Száz híres/65. Joris-Karl Huysmans

KOmplett

„Különben a mozgást feleslegesnek tartotta, s úgy gondolkodott, hogy a képzelet könnyen pótolhatja a tények durva valóságát.”

A mottóm évekig a Különcből származott, és ma is kiírnám bárhová, magamra (de végtére is, szinte kiírom): „A mesterkéltség az emberi természet megkülönböztető jegye”. Nagy reveláció volt találkoznom ezzel a könyvvel, egyik legkedvesebb csemegémmel. A véletlen hozta, illetve a Tocotronic Gegen den Strich (ez a Különc németül) című száma, amit nyilván a könyv inspirált. Persze én mindenre rávetem magam, amit Dirk von Lowtzow (az énekes) szeret, és mindig bebizonyosodik, hogy az ízlésünk nem hasonló: hanem azonos.


Fotó: Dezsi Judit

Az pedig már tényleg csiklandozóan érdekes, hogy a herceg olyan, mint én: „Akárcsak a remete, szerette az egyedüllétet, elcsigázta az élet, nem várt tőle semmit, és végtelen fáradtság bágyasztotta, vágyott az áhítatra és arra, hogy semmi köze se legyen azokkal az alakokkal, kik nézete szerint konclesők vagy hülyék.” Én is leginkább visszavonultan szeretek lenni, távol mindenkitől, remekül elvagyok magammal. (És talán én értékelem legjobban a vicceimet is – azt mondják, még álmomban is nevetek.) Könnyen elmerülök bármily élvezetben – persze nem kell akkorának lennie, mint a csömör hajtotta herceg extraságai, én beérem szerény ízekkel, szolid formákkal is. De nagyon örülök annak, hogy Huysmans hőse többre vágyott.

Ha behunyom a szemem, gyakran jelennek meg a képei, egy a teknőcről, erre elalvás előtt is szoktam gondolni, és messzire repít. Szeretek az „illatok végzetes tökéletessége” felől olvasni, édes-savas illatokat idézni. És a doboz az ibolyaszín bonbonokkal! A pyrénei gyöngy! „A bonbonok behatoltak a száj mirigyeibe, és ritka szeszektől opálos víz emlékét keltették benne, mélységes csókokra, illatos ölelkezésekre terelték a gondolatait. rendesen mosolygott a herceg, mikor megszagolta ezt a szerelmetes aromát, az ölelés e felgerjesztőjét, mely agyába meztelen testeket varázsolt, és egy pillanatra odaidézte néhány egykor imádott nő ízét.”

Egyébként kis pralinékként is szoktam ízlelgetni a szöveget, itt-ott fellapozom, és elolvasok egy-egy részt (a hosszabb filozofikus fejtegetéseket csak nagyon pihent percekben) és hagyom, hogy a könyv csodálatos nyelvezete magával ragadjon. Mert ugyan esszéregény a Különc, de maga a költészet. (Kosztolányi lubickol benne.) Beteg, pattanásig feszült idegek, irtózás és eksztázis, keresés és kudarc fémes melankóliája. Bele kell merülni, el kell veszni benne, na nem nagyon, csak kis, okos dózisokban, mert a burjánzás, a sok-sok érzéki hatás nálunk is csömört okozhat… Nagy mű, kár hogy kötelezővé tették (ezt olvastam, nem tudom, mennyire igaz), mert diákként nem fogott volna meg, kell az élvezetéhez, mint az igazi ínyencségekhez általában – előtapasztalat. Ám utána…

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.