Láthatatlan küzdelmeink – Rados Virág regényeiről

KOmplett

Szinte egy lendülettel olvastam el Rados Virág négy regényét, amelyek mind egy-egy olyan problémát járnak körül, melyekről nem szívesen beszélünk.
false

A Bipolárissal hosszú idő óta szemeztem, először egy terápiás hétvégén láttam a könyvet az önsegítő olvasmányok között. Akkor már hosszú évek óta jártam egyik terápiáról a másikra, és folyamatosan próbáltam megfejteni – hol pszichológusok, hol pszichiáterek, hol szakkönyvek segítségével –, mi is a bajom. A Bipoláris elsősorban azért érdekelt – bár azt tudtam, hogy én magam nem ezzel küzdök –, mert szerettem volna belülről látni, más hogy éli meg a szélsőséges hangulatzavarokat, a mindennapi életet nehézzé (olykor elviselhetetlenné) tévő lelkiállapotokat. A fórumokat rendszeresen nézem, de valahogy többre vágytam: teljes egészében olvasni a folyamatról.

Virágot addig újságíróként ismertem, annak idején, mikor a pályám épp elindult, készített velem egy interjút, az elsők egyikét. Azóta követtem a – főleg tárcaírói – munkásságát, így attól nem féltem, hogy a könyve esetleg nehézkes vagy emészthetetlen lesz. És mivel a Bipoláris bevallottan önéletrajzi munka, még jobban felcsigázott: érdekelt, hogy egy, az enyémhez hasonló pályán lévő ember hogyan tudta mederbe terelni ezt a gyógyíthatatlan – de szinten tartható – betegséget. A könyv legnagyobb érdeme a részletessége és az őszintesége, ahogy részletről részletre kibomlanak előttünk előbb a betegség, majd a gyógyulás (visszaesésekkel tagolt) stációi. És mindez kellő beleéléssel (de sosem túlhajtva az önsajnálat felé), sok iróniával, nem szájbarágósan. Fontos könyvnek gondolom a Bipolárist amiatt is, hogy elolvasva segíthet felismerni másoknak is, ha a betegséggel találkoznak, hiszen, mint kiderült, maguk a szakemberek is nehezen diagnosztizálják az ebben szenvedőket, és sokszor a félrekezelés, az analitikus terápiák csak rontanak a helyzeten, közben pedig a beteg ki tudja, milyen veszélyeknek teheti ki magát…

A Bipoláris után a Visszakapott életet olvastam el, ami szintén önéletrajzi ihletésű, a mellrákból való gyógyulás története. Ugyanaz a nagy érdeme, mint a Bipolárisnak: krokodilkönnyek nélkül, egyszerűen és tisztán mesél egy kegyetlen, emberpróbáló betegségről.

A szöveg nem akar meghatni, nem direkt az érzelmeket bombázza, csak mesél, felesleges körítések nélkül. A küzdelmet a betegséggel, a munkák elvesztésével. A család és a barátok reakcióit is nagyon tanulságos megismerni, mert amíg nem kerülünk igazán nehéz helyzetbe, addig valóban nem tudhatjuk, kitől mire számíthatunk. (Ezt többen tanúsíthatják, akik átestek már valamilyen komoly betegségen.) A kezelések közben kibontakozó szerelem sem holmi szirupos, hamis mellékszál itt, és még véletlenül sem valamiféle lányregényes betét: épp a nehézségek, kételyek megjelenítésétől válik hitelessé a történet.

Azoknak is fontos segítség lehet A visszakapott élet, akik szintén a nőiességük elvesztésétől rettegnek a műtétek után. Persze mindenki másképp éli meg ezt, de hallani egy vallomást arról, hogy így is létezik szerelem, és hogy a nőiségünk alapja nem feltétlenül a meglévő méhünk – mindenképpen orvosság.

A legkevésbé személyes regény az új, szerintem nem éppen a legszerencsésebb címet kapott Ádám asszonyai, amely több szálon fut, és több hangon beszél ugyanarról a történetről. Egy életközépi válságban szenvedő férfi, Ádám az origó, az ő házasságának felbomlástörténete. Ez a könyv kissé nehezebben indul, mint azt Virágtól megszokhattuk, és nehezebben is szippant magába. Eleinte kissé közhelyesnek éreztem az úgynevezett tipikus felállást, a megunt feleség és a gyönyörű munkatársnő meséjét, ám később épp ez a tipikus, klisészerű helyzet tud élettel telítődni – azon a ponton, amikor Ádám megpróbál új életet kezdeni. Mivel szinte rögtön az elején tudjuk, hová fut a hősök sorsa, a hangsúly itt is a lelki mozgatórugókra helyeződik át.

A kedvencem Virágtól A bántalmazó házasság című regény, bár mind a könyv címét, mind a borítóját elrontottnak tartom. A két száradó rózsa a címlapon giccset sugall a szigorúan szakkönyvízű cím alatt – nem teszi vonzóvá a könyvet, holott igen fontos munkáról van szó. A főhősnő, Anna társat keres, és sok hiábavaló próbálkozás után (a szeretői létet már kevésnek érzi) úgy gondolja, egy művelt, kedvesnek tűnő férfi – aki végre nem tartozik senkihez – megfelelő lesz. A lány vakká válik a jelekre, szép lassan sodródik bele a bántalmazó kapcsolatba, hogy végül önbecsülését, egyéniségét csaknem teljesen elveszítve döbbenjen rá: tovább így nem mehet.

Ahogy fokról fokra haladunk előre, úgy kapnak a kezdeti kis baljós jelenetek egyre fenyegetőbb színezetet – és itt megint ki kell emelnem Rados regényeinek segítő aspektusát –, ettől válik valóságossá a történet. És talán aki olvassa, és hasonló szituációkban van (a statisztikák szerint többen, mint gondolnánk), előbb öntudatra tér, mint a hősnő, aki még az agyba-főbe verésre is talál mentséget, és akit egy időre megnyugtatnak a bántalmazó kapcsolatokban lévő úgynevezett nászútperiódusok…

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.