Könyv

A rettenthetetlen

Farkas Zoltán–Kiss László: Outcast – Kitaszítottan a világhírig

  • - greff -
  • 2016. március 18.

Könyv

Ma már szerencsére sokan ismerik Farkas Zoltán történetét, a roma fiúét, aki egy alulfelszerelt mezőkovácsházi próbateremből Európa legjelentősebb metálkiadójáig küzdötte fel magát és zenekarát, az Ektomorfot.

Sokan, de távolról sem elegen, pedig fontos lenne közismertté tenni, hogy a rendszerváltás utáni korszak legnagyobb könnyűzenei sikersztorijai közül az egyik mindenképp az Ektomorfé. Ez az önéletrajzi könyv mindenesetre magabiztos lépés a helyes irányba, hiszen azok számára is bőven élvezetes lehet, akik egyébként nem bírják meghallgatni Farkas zenekarának agresszív groove-metálját.

Farkas Zoltán ugyanis majdnem annyira szuggesztív elbeszélő, mint amennyire lehengerlő jelenség a színpadon. A zenekar történetének minden lényegesebb pontját összekötő, közben pedig az énekes-gitáros mindennapjaiba is ügyesen bele-belevilágító Outcastnek ugyanakkor nemcsak a hadarós lendület és a keresetlenség tesz jót, hanem Farkas élet- és önszemlélete is. Íme, egy sikeres magyar rockzenész, aki öncsalás nélkül képes szemlélni saját tehetségének mértékét, és aki nem csupán nagyot mert álmodni, hanem azt is tudta, milyen irányban induljon el érte. Sokat elmond a zeneiparról, hogy még azt az alsó, de már a világ minden pontjáról látható lépcsőfokot is, amelyre az Ektomorf hosszú évek alatt feltornázta magát, olyan áldozatok árán lehet csak elérni, amilyeneket kevesen viselnének el – bármelyik oldalát nézzük is az aktusnak. Farkasnak sem ment könnyen (a könyvben bénító pánik­rohamairól is olvashatunk), de végül csak ő került ki a harcból győztesen. Mindennél pedig nehéz volna felemelőbb történetet találni a magukat meg nem értett zseninek és/vagy elnyomott áldozatnak láttató figurákkal teli magyar rockszíntéren.

Néhány tárgyi tévedés (a Rusty Cage például nem Johnny Cash-dal, amelyet a Soundgarden is játszott, hanem fordítva, George Lynch pedig a Dokken – egykori – gitárosa, nem a frontembere), valamint az s kötőszó túlburjánzása bántja ugyan a szemet, de az Outcast így is letehetetlen.

Athenaeum, 2015, 332 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.