Száz híres/65. Joris-Karl Huysmans

KOmplett

„Különben a mozgást feleslegesnek tartotta, s úgy gondolkodott, hogy a képzelet könnyen pótolhatja a tények durva valóságát.”

A mottóm évekig a Különcből származott, és ma is kiírnám bárhová, magamra (de végtére is, szinte kiírom): „A mesterkéltség az emberi természet megkülönböztető jegye”. Nagy reveláció volt találkoznom ezzel a könyvvel, egyik legkedvesebb csemegémmel. A véletlen hozta, illetve a Tocotronic Gegen den Strich (ez a Különc németül) című száma, amit nyilván a könyv inspirált. Persze én mindenre rávetem magam, amit Dirk von Lowtzow (az énekes) szeret, és mindig bebizonyosodik, hogy az ízlésünk nem hasonló: hanem azonos.


Fotó: Dezsi Judit

Az pedig már tényleg csiklandozóan érdekes, hogy a herceg olyan, mint én: „Akárcsak a remete, szerette az egyedüllétet, elcsigázta az élet, nem várt tőle semmit, és végtelen fáradtság bágyasztotta, vágyott az áhítatra és arra, hogy semmi köze se legyen azokkal az alakokkal, kik nézete szerint konclesők vagy hülyék.” Én is leginkább visszavonultan szeretek lenni, távol mindenkitől, remekül elvagyok magammal. (És talán én értékelem legjobban a vicceimet is – azt mondják, még álmomban is nevetek.) Könnyen elmerülök bármily élvezetben – persze nem kell akkorának lennie, mint a csömör hajtotta herceg extraságai, én beérem szerény ízekkel, szolid formákkal is. De nagyon örülök annak, hogy Huysmans hőse többre vágyott.

Ha behunyom a szemem, gyakran jelennek meg a képei, egy a teknőcről, erre elalvás előtt is szoktam gondolni, és messzire repít. Szeretek az „illatok végzetes tökéletessége” felől olvasni, édes-savas illatokat idézni. És a doboz az ibolyaszín bonbonokkal! A pyrénei gyöngy! „A bonbonok behatoltak a száj mirigyeibe, és ritka szeszektől opálos víz emlékét keltették benne, mélységes csókokra, illatos ölelkezésekre terelték a gondolatait. rendesen mosolygott a herceg, mikor megszagolta ezt a szerelmetes aromát, az ölelés e felgerjesztőjét, mely agyába meztelen testeket varázsolt, és egy pillanatra odaidézte néhány egykor imádott nő ízét.”

Egyébként kis pralinékként is szoktam ízlelgetni a szöveget, itt-ott fellapozom, és elolvasok egy-egy részt (a hosszabb filozofikus fejtegetéseket csak nagyon pihent percekben) és hagyom, hogy a könyv csodálatos nyelvezete magával ragadjon. Mert ugyan esszéregény a Különc, de maga a költészet. (Kosztolányi lubickol benne.) Beteg, pattanásig feszült idegek, irtózás és eksztázis, keresés és kudarc fémes melankóliája. Bele kell merülni, el kell veszni benne, na nem nagyon, csak kis, okos dózisokban, mert a burjánzás, a sok-sok érzéki hatás nálunk is csömört okozhat… Nagy mű, kár hogy kötelezővé tették (ezt olvastam, nem tudom, mennyire igaz), mert diákként nem fogott volna meg, kell az élvezetéhez, mint az igazi ínyencségekhez általában – előtapasztalat. Ám utána…

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.