Száz híres/90. Lucy Maud Montgomery

KOmplett

false

Elég csúnya kislány voltam, vézna és válogatós (tömködtek étvágygerjesztő tablettákkal), egészen kamaszkoromig inkább fiúnak néztek. Az apámra hasonlítottam, a szemem, orrom, szám. És már akkor is olyan voltam, mint most, szerettem egyedül lenni, üldögélni az erkélyen vagy a pincében, és olvasni, biciklizni hosszan (ilyenkor nem bírtam, ha zavarnak), de egy idő után társaság kellett, ahol úgy tűnt, mintha egyáltalán nem lennék teljesen magamnak való.

És már gyermekként sem volt túl nagy fantáziám, a könyvekben is az olyanokat szerettem, amik hihetők. Amik történetet mesélnek, reális emberek a szereplők, nem bírtam a mindenféle fantázialényekkel teli meséket. Én Karl Mayt, Coopert olvastam, a Tamás bátya kunyhóját, Mark Twaint. Az irodalmi lap, amit a családnak „szerkesztettem”, főleg máshonnan kivágott szöveggel volt teli, amiket én remekül tovább tudtam írni, és a 8-10 regényem (mert már nyolcévesen megvolt az első, A baromfi udvar meséi) azokat a dolgokat dolgozta fel, amik velem történtek, vagy amiket hallottam valahol.

Később e munkák teli lettek horrorelemekkel, gyilkosságokkal, ezeket nyilván a filmekből szedtem. Egészen addig teljesen elégedett voltam magammal, míg el nem olvastam az osztálytársnőim munkáit. Ők egészen máshogy írtak, hihetetlen sztorikat tudtak kitalálni, fura neveket, tündérszerű alakokat és ijesztő szörnyeket. Volt, aki illusztrálta is a „könyveit”, és nekem elállt a lélegzetem, mi mindent tudnak kitalálni, mi meg nem terem a fejükben. Az én fejemben nem termett semmi ilyesmi, és nem terem ma sem. Akkor tudok egy történetet felállítani, ha annak van valós magva, ha (szó szerint) ismerem a szereplőimet. (Olyan megnyugtató volt olvasni az általam amúgy egyáltalán nem kedvelt Nemes Nagy Ágnestől, hogy röghöz kötött a fantáziája, és a rajongott Truman Capote-tól, hogy ő meg úgy működik, mint én, a figurái mind-mind átgyűrt, árnyalt, esetleg egymással összedolgozott, de mindenképpen valós karakterek…)

false

A lányoknak való könyvek közül is azokat bírtam, melyeknek kis hősnői a hétköznapokban kavarják maguk körül a levegőt. Heidi történetét vagy tízszer végigsírtam, a Cilikékkel aludtam el, de a nagy kedvenc a Zöld Orom-béli Anne Shirley volt. Benne találtam meg a rokon lelket (ahogyan ő hívta a barátnőit és azokat, akiket nagyszerűnek tartott), én is olyan bájos, kedves, derűs, a rosszból is a jót kifacsaró akartam lenni. És nyilván szeplős, vörös hajú. Persze egyik sem jött össze. Egy időben próbáltam én is olyan emelkedetten, váratlan szófordulatokkal megtűzdelten beszélni, mint ő („Az idén nyáron szabadjára engedem a képzeletem, de azért ne rémüljön meg, Marilla, mert csak ésszerű korlátok közt leszek fékevesztett.”), volt puffos ujjú ruhám, hosszú szoknyám is. Csak éppen a figura lényege, a gondolatok határt nem ismerő áradása volt elzárva előlem.

(A képen azt jelenítem meg, mikor Anne a csónakban fekszik, ám eközben a kötelek eloldódnak, és a víz messze sodorja őt anélkül, hogy észrevenné, hiszen ő épp egy másik dimenzióban van – a tudata nincs a jelenben, az egészen másfelé sodródik éppen.)

Olyan jó azoknak, akiket a képzelete el tud ragadni, akik képesek kiszakadni a realitásból. Én még relaxálni is képtelen vagyok, kapaszkodik az elmém a földhöz. De talán ezért tud elvarázsolni minden, ami úgy mutat túl a hétköznapokon, hogy teljesen hihetőnek tűnik eközben.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.