Milyen egy jó kis könnyed, nyári olvasmány?

KOmplett

Ciki lektűröket olvasni? Sokszor feltettem már magamnak a kérdést, főleg akkor, amikor igazán pocsék, olcsó fércmű, vagy amikor egy olyan okos kis darab, mint Mörk Leonóra új könyve, A Hellinger-Madonna kerül a kezembe.

Az olvasásban gyakorlatilag mindenevő vagyok, így a tévedés folyamatosan be van kalkulálva a képletbe, de egyszerűen nem tudok lemondani arról, hogy a népszerű művekkel, bestsellerszerzőkkel kapcsolatban ne legyek képben. A mondás úgy tartja, hogy a sikerrel nem lehet vitatkozni. Nos, én ezzel nem értek teljesen egyet, miért ne lehetne, attól, hogy valami milliós példányszámban kel el, szörnyű (tudnánk sorolni a példákat), de az is tény, hogy a könnyű műfajban is akadnak gyöngyszemek. Nehezíti a tájékozódást, hogy lektűrökről gyakorlatilag nincsen kritika, vannak a plakátok, és vannak a magazinokban megjelenő fülszövegek, amik azt harsogják, az aktuális újdonságnál nincsen nagyszerűbb, és vannak az elfogult fórumozók, akik kedvenc szerzőjüktől – írjanak bármit – hasra esnek.

false

Érdekes figyelni a divatokat is, én a szingliregények óta nézem, mi a pálya, és látni a tendenciákat. Vámpírok, egzotikus tájakon önkereső háziasszonyok… Ezerszer bejártuk már Indiát, Thaiföldet, Provance-t, brrr. Van egy nagy siker, és jönnek a klónok annak farvizén. Olykor az is felfoghatatlan, a nagy siker miért durrant akkorát. Persze, fanyalogva fordulok el én magam is sok szerzőtől és könyvtől, de arról nem tudok lemondani, hogy keressem a műfajban az igazán jót, és a szórakoztatót. (Ha belegondolunk, a krimik is sokszor a határon vannak, de például azt már ma bevallani, hogy valaki krimifaló, nem kínos, sőt. Persze ehhez hozzájárul a krimi nagy átalakulása is, de azért az igazi rajongó nemcsak a mestermunkákat falja be, hanem gyakorlatilag rákattan a kevésbé míves darabokra is.)

Meggyőződésem, hogy a romantikus könyvek között is akadnak olyanok, amik igenis élvezhetők és kikapcsolók. Mint például A Hellinger-Madonna, ahol normális mondatok vannak, logikus cselekményszövés, ahol nincs felesleges szépelgés, és nem borítja be a szöveget a cukormáz. Ráadásul nem a megszokott környezetben játszódik sablonos karakterekkel.

A könyvet elsősorban a szerző (akivel interjút is készítettem, a következő posztban olvasható majd) miatt olvastam el. Leonórával annak idején egy magazin szerkesztőségében ismerkedtünk össze, ő volt az, aki az anyagaimat gondozta, és akitől talán a legtöbbet tanultam abban a műfajban. Gyakorlatilag kezdő voltam, mikor a népszerű laphoz kerültem, és bár már évek óta publikáló szépirodalmi szerző voltam, a magazinos stílushoz közöm nem volt. Akkor még csak kalandozásnak tűnt számomra a terület, ma már otthonosan mozgok benne, és sokak fanyalgása ellenére azt gondolom, hogy igenis lehet jól csinálni azt is, és ha megfelelő nyitottsággal állunk a feldolgozandó anyagokhoz, az nemhogy kikezdené az egyéb területeket, hanem éppen hogy segít megmozgatni bennünk olyan erőket, amikről nem is tudtuk, hogy léteznek. Ráadásul a sok hasonló feladat például arra kényszerít, hogy állandóan többféle figyelmemet mozgósítsam, és folyamatosan jegyzeteljek, írjak, ami engem megvéd például az írói válságoktól is. Mörk Leonóra elsősorban újságíró, első regénye, Az utolérhetetlen Mr. Yorke különös vegyítése az újságírásnak és a regényírásnak: egy újságírónő küzdelme azért, hogy interjút készíthessen nagy kedvencével.

Attól függetlenül, hogy a Hellinger-módszerről megvan a véleményem (a saját tapasztalataim hamarosan fenn lesznek a blogon), nagyon élveztem ezt a Németországban és itthon játszódó, két síkon futó új regényt. Az izgalmas nyomozást egy régi festmény után, a kultúrtörténeti betéteket, és azt, hogy nem csupán a két főhős szerelmi duettjén van a hangsúly (mert azt tudjuk, hogy a happy end nagyjából kötelező), hanem a megértés fázisain, az identitáskeresés lépésein és a múlt feldolgozhatóságán. Biztos vagyok benne, hogy a könnyű olvasmányok is formálhatják az ízlést, és mivel olyanokhoz jutnak el elsősorban, akik szépirodalmat csak ritkán olvasnak, nagy lenne a szerzők felelőssége. Hogy ne ócskaságokkal pakolják tele a könyveiket az eladhatóság jegyében, hanem – a jól pörgő cselekmény és a romantika mellett – értékekkel is. Szerintem A Hellinger-Madonna ilyen könyv, és minőségi ugrást jelenthetne a piacon, ha többen követnék a szerző példáját…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.