Száz híres/80. Fejes Endre

KOmplett

„Ilyennek szeretsz, amilyen vagyok? A szerelem, az dinnye. Szép, jó, elmúlik. Ősszel belepisil a Lőrinc. Mit tudsz rólam? És ha kirabolom a lakásodat? Megöllek? Én nyakon szúrtam egy embert a Légszesz utca sarkán, a trafik előtt. Néha találkozom vele, ferdén, mulatságosan cipeli a nyakát. Ennek örülök. Loptam is. Nem szerelmet, sem asszonyok, cimborák bizalmát.”

Stílusosan egy nyolcadik kerületi lomtalanításon találtuk a Cserepes Margit házasságát és a Vidám cimborákat. Nyilván hallottam már a szerzőről, a Rozsdatemető nálam is ott volt a polcon, de valahogy nem tetszett a cím, nem vágtam bele. A Vidám cimborákat egy rosszkedvű estén kaptam elő, és a cím alapján valami nagyon nevetős-sztorizós olvasmányt vártam, Queneau vaskos humorú hőseit a magyar valóságba plántáltan. Hát, magyar rögvalóságot kaptam, de nem abból a játékos fajtából. (Azóta is, ha lepukkant, beborult kompániát látunk, akik már köszönő viszonyban sincsenek a realitással, vagy olyan társaságot, akik láthatólag rosszul érzik magukat, de mégis együtt „szórakoznak”, megjegyezzük, hogy „na, a vidám cimborák”.)

false

Következő lépés a Hazudós volt, de azzal valahogy nem voltam kibékülve, aztán mintegy jelként jelent meg Takács Ferenc cikke, és innentől semmi mentségem nem maradt, hogy a Rozsdatemetőbe bele ne vágjak. Kegyetlen és igaz regény, írja róla Takács, és egyet kell értenem. De én azt a fajta szikárságot, tömörséget, lecsupaszított, nyers ábrázolóerőt majd minden művében érzem. (Amikor a nyolcadik kerület szívében laktam, a kocsmák még rejtettek egy-két ilyen figurát. Tizenkilenc múltam, érdekesnek találtam őket, nagyokat nevettünk a beszólásokon, még nem szomorítottak el. Máig sajnálom, hogy nem jegyzeteltem…)

A kép még Vágvölgyi B. András Kolorádó Kidjének a forgatásán készült. Én egy szerencsétlen kiscsajt alakítottam, aki a legszebb ruhájában megy el egy szánalmas mulatságra, de nem is mulatozni, hanem inkább azért, hogy hűtlen szerelme nyomára leljen. Ma, a képeim között tallózva hirtelen bevillant: mind a figurák, mind a díszlet tökéletesen megjeleníti Fejes világának egy részét, például készülhetett volna a Jó estét nyár, jó estét szerelemhez is, egy olyan pillanatot elkapva, mikor a csaló férfi még csak fűzi a lelkesült kis verebet, aki még elkábítva hisz neki, hiszen nem is merül fel benne, milyen csúnyán átejtik hamarosan… A mottó viszont a Szerelemről bolond éjszakán elejéről származik, és eleinte csak azért választottam, mert a filmben az egyik mondatom az, hogy „Tegnap is láttak egy kifestett vén kurvával a Légszesz utcában”, de aztán rájöttem, milyen magától értetődően benne van a fejesi világ torz szépsége…

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.