Száz híres/89. Mario Vargas Llosa

KOmplett

„…nekem szükségem van arra, hogy parancsnokaim legyenek. Ha nem lennének, nem tudnám, mihez kezdjek, úgy érezném, rám szakad a világ.”

Van egy kedvenc sziklám a sziget túloldalán, ahonnan nem látszik semmiféle emberlakta hely, csak a tenger, és a messzeségben néhány foszlány – talán szigetek azok is, ahol hasonló nők üldögélnek a szeptemberi napsütésben. Oda járok gondolkodni és írni, vagy éppen csak kifekszem, mint egy gyík, tankolok a télre. Mióta itt vagyok, semmi értelmeset nem olvastam, értelmetleneket sem, egész nap csak sétálgatok, heverészek, végső esetben megírok egy-egy e-mailt. Direkt nem hoztam magammal semmit, de a függő már csak ilyen, olvasok a fejemből, beidéződnek a könyvek, pontatlan sorok és pontos hangulatok sorjáznak, a szél lapoz, hagyom.

És azt is hagyom, hogy beússzon nyugodtan hozzám egy-egy regény, és a bennem leképződött emlékével hasson rám. Tegnap épp a Bovaryné jött megint, mígnem megláttam egy magányos vitorlást. Viszonylagos szélcsend volt, lassan araszolgatott a vízen, a látvány számomra szürreális volt, de tudom, hogy csak azért, mert szemüveg nélkül esélytelen vagyok. Nőket véltem a fedélzetére, sok nőt, akiken nincsen ruha, kezükben egy-egy pohár, nevetnek, nem törődnek semmivel. Aztán egy férfit is gondoltam melléjük, egy kapitányt, aki kézben tartja őket. És rögtön új könyv nyílt ki bennem, a kedvenc Llosám, a Pantaleón és a hölgyvendégek.

false

 

Fotó: Legát

Ezeket a nőket viszik valahová – szövögettem tovább a hálót, annyi itt a lakatlan sziget, netán működik rajtuk egy titkos bázis, ahol a katonák nőkre vágynak. (Persze ez meg az én betegségem, miért ne hajókázhatna valaki csak úgy, miért kell mindenben célt és munkát látnom…) És ha így van, kell az ellátmány, és valakinek meg kell azt oldania. A Pantaleón abszurditása mindig lenyűgöz, és ez a nyelvnek is köszönhető. A sorjázó, de mindig egy kis mozzanattal továbbvivő igék, a fülledt, erjedő szavak egymásutánja, amiben mégis összeáll egy izgalmas rendszer, igazi remekművé teszik a regényt. Persze az úgynevezett mondanivaló elég egyszerű, mármint hogy vannak emberek, akik mindent képesek végrehajtani, ha megkapják parancsba, illetve olyan emberek, akik szeretik tudni, mi a feladatuk, hogy tudják mihez mérni magukat és a munkájukat. (Egyébként én is tipikus alkalmazott vagyok, főnöknek nem való. Pantától annyi különböztet meg, hogy nekem nem mindegy, mi az ukáz…)

Nemrég olvastam Himmler életrajzát, és a sok hasonlóság mellbevágó. Van egy feladat, amit a lehető legjobban végre kell hajtani. Ahogy olvasom, Himmler a magánéletben – legalábbis a családjával – nagyon kedves és gyöngéd volt, a faji őrület is csak később uralta le az elméjét. Mindenképpen meg akart felelni a „főnöknek”, mindegy, mi ennek az ára. Még azt is elhitette magával, hogy nincs is ára: hiszen nem emberek, akiket kiirt. A feladata és a beteggé vált elméje mozgatta aztán: mert nem lehet kivonni magunkat a tetteinkből. Mint ahogy Pantaleón sem képes erre…

(A kép Fajgerné Dudás Andrea Júlia képzőművész kiállításában készült. Én lehetnék Pantaleón felesége, kinek szívét kirágták a hangyák – Szilas Rita tervezte a ruhám –, és Andrea a „hölgyek” közül az egyik, akire a saját képmásai szinte rádőlnek, alakját felnagyítják azzal, hogy megtöbbszörözve táncolnak az árnyékában.)

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.