkodó, szaggatott szorongás.”

Van egy festményem Tamástól, ami szerintem engem ábrázol, de lehet, hogy csak én látom a szinte monokróm (bizonyos fénytörésben inkább sötétlila, máskor grafitszürke vagy fekete, olykor sötétbarna) kusza vonalak között a vonásaim. És érdekes módon leginkább akkor, ha kellőképp levert vagyok. Olyan, mintha a depresszióm lenne feltéve a vászonra: az elsőre nyugodt, ovális arc, és benne a folyamatosan munkálkodó, szaggatott szorongás. Tamás legtöbb munkája ilyen szerintem – a vonalak burjánzanak, mégis valami erő összehurkolja, egymás mellé kényszeríti őket. Illeszkednek bárhová, nyugodtan fekszenek a falon – egészen addig, míg hosszan el nem időzünk előttük.

false

Berzsenyi Fohászkodás című versében („Téged dicsőít a zenit és a nadír”) találtam meg először ezt az összhangot, mikor egyetlen sorban (Tamásnál ugye képben) összeolvad a horizont, és mindegy, fent vagy lent vagyunk, az egész csak egyben, egyként értelmes. Minden képben felfedezhető a teljes sorozat, mintha csak a látóhatárt kémlelnénk egy tengerparti séta közben. Az ég nyugtalanul ömlik a vízbe. Majd vissza. A földet alig érintik közben.

Mivel az új sorozatot is Händel inspirálta (az Atalanta), úgy vélem, nyugodtan beidézhetek egy szövegemből, melyet még Kopasz Tamás 2006-os megnyitójára (amelynek inspirálója az Ariodante volt) írtam. Bár a mostani festményeken megjelent egyfajta erőteljes, lüktető kék, ami mintha szétlökné a máskülönben csak belül, rejtetten pulzáló kompozíciót, a művek erős rokonságban állnak egymással, így az akkori impresszióim máig érvényesek.

Első találkozásom Kopasz Tamással és a barokk sorozattal (részletek)

false

Sokáig kellett keresnem a barokkot a képeken. Mitől is az? A barokk zenében újdonság többek között a szenvedélyes dallamosság, valamint a női hang megjelenése. Miután sokáig néztem a festményeket, elkezdtem látni rajtuk a női hangot. Talán épp a szinte minden képen (nem csak ebben a sorozatban) jelen levő lila színben. „Tulajdonképpen mi bajod neked a lilával? – kérdezte Tamás. – Igazából az nem is lila, az túl egyszerű lenne… mondjuk úgy, sápadt vörös... Soha nem gondoltam, hogy lilát használok.”

Felcsendült Händel Ariodantéja, melynek hét áriája ihlette a festményeket. „Már rég megfestettem a képeket, mikor megtudtam, hogy Ariodante  férfi” – mondta Tamás, és ezzel még inkább aláhúzta számomra azt, hogy a képeit úgy lehet érteni, miként a zenét. Kedvenc barokk költőm, Rimay János versében a „ne torkoskodjunk, mint vízi hüvelvény” sor tetszett a legjobban. De nem tudtam, mi lehet az a vízi hüvelvény, megnéztem hát a régi magyar szótárban. Első örömömet, hogy a címszó létezik, rögtön beárnyékolta, hogy a magyarázat ennyi volt: „Vízi hüvelvény – Jelentése ismeretlen. Egyetlen előfordulása Rimay Kerekded ez világ című verse.” Gondoltam, hogy én ilyet nem tudok. Ehhez én túl egyszerű, túl földhözragadt vagyok. Maradt tehát a szöveg. Abban könnyebb kitérni, magyarázkodni. Meg már egy csomó gyümölcslikőrt is megittam, jöttek az egészen más asszociációk. Nehezen vettem búcsút a képektől, de sietnem kellett. „Kitalálsz? – kérdezte Tamás. – Tudod, a rácsoknál...” „Nem vagyok hülye” – vágtam közbe. Aztán persze eltévedtem a barokkos lépcsőházban. Lejutottam a pincéhez. Néztem a gerendákat, a baljós félhomályt. Egy pillanatra teljes sötét lett, aztán a beszökő fény egyetlen lilás csíkot mázolt a falra. Na jó, lehet, hogy sápadt vörös volt…

A kiállítás megtekinthető: 2013. október 26-ig (naponta 10–18 óráig, szünnap: vasárnap). Veszprémi Művészetek Háza, Csikász Galéria, Veszprém, Vár u. 17.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.