Száz híres/90. Lucy Maud Montgomery

KOmplett

false

Elég csúnya kislány voltam, vézna és válogatós (tömködtek étvágygerjesztő tablettákkal), egészen kamaszkoromig inkább fiúnak néztek. Az apámra hasonlítottam, a szemem, orrom, szám. És már akkor is olyan voltam, mint most, szerettem egyedül lenni, üldögélni az erkélyen vagy a pincében, és olvasni, biciklizni hosszan (ilyenkor nem bírtam, ha zavarnak), de egy idő után társaság kellett, ahol úgy tűnt, mintha egyáltalán nem lennék teljesen magamnak való.

És már gyermekként sem volt túl nagy fantáziám, a könyvekben is az olyanokat szerettem, amik hihetők. Amik történetet mesélnek, reális emberek a szereplők, nem bírtam a mindenféle fantázialényekkel teli meséket. Én Karl Mayt, Coopert olvastam, a Tamás bátya kunyhóját, Mark Twaint. Az irodalmi lap, amit a családnak „szerkesztettem”, főleg máshonnan kivágott szöveggel volt teli, amiket én remekül tovább tudtam írni, és a 8-10 regényem (mert már nyolcévesen megvolt az első, A baromfi udvar meséi) azokat a dolgokat dolgozta fel, amik velem történtek, vagy amiket hallottam valahol.

Később e munkák teli lettek horrorelemekkel, gyilkosságokkal, ezeket nyilván a filmekből szedtem. Egészen addig teljesen elégedett voltam magammal, míg el nem olvastam az osztálytársnőim munkáit. Ők egészen máshogy írtak, hihetetlen sztorikat tudtak kitalálni, fura neveket, tündérszerű alakokat és ijesztő szörnyeket. Volt, aki illusztrálta is a „könyveit”, és nekem elállt a lélegzetem, mi mindent tudnak kitalálni, mi meg nem terem a fejükben. Az én fejemben nem termett semmi ilyesmi, és nem terem ma sem. Akkor tudok egy történetet felállítani, ha annak van valós magva, ha (szó szerint) ismerem a szereplőimet. (Olyan megnyugtató volt olvasni az általam amúgy egyáltalán nem kedvelt Nemes Nagy Ágnestől, hogy röghöz kötött a fantáziája, és a rajongott Truman Capote-tól, hogy ő meg úgy működik, mint én, a figurái mind-mind átgyűrt, árnyalt, esetleg egymással összedolgozott, de mindenképpen valós karakterek…)

false

A lányoknak való könyvek közül is azokat bírtam, melyeknek kis hősnői a hétköznapokban kavarják maguk körül a levegőt. Heidi történetét vagy tízszer végigsírtam, a Cilikékkel aludtam el, de a nagy kedvenc a Zöld Orom-béli Anne Shirley volt. Benne találtam meg a rokon lelket (ahogyan ő hívta a barátnőit és azokat, akiket nagyszerűnek tartott), én is olyan bájos, kedves, derűs, a rosszból is a jót kifacsaró akartam lenni. És nyilván szeplős, vörös hajú. Persze egyik sem jött össze. Egy időben próbáltam én is olyan emelkedetten, váratlan szófordulatokkal megtűzdelten beszélni, mint ő („Az idén nyáron szabadjára engedem a képzeletem, de azért ne rémüljön meg, Marilla, mert csak ésszerű korlátok közt leszek fékevesztett.”), volt puffos ujjú ruhám, hosszú szoknyám is. Csak éppen a figura lényege, a gondolatok határt nem ismerő áradása volt elzárva előlem.

(A képen azt jelenítem meg, mikor Anne a csónakban fekszik, ám eközben a kötelek eloldódnak, és a víz messze sodorja őt anélkül, hogy észrevenné, hiszen ő épp egy másik dimenzióban van – a tudata nincs a jelenben, az egészen másfelé sodródik éppen.)

Olyan jó azoknak, akiket a képzelete el tud ragadni, akik képesek kiszakadni a realitásból. Én még relaxálni is képtelen vagyok, kapaszkodik az elmém a földhöz. De talán ezért tud elvarázsolni minden, ami úgy mutat túl a hétköznapokon, hogy teljesen hihetőnek tűnik eközben.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.