A tanú udvariassága - Réz Pál: Bokáig pezsgőben. Hangos memoár

  • Kálmán C. György
  • 2015. november 17.

Könyv

Ez biztosan az év egyik legjobb könyve; de több is annál: sokáig, nagyon sokáig forgatják és idézik majd.

Benne van a 20. század második felének egész magyar irodalma, művek, alakok, az irodalom működése, viszonyok és kényszerek – mindaz, ami (a művek mellé, körítésnek és olykor magyarázatnak) izgalmas lehet.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Az alany pedig, aki mindezt közvetíti, ideális: nem alkotó, aki hiúságában esetleg önmagát tenné a középpontba, fontos résztvevő, mégsem főszereplő, nem is intrikus és nem is kívülálló: szerkesztő, irodalomtörténész, kritikus – és páratlan társalgó, remek memóriájú társasági ember. Az Isten is emlékiratírónak teremtette – csak hát, sajnos, nemigen akaródzik neki megírni az emlékiratait.

Réz Pálról van szó, aki nagyon sokáig volt a Szépirodalmi Könyvkiadó szerkesztője, aztán meg a Holmi egyik alapítója és megszűnéséig motorja, mozgatója, emblematikus alakja. Aki személyesen nem ismeri is, hamar megérzi: Réz nagyszerű csevegő, bájos és nagy tudású ember, akit öröm hallgatni; mindig remekül jellemzi az embereket és szituációkat, akikről-amikről beszél. Olykor kicsit gonoszkodik, de mindig kiegyensúlyozott (még Rákosiról is van egy-két jó szava, mert sok nyelven beszélt). Érezhetően kidolgozott, sokszor elmondott történeteket mesél, csak most (többé-kevésbé) időrendi meg tematikus rendben, összefűzve, a kérdező Parti Nagy Lajos finom irányításával.

Mert a Bokáig pezsgőben voltaképpen beszélgetőkönyv: alapja az az interjúsorozat, amelyet a (hajdani) Magyar Rádió felkérésére, az azóta elhunyt Szebenyi Cecília szerkesztésében Parti Nagy készített Rézzel. S minthogy Réz azóta is vonakodik megírni memoárjait, abba azért belement, hogy ez a kötet összeálljon és megjelenjen. Akinek nincs szerencséje Réz csodálatos sztorizásait élőben hallgatni, vagy elmulasztotta a rádióműsort, most megkapja egyben, írásban – és mindörökre – ezt a hihetetlenül élvezetes könyvet. Amelynek segítségével – ismétlem – jobban megismerjük az egész elmúlt század második felét, a kultúra legfontosabb szereplőit, s valamennyire a műveket is: nélkülözhetetlen, alapvető mű.

A lelkesedésből egy árnyalatnyit sem visszavonva, fenntartva bámulatomat a beszélgetőtársak és művük iránt, azért hadd töprengjek el a kerekségen: azon, hogy az egyes történetek is, az életút is, a mesélés folyamata is milyen csiszolt, egész, csupa humor és derű. Persze vannak sötét és kínos részletek, mégis: mintha mindig minden rendben volna.

false

A lektor azt jelenti: olvasó. Réz Pál pedig jó lektor: rengeteget olvas, szenvedélyből is, muszájból is. A sok olvasás pedig formálja az ízlést, alakítja a megítélés képességét: Réz nagyon jól tudja vagy érzi, hogy mi maradandó, mi érdekes, és mi lesz az enyészeté. A beszélgetésekben persze a főszerepet a jó irodalom kapja (meg egy rövid kitérő erejéig a legendásan és mulatságosan rossz versek). Réz nyilván kiváló szerkesztő volt – de inkább azt kellene mondani: kiváló szerkesztő lehetett volna, csak majdnem 60 éves koráig erre korlátozottan volt lehetősége. A szerkesztéshez szabadság kell: a döntés, a válogatás, a közös munka szabadsága, ahol az ítélőképesség rangot és lehetőséget kap. De hát mégis, mit csinált ez a szerkesztő vagy negyven évig? Réz élete nagy részében főleg gyenge vagy közepes irodalmat volt kénytelen olvasni, sőt olykor szerkeszteni, mondatokkal és szerzőkkel megharcolni, vagy csak mihamarabb túllenni a feladaton. Hogy bírta? Ha a nagy írókkal szoros, némelyikkel egyenesen baráti viszonyba keveredett – mihez kezdett a gyengébbekkel, vagy a nyakába sózott dilettánsokkal? És a kiadói taposómalom, értekezletekkel és fafejű kollégákkal – ezt hogyan vészelte át? „Most csak a jó könyveket mondom” – jegyzi meg egy helyen, ahol bátyja, Réz Ádám fordításairól beszél, de hát neki is sok vackot kellett fordítania, ahogyan Réz Pálnak is, meg még több vackot szerkesztenie.

Csakhogy Réz, ahogyan maga fogalmazza meg, udvarias ember: letakarja mindazt, ami hallgatóját nem érdekelheti, igyekszik legyalulni az éleket, elhallgatni a nagyon személyeset, hogy zavarba ne hozza azt, akihez beszél, hogy minél inkább megőrizze az élvezetes, anekdotikus beszédmódot. Az ötvenes-hatvanas évek szürkeségét derűs sztorik fedik el. Nem őszintétlen, de szemérmes és tapintatos. Van, amikor ez nem sikerül (szerencsénkre): nem mondhatja el az életét anélkül, hogy felesége, akivel páratlan harmóniában élt, és akit máig gyászol, szóba ne kerüljön, és hogy a gyász folyamatáról be ne számoljon, még ha tőle telhető visszafogottsággal és töredékesen is. Az viszont döbbenetes, hogy milyen keveset és milyen távolságtartással írja le a nagyváradi gettó borzalmait (Zsolt Bélától és Reuven Tsurtól is tudjuk, hogy ott éppen apja lett sokak megmentője), miközben biztos, hogy az akkor 14 éves Réz mindezt sokkal súlyosabb traumaként élte meg, mint ahogyan erről – előzékenyen – számot ad.

Réz Pál nemigen akarja, hogy őt magát alaposan megismerjük; sem személyiségét, sem tevékenységét nem tartja elég fontosnak, jelentősnek, érdekesnek. Szívesebben beszél másról, másokról. Nagy dumás, hihetetlenül jó történetei vannak. Maga is reflektál erre: tudja, hogy a bölcs öreg szerepét játssza, tudja, hogy a sztorizgatás mennyire életeleme, tudja, mi kell az élvezetes beszélgetéshez. Érdemes mégis odafigyelni az el nem mondott, töredékes vagy épp csak jelzett történetekre is.

Tények és Tanúk sorozat, Magvető, 2015, 370 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.