Könyv

A rettenthetetlen

Farkas Zoltán–Kiss László: Outcast – Kitaszítottan a világhírig

  • - greff -
  • 2016. március 18.

Könyv

Ma már szerencsére sokan ismerik Farkas Zoltán történetét, a roma fiúét, aki egy alulfelszerelt mezőkovácsházi próbateremből Európa legjelentősebb metálkiadójáig küzdötte fel magát és zenekarát, az Ektomorfot.

Sokan, de távolról sem elegen, pedig fontos lenne közismertté tenni, hogy a rendszerváltás utáni korszak legnagyobb könnyűzenei sikersztorijai közül az egyik mindenképp az Ektomorfé. Ez az önéletrajzi könyv mindenesetre magabiztos lépés a helyes irányba, hiszen azok számára is bőven élvezetes lehet, akik egyébként nem bírják meghallgatni Farkas zenekarának agresszív groove-metálját.

Farkas Zoltán ugyanis majdnem annyira szuggesztív elbeszélő, mint amennyire lehengerlő jelenség a színpadon. A zenekar történetének minden lényegesebb pontját összekötő, közben pedig az énekes-gitáros mindennapjaiba is ügyesen bele-belevilágító Outcastnek ugyanakkor nemcsak a hadarós lendület és a keresetlenség tesz jót, hanem Farkas élet- és önszemlélete is. Íme, egy sikeres magyar rockzenész, aki öncsalás nélkül képes szemlélni saját tehetségének mértékét, és aki nem csupán nagyot mert álmodni, hanem azt is tudta, milyen irányban induljon el érte. Sokat elmond a zeneiparról, hogy még azt az alsó, de már a világ minden pontjáról látható lépcsőfokot is, amelyre az Ektomorf hosszú évek alatt feltornázta magát, olyan áldozatok árán lehet csak elérni, amilyeneket kevesen viselnének el – bármelyik oldalát nézzük is az aktusnak. Farkasnak sem ment könnyen (a könyvben bénító pánik­rohamairól is olvashatunk), de végül csak ő került ki a harcból győztesen. Mindennél pedig nehéz volna felemelőbb történetet találni a magukat meg nem értett zseninek és/vagy elnyomott áldozatnak láttató figurákkal teli magyar rockszíntéren.

Néhány tárgyi tévedés (a Rusty Cage például nem Johnny Cash-dal, amelyet a Soundgarden is játszott, hanem fordítva, George Lynch pedig a Dokken – egykori – gitárosa, nem a frontembere), valamint az s kötőszó túlburjánzása bántja ugyan a szemet, de az Outcast így is letehetetlen.

Athenaeum, 2015, 332 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.