Könyv

Nagy József: A vak komondor országa

  • - urfi -
  • 2016. március 18.

Könyv

Az első kérdés: miért adjak én ezért pénzt? A kötet 2010 és 2015 között készült – és nagyrészt a hír24-en megjelent – beszélgetései szinte mind elérhetők online, a bennük szereplő aktualitásokra már alig emlékszünk, és hát ki olvas el 500 oldal interjút? Nagy József az egyik legjobb interjúkészítő az országban, mégis fölöslegesnek tűnt ezeket ömlesztve átrágni újra. Meglepett, amikor kiderült, hogy nem az.

Nem kis részben azért, mert a szerző nem ömlesztve kínálja portékáját, és a jól kigondolt szerkezet növeli az értéküket. A rövid bevezetővel ellátott fejezetek arra hivatottak, hogy többek legyenek, mint a részeik összessége. Ez a nyitányban, amely talán a politika pszichológiáját próbálná körbejárni a meglepő Simicska–Bayer–Ranschburg Jenő hármassal, vagy a fociról (is) beszélő Kubatov–Csányi Sándor–fradista ultra felállással nem igazán jön össze, de magában emlékezetes beszélgetés mindegyik. Ha viszont egymás után olvassuk a kiugrott Ángyánt és Illést, majd az új fiúkat (Rogánt, Lázárt, Szijjártót) és végül a régi jó Kósát és Kövért, akkor valóban impozáns körképet kapunk pártunk és kormányunk mindennapi működéséről és hatalomfilozófiájáról egyaránt. Az ún. baloldalról és az LMP-ről is összeáll valamilyen kép, bár ezek nagy mennyiségben olvasva sokkal kevésbé izgalmasak, mint a pártszlogenek hadarásából ügyesen kizökkentett fideszesek, vagy éppen a jobbikos fejezet (Vonától Szegedi Csanádig).

Nagy József saját bevallása szerint drámaként próbálja megformálni az interjúit, és legtöbbször tényleg két karakteres személyiség valós, pörgős, vitatkozós párbeszéde jön létre. Tudósokban és művészekben is leginkább a személyesség és a közéleti kiállás érdekli. Néha bosszankodtam, hogy miért kell a legutolsó hazug tolvajban is meglátni az embert, de ha egyet hátralépek, látom ennek az értelmét. Meg hát rohadt szórakoztató is.

Central Könyvek, 2015, 520 oldal, 4300 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.