Könyv

A szemünk előtt

Richard Ford: Vadon

Könyv

A Pulitzer-díjas amerikai szerzőnek az eredetileg 1990-ben megjelent Vadon az első magyarul kiadott regénye.

Korábban a főművének számító Bascombe-trilógiához (The Sportswriter; Independence Day; The Lay of the Land – e befejező rész 2006-ban jött ki) képest a Vadonban teljesen más írói erényei és gyengeségei mutatkoznak meg. A műfaj itt is családi dráma, a szűken vett cselekmény ezúttal is mindössze három-négy napot ölel fel; ám míg néhány sorsdöntő találkozáson keresztül a szószátyár Frank Bascombe teljes múltja feltárult az olvasó előtt, és a történetek végén valamiféle kiút is megfogalmazódott az éppen aktuális egzisztenciális válságból, addig a Vadon 16 éves Joe Brinsona csupán szenvtelen megfigyelője és elbeszélője annak, amit a szülei művelnek a szeme előtt.

Ford nagyregényeiben a mellékszereplők szinte feldolgozhatatlanul színes kavalkádjával találja szembe magát az olvasó, a Vadon azonban hamisítatlan kamaradarab. A négy főszereplőn kívül másnak talán a neve sem hangzik el, de ha mégis, pár oldallal később már biztos nem emlékszünk rá. A montanai Great Fallsban járunk, 1960-ban; Jerryt, a frissen beköltözött Brinson család fejét váratlanul kirúgják az állásából, ezért hirtelen ötlettől vezérelve úgy dönt, önkéntes tűzoltóként veszi fel a harcot a város körül tomboló erdőtüzekkel. Felesége, Jean, az amúgy is halódó házasságból új kapcsolatba menekül, a gabonasiló-tulajdonos Warren Millerbe szeret bele, és mindezt nem is próbálja titkolni fia előtt.

A cselekmény leszűkített mozgástere mintha Ford írói technikáját is befolyásolná: a Bascombe-regények fanyar humorral átszőtt körmondataival szemben a Vadonban enigmatikus párbeszédek váltakoznak a tárgyszerű leírással és néhány keserédes következtetéssel. (Például: „Szinte bármilyen emberi tapasztalatból az derül ki, hogy rendszerint nem az ember érdekei érvényesülnek elsőként, amikor mások is érintettek az ügyben – még ha ezek a mások az ember szerettei is –, és hogy ez rendben van így. Együtt lehet élni vele.”)

Ebből a regényből az is kiderül, hogy miért hasonlítják Ford írásművészetét gyakran Raymond Carveréhez (Carver életének utolsó 11 évében szoros baráti viszonyban is állt vele). Ford feszültségteremtő képessége valóban nem nélkülözi a carveri elemeket, a könyv mintegy felét kitevő nagyjelenet – amikor Jean és Joe közösen látogatja meg Warren Millert, és a fiú tanúja lesz anyja elcsábításának – egészen mesteri. Mégis marad az olvasóban hiányérzet. Carver figurái mögé a próza minimalizmusa ellenére rendszerint egész sorsokat képzel az olvasó, a Vadon szereplőinek motivációi inkább megmagyarázhatatlanok. Nem értjük, miért szeret bele Jean a látszólag visszataszító üzletemberbe (a pénz és a munkalehetőség ígérete vajon mekkora szerepet játszik a viszonyban?), nem értjük, miért viszi magával nagykamasz fiát a randevúra (talán őt bünteti a felelőtlen apa helyett?), és végképp nem értjük, hogy Joe Brinson miért tűri mindezt szótlanul.

A narrátorról egyébként is nehéz elhinni, hogy 16 éves, életkorát inkább 12–13 évre saccolhatnánk az alapján, mennyire a szüleivel van elfoglalva a saját problémái helyett, és mennyire hiányzik belőle a lázadás – van ugyan egy szökési kísérlete, de az is inkább nevetségességbe fullad. Továbbá ebben a tónusban beszélnek vele: „Világos a gondolkodásod, Joe. Semmi rossz nem fog történni veled.” Hasonlóan fura mondatokból nincs hiány a könyvben, és a helyzeten valószínűleg a fordítás sem segített. A nehezen mozduló lábujjakra egy helyen „tudatlan eszközökként” utalnak, Joe úgy érzi magát, „mint aki nem képes okozni semmit”, Warren Miller egy régi fényképen nem felismerhető, hanem „ismerős”. Bár a sportrovatokban is bevett fordulat a „világsorozat”, a World Seriest a közönség nem baseballrajongó része számára talán szerencsésebb lett volna baseball világkupa-döntőnek, vagy valami hasonlónak fordítani.

Pozitívum ugyanakkor, hogy a Vadonban Richard Ford levetkőzi az egyéb munkáira jellemző túlírtságot és indokolatlan bölcselkedést, elhagyja például a zárójeles megjegyzések néhol zavaróan gyakori használatát. És bár összességében többet veszítünk a vámon, mint amennyit nyerünk a réven, a Vadon két délután alatt letudható, kellemes olvasmány, amely felkelti az érdeklődést Ford Bascombe-trilógián kívüli regényei, és főleg a novelláskötetei iránt. Lehet reménykedni, hogy a kiadó csak bevezetőnek szánta ezt a kötetet.

Fordította: Berta Ádám. Athenaeum, 2019, 260 oldal, 3499 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?