Száz híres/91. Milan Kundera

KOmplett

„Agnes irigyelte Pault, amiért úgy él, hogy nem kell minduntalan tudatosítania magában, hogy teste van. Belélegez, kilélegez, tüdeje úgy dolgozik, mint egy önműködő fújtató, és testéről csak annyiban vesz tudomást, hogy örömest megfeledkezik róla.”

Kundera legjobb könyveinek (számomra ezek a Halhatatlanság, A lét elviselhetetlen könnyűsége és a Tréfa) nagyon fontos szólama a test és a belé bezárt lélek (személyiség) viszonya. Ezért is szerettem meg őt még gimnazistaként, és olvasom újra meg újra a mai napig. Tudom persze, hogy a szerző stílusa néhol idegesítően szájbarágós, hogy úgy magyaráz nekünk, olvasóknak, mintha előttünk állna egy képzeletbeli katedrán, mi meg jó kisdiákokként csüggenénk rajta. A szereplői mindig illusztrációk, egy-egy tézis igazolására jelennek meg csupán. Az ironikus párhuzamok szerepe annyi, hogy az alaptézist minél jobban körberajzolják, és nekünk nincs más dolgunk, mint eléggé jól figyelni, és a végén elismerni, hogy valóban, az író nem hagyott ki semmit, a témát minden aspektusból körüljárta.

false

 

Fotó: Legát Tibor

Épp ezért egy-egy haláleset, vagy az egész addigi életet kizökkentő, idézőjelbe tévő dráma elveszíti a súlyát. És ettől a súlytalanságtól tud a szívünkre nehezedni. Mert Kundera voltaképpen állandóan húzza alá, jelöli meg vastagon és teszi az orrunk elé, hogy hiába építjük a személyiségünket, hiába leszünk szerelmesek, követünk el hibákat és áruljuk el magunkat és egymást, mindez a nagy rendszer, a nagy egész szempontjából lényegtelen. A Halhatatlanság egyik hősnője, Agnes épp ezért viszolyog a meztelen testek látványától, A lét elviselhetetlen könnyűségének Terezája ezért akar az egyetlen test lenni férje életében.

A képet a Halhatatlanság nyitófejezetéhez készítettük. Az ott szereplő idős nő egy pillanatra, egyetlen mozdulat erejéig kizökkent a jelenéből. Ez egyszerre megkapó és mélységesen lehangoló. Néha összerezdülök, ha érzékelem egy öregúr egykori (ám a tekintet idején valós!) charme-ját, vagy ha egy hervadó asszonyban felcsillan a csitri. Magamat is rajtakapom néha egy-egy, már egyáltalán nem a koromhoz illő megnyilvánuláson, amik mégis olyan természetesen rajzolják át a mozgásom, gesztusaim mintázatát, hogy ha nem léteznének tükrök és tekintetek, amik komikusan visszaadnak, elhinném, hogy az idő valahol megtorpant velem. „A fürdőruhás hölgy a medence mentén kifelé tartott. Elment az úszómester mellett, és amikor három-öt lépésnyire távolodott tőle, még visszanézett rá, elmosolyodott és intett neki. Ez a mosoly és ez a mozdulat egy húszéves nőé volt! (…) A kecses gesztus a test kecstelenségébe fulladt. (…) Lényünk bizonyos hányadával mindnyájan az időn kívül élünk.”

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.