Száz híres/91. Milan Kundera

KOmplett

„Agnes irigyelte Pault, amiért úgy él, hogy nem kell minduntalan tudatosítania magában, hogy teste van. Belélegez, kilélegez, tüdeje úgy dolgozik, mint egy önműködő fújtató, és testéről csak annyiban vesz tudomást, hogy örömest megfeledkezik róla.”

Kundera legjobb könyveinek (számomra ezek a Halhatatlanság, A lét elviselhetetlen könnyűsége és a Tréfa) nagyon fontos szólama a test és a belé bezárt lélek (személyiség) viszonya. Ezért is szerettem meg őt még gimnazistaként, és olvasom újra meg újra a mai napig. Tudom persze, hogy a szerző stílusa néhol idegesítően szájbarágós, hogy úgy magyaráz nekünk, olvasóknak, mintha előttünk állna egy képzeletbeli katedrán, mi meg jó kisdiákokként csüggenénk rajta. A szereplői mindig illusztrációk, egy-egy tézis igazolására jelennek meg csupán. Az ironikus párhuzamok szerepe annyi, hogy az alaptézist minél jobban körberajzolják, és nekünk nincs más dolgunk, mint eléggé jól figyelni, és a végén elismerni, hogy valóban, az író nem hagyott ki semmit, a témát minden aspektusból körüljárta.

false

 

Fotó: Legát Tibor

Épp ezért egy-egy haláleset, vagy az egész addigi életet kizökkentő, idézőjelbe tévő dráma elveszíti a súlyát. És ettől a súlytalanságtól tud a szívünkre nehezedni. Mert Kundera voltaképpen állandóan húzza alá, jelöli meg vastagon és teszi az orrunk elé, hogy hiába építjük a személyiségünket, hiába leszünk szerelmesek, követünk el hibákat és áruljuk el magunkat és egymást, mindez a nagy rendszer, a nagy egész szempontjából lényegtelen. A Halhatatlanság egyik hősnője, Agnes épp ezért viszolyog a meztelen testek látványától, A lét elviselhetetlen könnyűségének Terezája ezért akar az egyetlen test lenni férje életében.

A képet a Halhatatlanság nyitófejezetéhez készítettük. Az ott szereplő idős nő egy pillanatra, egyetlen mozdulat erejéig kizökkent a jelenéből. Ez egyszerre megkapó és mélységesen lehangoló. Néha összerezdülök, ha érzékelem egy öregúr egykori (ám a tekintet idején valós!) charme-ját, vagy ha egy hervadó asszonyban felcsillan a csitri. Magamat is rajtakapom néha egy-egy, már egyáltalán nem a koromhoz illő megnyilvánuláson, amik mégis olyan természetesen rajzolják át a mozgásom, gesztusaim mintázatát, hogy ha nem léteznének tükrök és tekintetek, amik komikusan visszaadnak, elhinném, hogy az idő valahol megtorpant velem. „A fürdőruhás hölgy a medence mentén kifelé tartott. Elment az úszómester mellett, és amikor három-öt lépésnyire távolodott tőle, még visszanézett rá, elmosolyodott és intett neki. Ez a mosoly és ez a mozdulat egy húszéves nőé volt! (…) A kecses gesztus a test kecstelenségébe fulladt. (…) Lényünk bizonyos hányadával mindnyájan az időn kívül élünk.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.