Milyen egy szubjektív tárlatvezetés?

KOmplett

A szegedi REÖK-ös kalandom után egyre jelennek meg a cikkek és a kommentek – ütköznek a nézetek. Azért rázott meg a dolog, mert megint durván szembesülnöm kellett azzal, milyen elvárásoknak kellene megfelelnem. És miért is?

A magánlevelek is egyre jönnek. Szerencsére a legérzékenyebb napon, épp utána több olyat kaptam, ami megerősített, elűzte a levertségem, ami óhatatlanul érkezik egy-egy ilyen este után (a szegedi incidensről készült tudósítás itt olvasható). És persze kaptam olyan kérdést is, ami előtt döbbenten álltam. Hogy miért jó az nekem, hogy állandóan polgárpukkasztok. Pedig ha valaki, hát én nem vagyok egy ilyen alkat, egy dolgot szeretek, a rendezettséget és a nyugalmat, úgy érzem, folyamatosan erre is törekszem. Hogy más jön le ebből – mert ennyi év után tudomásul kellett vennem, hogy más jön –, rajtam kívül áll, úgy érzem.

Egyik levélíró egyenesen nekem szegezte a kérdést: miért gondolom azt, hogy nekem mindent szabad? Nos, ezt egyáltalán nem gondolom, de talán olyan eseményeken, ahová meghívnak, színpadra tesznek és mikrofont adnak a kezembe, és ahol összegyűlik a publikum, különösen ahol ráadásul kérdéseket tesznek fel, nem találom olyan borzalmasan meglepőnek, hogy elmondom, amit gondolok. De valahogy soknak tűnök, sok leszek, és tényleg nem értem, miért. Vagyis egyre inkább úgy vélem, abban áll a dolog nyitja, hogy az itthoni közeg úgy általában nem tűri el, ha valaki nem következetesen csak egy orcát mutat. Tehát ha író, akkor írjon komolyan, csendben, ha tévében szerepel, akkor legyen hülye, és egyébként is, fogalmazzon mindig úgy, nyilvánuljon meg állandóan abba az egy képbe belemerevedve, amit elvárnak. Ha valakiben több karakter lapul, az már gyanús.

Mivel az összművészet jegyében alkotok, és mindenhol hirdetem, hogy bizonyos típusú alkotóknak (amilyennek magamat is vélem) kevés az egy dimenzió – mert összelapít, ha egyetlen szerepet várnak, sőt csak egyetlen megszólalási módot tűrnek el tőlem. Én írok, és ott sem csak egy műfajban, szerepelek, többekkel együtt alkotok – és nem érzem (sőt bizonyosan tudom), hogy engem ez nem szegényít, nem elvesz belőlem, hanem a sokféle tapasztalat (beleértve a popkultúrát és a mainstreamet is, ha úgy hozza a sors) csak mélyíti a személyiségem, ad valamit, még ha a hozadéka nem is feltétlenül kimutatható. Mindenesetre évek óta dolgozom, működök együtt képzőművészekkel, akár úgy, hogy a tárlataikat nyitom meg, akár úgy, hogy modellt állok nekik, akár úgy, hogy tárlatvezetéseket tartok a művek között. Aki járt már ilyenen, tudja, hogyan állok hozzá a dologhoz – eddig ezzel nem is volt baj. Én magam is műalkotásnak tekintem magamat ilyenkor – a Miró-tárlaton is ez volt a cél –, egy két lábon járó festmény lenni, egy megtestesült szürreália, ami párhuzamosan mozog a térben. Voltak, akik észrevették és értékelték is ezt.

Előző héten három ilyen jelenésem volt – egyik Esztergomban, egy csoportos kiállításban, ahol szintén egyetlen képről sem beszéltem, valamint az Ernst Múzeumban, ahol megint csak a hívószavak mentén beszéltem sok mindenről – és magamtól válogattam műveket, illetve a kedvenc szerzőimtől, illusztrálásként. Évek óta így állok ezekhez az eseményekhez. Az élő művészek szeretni szokták – legalábbis abból, hogy többekkel megmarad a munkakapcsolat, erre gyanakszom.

A szubjektivitásban benne van: az adott személyre van bízva, hogyan oldja meg a feladatot. Én mindig magamból dolgozom – ezt lehet utálni, ha valakinek nem vagyok szimpatikus. De a számonkérésekkel nem tudok mit kezdeni. Ez olyasmi, mint étteremben direkt olyan ételt kikérni, amiről tudjuk, hogy rosszul leszünk tőle. Egy alkotót ki lehet kerülni, ott lehet hagyni, ha unjuk a szövegét. Másrészről kérdezni is lehet a módszeréről, és megfogalmazni véleményeket, én ráadásul a tanácsoktól sem zárkóztam el soha. Ezzel nincs bajom: a támadással annál inkább. Ez szerintem nem az a műfaj – és én, bármelyik műfajt művelem, a határaim között maradok. Persze lehet, hogy a határokat is eléggé szubjektíven érzékelem…

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.