Könyv

A rettenthetetlen

Farkas Zoltán–Kiss László: Outcast – Kitaszítottan a világhírig

  • - greff -
  • 2016. március 18.

Könyv

Ma már szerencsére sokan ismerik Farkas Zoltán történetét, a roma fiúét, aki egy alulfelszerelt mezőkovácsházi próbateremből Európa legjelentősebb metálkiadójáig küzdötte fel magát és zenekarát, az Ektomorfot.

Sokan, de távolról sem elegen, pedig fontos lenne közismertté tenni, hogy a rendszerváltás utáni korszak legnagyobb könnyűzenei sikersztorijai közül az egyik mindenképp az Ektomorfé. Ez az önéletrajzi könyv mindenesetre magabiztos lépés a helyes irányba, hiszen azok számára is bőven élvezetes lehet, akik egyébként nem bírják meghallgatni Farkas zenekarának agresszív groove-metálját.

Farkas Zoltán ugyanis majdnem annyira szuggesztív elbeszélő, mint amennyire lehengerlő jelenség a színpadon. A zenekar történetének minden lényegesebb pontját összekötő, közben pedig az énekes-gitáros mindennapjaiba is ügyesen bele-belevilágító Outcastnek ugyanakkor nemcsak a hadarós lendület és a keresetlenség tesz jót, hanem Farkas élet- és önszemlélete is. Íme, egy sikeres magyar rockzenész, aki öncsalás nélkül képes szemlélni saját tehetségének mértékét, és aki nem csupán nagyot mert álmodni, hanem azt is tudta, milyen irányban induljon el érte. Sokat elmond a zeneiparról, hogy még azt az alsó, de már a világ minden pontjáról látható lépcsőfokot is, amelyre az Ektomorf hosszú évek alatt feltornázta magát, olyan áldozatok árán lehet csak elérni, amilyeneket kevesen viselnének el – bármelyik oldalát nézzük is az aktusnak. Farkasnak sem ment könnyen (a könyvben bénító pánik­rohamairól is olvashatunk), de végül csak ő került ki a harcból győztesen. Mindennél pedig nehéz volna felemelőbb történetet találni a magukat meg nem értett zseninek és/vagy elnyomott áldozatnak láttató figurákkal teli magyar rockszíntéren.

Néhány tárgyi tévedés (a Rusty Cage például nem Johnny Cash-dal, amelyet a Soundgarden is játszott, hanem fordítva, George Lynch pedig a Dokken – egykori – gitárosa, nem a frontembere), valamint az s kötőszó túlburjánzása bántja ugyan a szemet, de az Outcast így is letehetetlen.

Athenaeum, 2015, 332 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.