Száz híres/89. Mario Vargas Llosa

KOmplett

„…nekem szükségem van arra, hogy parancsnokaim legyenek. Ha nem lennének, nem tudnám, mihez kezdjek, úgy érezném, rám szakad a világ.”

Van egy kedvenc sziklám a sziget túloldalán, ahonnan nem látszik semmiféle emberlakta hely, csak a tenger, és a messzeségben néhány foszlány – talán szigetek azok is, ahol hasonló nők üldögélnek a szeptemberi napsütésben. Oda járok gondolkodni és írni, vagy éppen csak kifekszem, mint egy gyík, tankolok a télre. Mióta itt vagyok, semmi értelmeset nem olvastam, értelmetleneket sem, egész nap csak sétálgatok, heverészek, végső esetben megírok egy-egy e-mailt. Direkt nem hoztam magammal semmit, de a függő már csak ilyen, olvasok a fejemből, beidéződnek a könyvek, pontatlan sorok és pontos hangulatok sorjáznak, a szél lapoz, hagyom.

És azt is hagyom, hogy beússzon nyugodtan hozzám egy-egy regény, és a bennem leképződött emlékével hasson rám. Tegnap épp a Bovaryné jött megint, mígnem megláttam egy magányos vitorlást. Viszonylagos szélcsend volt, lassan araszolgatott a vízen, a látvány számomra szürreális volt, de tudom, hogy csak azért, mert szemüveg nélkül esélytelen vagyok. Nőket véltem a fedélzetére, sok nőt, akiken nincsen ruha, kezükben egy-egy pohár, nevetnek, nem törődnek semmivel. Aztán egy férfit is gondoltam melléjük, egy kapitányt, aki kézben tartja őket. És rögtön új könyv nyílt ki bennem, a kedvenc Llosám, a Pantaleón és a hölgyvendégek.

false

 

Fotó: Legát

Ezeket a nőket viszik valahová – szövögettem tovább a hálót, annyi itt a lakatlan sziget, netán működik rajtuk egy titkos bázis, ahol a katonák nőkre vágynak. (Persze ez meg az én betegségem, miért ne hajókázhatna valaki csak úgy, miért kell mindenben célt és munkát látnom…) És ha így van, kell az ellátmány, és valakinek meg kell azt oldania. A Pantaleón abszurditása mindig lenyűgöz, és ez a nyelvnek is köszönhető. A sorjázó, de mindig egy kis mozzanattal továbbvivő igék, a fülledt, erjedő szavak egymásutánja, amiben mégis összeáll egy izgalmas rendszer, igazi remekművé teszik a regényt. Persze az úgynevezett mondanivaló elég egyszerű, mármint hogy vannak emberek, akik mindent képesek végrehajtani, ha megkapják parancsba, illetve olyan emberek, akik szeretik tudni, mi a feladatuk, hogy tudják mihez mérni magukat és a munkájukat. (Egyébként én is tipikus alkalmazott vagyok, főnöknek nem való. Pantától annyi különböztet meg, hogy nekem nem mindegy, mi az ukáz…)

Nemrég olvastam Himmler életrajzát, és a sok hasonlóság mellbevágó. Van egy feladat, amit a lehető legjobban végre kell hajtani. Ahogy olvasom, Himmler a magánéletben – legalábbis a családjával – nagyon kedves és gyöngéd volt, a faji őrület is csak később uralta le az elméjét. Mindenképpen meg akart felelni a „főnöknek”, mindegy, mi ennek az ára. Még azt is elhitette magával, hogy nincs is ára: hiszen nem emberek, akiket kiirt. A feladata és a beteggé vált elméje mozgatta aztán: mert nem lehet kivonni magunkat a tetteinkből. Mint ahogy Pantaleón sem képes erre…

(A kép Fajgerné Dudás Andrea Júlia képzőművész kiállításában készült. Én lehetnék Pantaleón felesége, kinek szívét kirágták a hangyák – Szilas Rita tervezte a ruhám –, és Andrea a „hölgyek” közül az egyik, akire a saját képmásai szinte rádőlnek, alakját felnagyítják azzal, hogy megtöbbszörözve táncolnak az árnyékában.)

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.