Láthatatlan küzdelmeink – Rados Virág regényeiről

KOmplett

Szinte egy lendülettel olvastam el Rados Virág négy regényét, amelyek mind egy-egy olyan problémát járnak körül, melyekről nem szívesen beszélünk.
false

A Bipolárissal hosszú idő óta szemeztem, először egy terápiás hétvégén láttam a könyvet az önsegítő olvasmányok között. Akkor már hosszú évek óta jártam egyik terápiáról a másikra, és folyamatosan próbáltam megfejteni – hol pszichológusok, hol pszichiáterek, hol szakkönyvek segítségével –, mi is a bajom. A Bipoláris elsősorban azért érdekelt – bár azt tudtam, hogy én magam nem ezzel küzdök –, mert szerettem volna belülről látni, más hogy éli meg a szélsőséges hangulatzavarokat, a mindennapi életet nehézzé (olykor elviselhetetlenné) tévő lelkiállapotokat. A fórumokat rendszeresen nézem, de valahogy többre vágytam: teljes egészében olvasni a folyamatról.

Virágot addig újságíróként ismertem, annak idején, mikor a pályám épp elindult, készített velem egy interjút, az elsők egyikét. Azóta követtem a – főleg tárcaírói – munkásságát, így attól nem féltem, hogy a könyve esetleg nehézkes vagy emészthetetlen lesz. És mivel a Bipoláris bevallottan önéletrajzi munka, még jobban felcsigázott: érdekelt, hogy egy, az enyémhez hasonló pályán lévő ember hogyan tudta mederbe terelni ezt a gyógyíthatatlan – de szinten tartható – betegséget. A könyv legnagyobb érdeme a részletessége és az őszintesége, ahogy részletről részletre kibomlanak előttünk előbb a betegség, majd a gyógyulás (visszaesésekkel tagolt) stációi. És mindez kellő beleéléssel (de sosem túlhajtva az önsajnálat felé), sok iróniával, nem szájbarágósan. Fontos könyvnek gondolom a Bipolárist amiatt is, hogy elolvasva segíthet felismerni másoknak is, ha a betegséggel találkoznak, hiszen, mint kiderült, maguk a szakemberek is nehezen diagnosztizálják az ebben szenvedőket, és sokszor a félrekezelés, az analitikus terápiák csak rontanak a helyzeten, közben pedig a beteg ki tudja, milyen veszélyeknek teheti ki magát…

A Bipoláris után a Visszakapott életet olvastam el, ami szintén önéletrajzi ihletésű, a mellrákból való gyógyulás története. Ugyanaz a nagy érdeme, mint a Bipolárisnak: krokodilkönnyek nélkül, egyszerűen és tisztán mesél egy kegyetlen, emberpróbáló betegségről.

A szöveg nem akar meghatni, nem direkt az érzelmeket bombázza, csak mesél, felesleges körítések nélkül. A küzdelmet a betegséggel, a munkák elvesztésével. A család és a barátok reakcióit is nagyon tanulságos megismerni, mert amíg nem kerülünk igazán nehéz helyzetbe, addig valóban nem tudhatjuk, kitől mire számíthatunk. (Ezt többen tanúsíthatják, akik átestek már valamilyen komoly betegségen.) A kezelések közben kibontakozó szerelem sem holmi szirupos, hamis mellékszál itt, és még véletlenül sem valamiféle lányregényes betét: épp a nehézségek, kételyek megjelenítésétől válik hitelessé a történet.

Azoknak is fontos segítség lehet A visszakapott élet, akik szintén a nőiességük elvesztésétől rettegnek a műtétek után. Persze mindenki másképp éli meg ezt, de hallani egy vallomást arról, hogy így is létezik szerelem, és hogy a nőiségünk alapja nem feltétlenül a meglévő méhünk – mindenképpen orvosság.

A legkevésbé személyes regény az új, szerintem nem éppen a legszerencsésebb címet kapott Ádám asszonyai, amely több szálon fut, és több hangon beszél ugyanarról a történetről. Egy életközépi válságban szenvedő férfi, Ádám az origó, az ő házasságának felbomlástörténete. Ez a könyv kissé nehezebben indul, mint azt Virágtól megszokhattuk, és nehezebben is szippant magába. Eleinte kissé közhelyesnek éreztem az úgynevezett tipikus felállást, a megunt feleség és a gyönyörű munkatársnő meséjét, ám később épp ez a tipikus, klisészerű helyzet tud élettel telítődni – azon a ponton, amikor Ádám megpróbál új életet kezdeni. Mivel szinte rögtön az elején tudjuk, hová fut a hősök sorsa, a hangsúly itt is a lelki mozgatórugókra helyeződik át.

A kedvencem Virágtól A bántalmazó házasság című regény, bár mind a könyv címét, mind a borítóját elrontottnak tartom. A két száradó rózsa a címlapon giccset sugall a szigorúan szakkönyvízű cím alatt – nem teszi vonzóvá a könyvet, holott igen fontos munkáról van szó. A főhősnő, Anna társat keres, és sok hiábavaló próbálkozás után (a szeretői létet már kevésnek érzi) úgy gondolja, egy művelt, kedvesnek tűnő férfi – aki végre nem tartozik senkihez – megfelelő lesz. A lány vakká válik a jelekre, szép lassan sodródik bele a bántalmazó kapcsolatba, hogy végül önbecsülését, egyéniségét csaknem teljesen elveszítve döbbenjen rá: tovább így nem mehet.

Ahogy fokról fokra haladunk előre, úgy kapnak a kezdeti kis baljós jelenetek egyre fenyegetőbb színezetet – és itt megint ki kell emelnem Rados regényeinek segítő aspektusát –, ettől válik valóságossá a történet. És talán aki olvassa, és hasonló szituációkban van (a statisztikák szerint többen, mint gondolnánk), előbb öntudatra tér, mint a hősnő, aki még az agyba-főbe verésre is talál mentséget, és akit egy időre megnyugtatnak a bántalmazó kapcsolatokban lévő úgynevezett nászútperiódusok…

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.