Száz híres/77. Móricz Zsigmond

KOmplett

„Az emberiség olyan egyszerű sémák szerint él, és egy rendszer oly sokáig tart, hogy egész reménytelen, hogy valaha valami változás jöjjön létre.”

Móricz Zsigmond az én nagypapám. Legalábbis kisgyerekként ezt gondoltam. A Móricz-portré ugyanis, ami ki tudja, mióta függött mindig fő helyen az ebédlőben, pontosan úgy nézett ki, mint ő. Ráadásul egy időben a papa is hatalmas bajszot (és pocakot növesztett), a hasonlóság megtévesztő volt. Amikor a drága papa meghalt, a mama beköltözött Pestre. Alig hozott magával valamit, de a kép és a Móricz-összes kiemelt helyen van az új lakásban is.

false

 

Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Papa rengeteget olvasott, a könyvespolcok náluk padlótól a plafonig voltak beépítve. Üveges vitrinben az értékesebb sorozatok, az agyonolvasott legfontosabbak a pihenőszobában (Szentkuthy, Babits, Móricz). Akkor éreztem először, hogy baj van, mikor papa azt mondta, válogassunk nyugodtan a könyvek közül, vigyük el, amelyeket akarjuk, ő már alig lát. Persze azért egy-egy könyvhöz ragaszkodott, ezeket a mama olvasta fel neki (mint ahogy a napilapokat is, mert képben kell lenni, ez nagyon fontos volt, a papa nyolcvan felett tanult meg internetezni is, a húgom készített neki kis nyomtatott füzeteket, amiben lépésről lépésre le volt vezetve, hogyan kell belépni, hol lehet a főbb oldalakat elérni).

Talán azért, mert Móricz születésnapja mostanában van (vagy június 29-én vagy július 2-án született), és a papa névnapja is (László), nem véletlen, hogy minden apró jel Móriczra mutat. Látom a print Narancsban Bán kritikáját Szilágyi Zsófia Móricz-könyvéről, egyik este véletlenül kezembe kerül egy Czinkóczi Zsuzsa- (a legendás Árvácska) interjú. Az unokatestvérem rám pirít egy szerintem vicces szituációban: „Nem a Rokonokban vagyunk!” (Megpályázott ugyanis egy állást, mire én elkezdtem dörzsölni a markomat, hogy na, ha megkapja, benyom engem is a céghez…) Kezembe került egy régi naplóm is, melyben az egykori Merlin Színház Úri muri-próbáiról és premierjéről írok, amiket azért ültem végig (először jutva be életemben színház kulisszái mögé, még a kilencvenes évék közepe-végén), mert a barátnőm kapott benne egy kisebb szerepet. Aztán pár napja az ágy alól meg véletlen előkerült egy válogatás a novelláiból. Már emlékszem is, mikor csúszhatott be: nemrég valamiért újra el akartam olvasni a Barbárokat, ezt a rövid remeket.

false

 

Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Olvasom Szilágyi Zsófiánál (és Bán recenziója is megerősít), hogy Móricz mennyire szétforgácsolt ember volt, a munkái és szerteágazó, nehéz magánélete rabja. Hogy a regényeiből valami mindig hiányzik, sosem sikerül neki azt a nagy ívű, átfogó regényt megírnia, mint amire vágyna. Én nem tudom Móriczot kritikusan olvasni, egyszerűen már gyerekkoromtól ott van bennem, kérdőjelek nélkül. (Annak idején azt sem tudtam, hogy a paraszti létet újszerűen ábrázolja, hiszen nem ismertem a régiszerűt.) Móriczot már-már nem is íróként szeretem. Mintha ismerném. De hiszen ismerem is! Annyiszor néztem vissza rá…

(A képet László Károly bázeli kertjében készítettük. Ott is egyetlen portré van a kőbe rögzítve, Móriczé.)

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.