Száz híres/89. Mario Vargas Llosa

KOmplett

„…nekem szükségem van arra, hogy parancsnokaim legyenek. Ha nem lennének, nem tudnám, mihez kezdjek, úgy érezném, rám szakad a világ.”

Van egy kedvenc sziklám a sziget túloldalán, ahonnan nem látszik semmiféle emberlakta hely, csak a tenger, és a messzeségben néhány foszlány – talán szigetek azok is, ahol hasonló nők üldögélnek a szeptemberi napsütésben. Oda járok gondolkodni és írni, vagy éppen csak kifekszem, mint egy gyík, tankolok a télre. Mióta itt vagyok, semmi értelmeset nem olvastam, értelmetleneket sem, egész nap csak sétálgatok, heverészek, végső esetben megírok egy-egy e-mailt. Direkt nem hoztam magammal semmit, de a függő már csak ilyen, olvasok a fejemből, beidéződnek a könyvek, pontatlan sorok és pontos hangulatok sorjáznak, a szél lapoz, hagyom.

És azt is hagyom, hogy beússzon nyugodtan hozzám egy-egy regény, és a bennem leképződött emlékével hasson rám. Tegnap épp a Bovaryné jött megint, mígnem megláttam egy magányos vitorlást. Viszonylagos szélcsend volt, lassan araszolgatott a vízen, a látvány számomra szürreális volt, de tudom, hogy csak azért, mert szemüveg nélkül esélytelen vagyok. Nőket véltem a fedélzetére, sok nőt, akiken nincsen ruha, kezükben egy-egy pohár, nevetnek, nem törődnek semmivel. Aztán egy férfit is gondoltam melléjük, egy kapitányt, aki kézben tartja őket. És rögtön új könyv nyílt ki bennem, a kedvenc Llosám, a Pantaleón és a hölgyvendégek.

false

 

Fotó: Legát

Ezeket a nőket viszik valahová – szövögettem tovább a hálót, annyi itt a lakatlan sziget, netán működik rajtuk egy titkos bázis, ahol a katonák nőkre vágynak. (Persze ez meg az én betegségem, miért ne hajókázhatna valaki csak úgy, miért kell mindenben célt és munkát látnom…) És ha így van, kell az ellátmány, és valakinek meg kell azt oldania. A Pantaleón abszurditása mindig lenyűgöz, és ez a nyelvnek is köszönhető. A sorjázó, de mindig egy kis mozzanattal továbbvivő igék, a fülledt, erjedő szavak egymásutánja, amiben mégis összeáll egy izgalmas rendszer, igazi remekművé teszik a regényt. Persze az úgynevezett mondanivaló elég egyszerű, mármint hogy vannak emberek, akik mindent képesek végrehajtani, ha megkapják parancsba, illetve olyan emberek, akik szeretik tudni, mi a feladatuk, hogy tudják mihez mérni magukat és a munkájukat. (Egyébként én is tipikus alkalmazott vagyok, főnöknek nem való. Pantától annyi különböztet meg, hogy nekem nem mindegy, mi az ukáz…)

Nemrég olvastam Himmler életrajzát, és a sok hasonlóság mellbevágó. Van egy feladat, amit a lehető legjobban végre kell hajtani. Ahogy olvasom, Himmler a magánéletben – legalábbis a családjával – nagyon kedves és gyöngéd volt, a faji őrület is csak később uralta le az elméjét. Mindenképpen meg akart felelni a „főnöknek”, mindegy, mi ennek az ára. Még azt is elhitette magával, hogy nincs is ára: hiszen nem emberek, akiket kiirt. A feladata és a beteggé vált elméje mozgatta aztán: mert nem lehet kivonni magunkat a tetteinkből. Mint ahogy Pantaleón sem képes erre…

(A kép Fajgerné Dudás Andrea Júlia képzőművész kiállításában készült. Én lehetnék Pantaleón felesége, kinek szívét kirágták a hangyák – Szilas Rita tervezte a ruhám –, és Andrea a „hölgyek” közül az egyik, akire a saját képmásai szinte rádőlnek, alakját felnagyítják azzal, hogy megtöbbszörözve táncolnak az árnyékában.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."