Kiállítás

A selejt bosszúja

Halott könyvtár

  • - kovácsy -
  • 2012. április 14.

Könyv

A létező könyvek többsége gyaníthatóan olvasatlanul áll a könyvtárak, nagyobb részük pedig a családok könyvespolcain. Annak, hogy ez így van, oka lehet - szakkönyvek esetében - az avulás, de egyszerűen az idő múlása is: a gyerekkönyvek után tetszhalott állapotba dermed az ifjúsági irodalom, aztán a versolvasó egyetemista is belekérgesül a hétköznapokba, és már nem kedves költője soraival alszik el.

A kiállítás beharangozója a magyar könyvtárak 1989 óta olvasatlan állományának a "modellezését" ígéri, ami komoly önbizalomra vall, és a várakozásokat is felpörgeti. Valójában csak az ELTE Egyetemi Könyvtár anyagából válogattak ki ötezer elfeledett, elárvult kötetet a rendezők, ami eleve torzítja a képet, hiszen az oda beiratkozottakról elképzelhető, hogy egy részük a saját könyvespolcáról is leemelheti mondjuk Mészöly Miklós 1985-ben megjelent novellafüzérét, a Merre a csillag jár címűt (amely ráadásul 2005-ben újból megjelent). Ez a kötet még nem került föl a látogatók ajánlatainak polcára, amelyre sokszor indignálódott, a kultúra alkonyán borongó írott megjegyzések kíséretében sorolódnak be a könyvek. És egy jótét lélekre várnak annak a Jannisz Ritszosznak a versei (Lebegő bizonyosság)is Képes Géza 1979-es fordításában és válogatásában az előző négy évben megjelent kötetek alapján, aki nyilván savanyú a szőlő alapon tartotta többre Lenin Békedíját, mint a (meg nem kapott) Nobel-díjat, de ettől még jó költő volt.

Maga a kiállítás egy igen levegős szabadpolcos könyvtári olvasóterem (benyomását kelti), elegendő asztallal a ráérős lapozgatáshoz. A polcok elrendezése a hagyományos könyvtári rendszert követi az "Általános művek"-től a szépirodalomig.

A túlmagyarázottnak semmiképpen sem mondható kísérő szöveg részeként 1954-es és '64-es adatokat láthatunk egyrészt az Egyetemi Könyvtárba beiratkozottak foglalkozás szerinti megoszlásáról - az egyetemi hallgatók és oktatók elsöprő túlsúlyának árnyékában 1954-ben megbújik több száz magát munkásnak mondó és 21 paraszt is, továbbá 62 olyan személy, aki az ÁVH kötelékébe tartozott. Ugyanitt áll az az adat is, hogy a beszerzett kötetek nagy többsége (16263 kötet) juttatás útján került a könyvtár gyűjteményébe, vagyis az állománygyarapítás irányát nem a könyvtárosok határozták meg. Ezeknek a könyveknek egy jelentős részét nyilván

már rég kiselejtezték,

vagy legalábbis a rendezők - igen helyesen - nem akarták a ma már persze teljesen abszurdnak ható "vonalas irodalom" reprezentánsaiba fullasztani a kiállítást. A válogatás így sokkal árnyaltabb gondolatokat, érzéseket ébreszt, mint a történelem szemétdombja vagy a minden elmúlik egyszer közhelyei. Elsősorban is - mondom - azt, hogy a könyvek lassú halálának összetett okai vannak. Itt van például a Ne mondj le semmiről című, 1974-es antológia, olyan költők bemutatkozó verseivel, mint Hajas Tibor, Kemenczky Judit, Kartal Zsuzsa, vagy az élők közül Szilágyi Ákos, Várady Szabolcs. A versszerető ifjúság lelkendezve csapott le a bemutatkozók beragasztott fényképével díszített, Pilinszky, Örkény és mások bemutató ajánlásával ellátott kötetekre, amelyek most alighanem ugyanolyan álmatagon várják olvasójukat a házi, mint a közkönyvtárakban. Csak hát ami forradalmi volt 1974-ben, az leginkább irodalomtörténet 2012-ben, és aligha választják sokan kutatói szakterületükként a korszak költészeti újdonságait. A XVIII. század bolgár nemzeti újjászületésének prózájáért (Régi idők bolgárai) pedig gyaníthatóan kiadása évében, 1981-ben sem rohamozták meg az irodalomkedvelők a könyvesboltokat.

Volt még a hatvanas években egy remek könyvsorozat, a Népek meséi, amelynek tucatszámra megjelent kötetei számos távoli, mondhatni egzotikus náció olykor egészen képtelen - és persze szórakoztató - meséit tette közzé. Nem tűnik valószínűnek, hogy éppen és kizárólag a koreai népmeséktől fordult el az olvasói érdeklődés - mindenesetre csak ezt az egyet (már a címe is: A három özvegy miniszter) találtam meg a polcokon.

Azt nem tudjuk meg a kiállításon, hogy milyen művek iránt csappant meg az érdeklődés, hiszen az sem világos, hogy a sok nem olvasott mű közül milyen szempontok alapján választották ki éppen ezt az ötezret. Az mondjuk világos, hogy a Kecel történetét és néprajzát több mint 1200 oldalon (plusz képmelléklet) taglaló munka (1984) eleve egy szűkebb olvasói réteget célzott meg - vagy még inkább valami protekciós állami támogatást. Azon sem csodálkozunk, hogy a Budapest csatornázása című, végtelenül aprólékos műszaki leírásokban gazdag évfordulós kiadvány kikölcsönzéséért sem állnak sorban a türelmetlen érdeklődők - habár a csatornahálózatot romboló gyökérbenövések fényképei már önmagukban is elég okot szolgáltatnak a lapozgatásra. A piaci szempontoktól nem zavartatott állami könyvkiadás esetlegességeit (és az irodalmári túlélés lehetőségeit) jelzi például, hogy 1955-ben - nem valószínű, hogy pártutasításra vagy akár a közvélemény nyomására - kiadtak egy válogatást az 1880-as években alkotó Petelei István írásaiból. Másfajta, viszont meglepő kultúrtörténeti adalék, hogy az 1975-ösEmlékkönyv felszabadulásunk ünnepére iskolai ünnepélyekre ajánlott verseinek listáját nem pártos hangvételű tirádák, hanem néhány Pilinszky-költemény vezeti.

Ha utóbb majd elvetendő hipotézisként elfogadjuk, hogy a kiállított könyveknek a feledés a sorsuk, azt kell látnunk, hogy nagyon különböző művek igencsak színes tömege menetel a semmibe. Magának a kiállításnak pedig a rácsodálkozó múltidézésen túl az az értelme, hogy forgolódjunk egy kicsit ebben a kavalkádban, érdemesek és érdemtelenek sajátos, a korra jellemzően képtelenül vegyes társaságában.

Centrális Galéria, Bp. V., Arany J. u. 32., nyitva április 20-ig, hétfő kivételével naponta 10.00-18.00 között

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.