Száz híres/77. Móricz Zsigmond

KOmplett

„Az emberiség olyan egyszerű sémák szerint él, és egy rendszer oly sokáig tart, hogy egész reménytelen, hogy valaha valami változás jöjjön létre.”

Móricz Zsigmond az én nagypapám. Legalábbis kisgyerekként ezt gondoltam. A Móricz-portré ugyanis, ami ki tudja, mióta függött mindig fő helyen az ebédlőben, pontosan úgy nézett ki, mint ő. Ráadásul egy időben a papa is hatalmas bajszot (és pocakot növesztett), a hasonlóság megtévesztő volt. Amikor a drága papa meghalt, a mama beköltözött Pestre. Alig hozott magával valamit, de a kép és a Móricz-összes kiemelt helyen van az új lakásban is.

false

 

Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Papa rengeteget olvasott, a könyvespolcok náluk padlótól a plafonig voltak beépítve. Üveges vitrinben az értékesebb sorozatok, az agyonolvasott legfontosabbak a pihenőszobában (Szentkuthy, Babits, Móricz). Akkor éreztem először, hogy baj van, mikor papa azt mondta, válogassunk nyugodtan a könyvek közül, vigyük el, amelyeket akarjuk, ő már alig lát. Persze azért egy-egy könyvhöz ragaszkodott, ezeket a mama olvasta fel neki (mint ahogy a napilapokat is, mert képben kell lenni, ez nagyon fontos volt, a papa nyolcvan felett tanult meg internetezni is, a húgom készített neki kis nyomtatott füzeteket, amiben lépésről lépésre le volt vezetve, hogyan kell belépni, hol lehet a főbb oldalakat elérni).

Talán azért, mert Móricz születésnapja mostanában van (vagy június 29-én vagy július 2-án született), és a papa névnapja is (László), nem véletlen, hogy minden apró jel Móriczra mutat. Látom a print Narancsban Bán kritikáját Szilágyi Zsófia Móricz-könyvéről, egyik este véletlenül kezembe kerül egy Czinkóczi Zsuzsa- (a legendás Árvácska) interjú. Az unokatestvérem rám pirít egy szerintem vicces szituációban: „Nem a Rokonokban vagyunk!” (Megpályázott ugyanis egy állást, mire én elkezdtem dörzsölni a markomat, hogy na, ha megkapja, benyom engem is a céghez…) Kezembe került egy régi naplóm is, melyben az egykori Merlin Színház Úri muri-próbáiról és premierjéről írok, amiket azért ültem végig (először jutva be életemben színház kulisszái mögé, még a kilencvenes évék közepe-végén), mert a barátnőm kapott benne egy kisebb szerepet. Aztán pár napja az ágy alól meg véletlen előkerült egy válogatás a novelláiból. Már emlékszem is, mikor csúszhatott be: nemrég valamiért újra el akartam olvasni a Barbárokat, ezt a rövid remeket.

false

 

Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Olvasom Szilágyi Zsófiánál (és Bán recenziója is megerősít), hogy Móricz mennyire szétforgácsolt ember volt, a munkái és szerteágazó, nehéz magánélete rabja. Hogy a regényeiből valami mindig hiányzik, sosem sikerül neki azt a nagy ívű, átfogó regényt megírnia, mint amire vágyna. Én nem tudom Móriczot kritikusan olvasni, egyszerűen már gyerekkoromtól ott van bennem, kérdőjelek nélkül. (Annak idején azt sem tudtam, hogy a paraszti létet újszerűen ábrázolja, hiszen nem ismertem a régiszerűt.) Móriczot már-már nem is íróként szeretem. Mintha ismerném. De hiszen ismerem is! Annyiszor néztem vissza rá…

(A képet László Károly bázeli kertjében készítettük. Ott is egyetlen portré van a kőbe rögzítve, Móriczé.)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.