„A teremtés oké” – Esterházy Péter drámája

  • - urfi -
  • 2015. november 19.

Könyv

Esterházy darabjában újra és újra felhangzik az Úr kedvenc dala, Janis Joplintól a Mercedes Benz. Nekünk már korábban megsúgta, miért ez a legjobb dolog a világon.

Színdarabot rendelt Esterházy Pétertől a Nemzeti Színház – nyugalom, nem a magyar Nemzeti, hanem a szlovák.

Esterházy Péter barmot lát a 82. Ünnepi Könyvhét rendezvényén Egerben, 2011-ben.

Az egri ünnepi könyvhéten 2011-ben

Fotó: MTI

Erről azért hallhattunk a napokban, mert egyetlenegyszer Budapesten is felolvasták a darabot a Teslában. Ennek leírásában az áll, hogy „Ez a szellemi és nyelvi tűzijáték, ez az utánozhatatlan ’esterházys történelmi revü’ Az ember tragédiája keretjátékát felidézve az Úr és Lucifer újabb fogadásáról, párbajáról szól. A fogadás tétje a magyar történelem egyik legendás, évszázados családjának, az Esterházyaknak a sorsa (…) Ennek az évszázados családi krónikának hol tragikus, hol távolságtartóan ironikus történetepizódjai és legendás alakjai elevenednek meg ebben a különleges színpadi játékban, miközben újra- és újra felhangzik az Úr kedvenc, erőt adó énekszáma, Janis Joplin híres dala, a Mercedes Benz.

Aki lemaradt róla, annak sem kell elkeserednie. Egyrészt Pozsony sincsen olyan nagyon messze, és az előadáshoz talán felirat is akad majd – ha jól értjük, a bemutató jövő nyáron lesz az Eurokontext fesztiválon.

Másrészt a darab születésének körülményeiről sokat meg lehet tudni a pozsonyi Vasárnap alapos cikkéből – úgy szakmailag, mint emberileg. A színház dramaturgja ilyeneket mond például: „Bennünket otthon, a Római-parton álló házuk nappalijában fogadott. Nagyon szimpatikus, kicsit lezser a környezet. Mindenhol könyv, finom, intellektuális elrendezettség. Egy ház, ahol élni és dolgozni lehet, de az élet egyértelműen az irodalom körül forog. Nagyon otthonosan éreztük magunkat náluk. Gitta, a felesége fantasztikus ebédet főzött, amit egy nagy asztalnál fogyasztottunk el. Péterben én egy született demokratát ismertem meg. A mai magyarországi és mai szlovákiai politikai helyzet miatt tartjuk fontosnak, hogy éppen ő, egy született demokrata szemszögéből lássunk bizonyos dolgokat.”

Harmadrészt a darab szövege, vagyis annak első változata elolvasható a Kalligram áprilisi számában, illetve a neten.

Így kezdődik

ELSŐ FELVONÁS

Első jelenet

(vadul, vagyis hangosan végighallgatjuk a Janis Joplin Mercedes Benzét, majd Úr, Lucifer mint két barát sétálnak át az üres színpadon menő yuppie-s öltönyökben, de klasszikus úristen-ördög kiegészítőkkel, pata stb.)

LUCIFER
A baj
a baj a világgal ott kezdődött…

ÚR
Milyen baj? Nincsen itt semmi baj. A teremtés oké. Hódolat illet, nem bírálat. Itt 
minden az én munkámat dicséri.
(valami nagy zajjal leesik)

LUCIFER
Igen, hallgatlak.

ÚR
Most mi van? Valami leesett, aminek le kellett esnie. Szerinted a gravitációt ki 
teremtette?

LUCIFER 
Newton.

ÚR
Na de Newtont?

LUCIFER
Az öreg Newton.

ÚR
Elég már. Jegyezd meg, Lucifer, a mondat én vagyok. Te legföljebb lábjegyzet.
(csönd) Mindent én teremtettem. Például a Mercedest is én teremtettem. Egyébként a Škodát is. Valamint a Trabantot is.

És végül, akit kínozna a kérdés, hogy miért pont az említett dal körül forog a történelem gyémánttengelye, annak itt egy tipp. 2012 karácsonya előtt Esterházyt faggattuk 7 kérdés című sorozatunkban. Az utolsó kérdés és válasz:

Kultúrafogyasztóként miről gondoltad legutóbb, hogy ez a legjobb dolog a világon?

EP: Megint egyszer hallottam Janis Joplin nevetését a Mercedes Benz végéről. Ezt volna jó elérni, a rémületnek és az örömnek ezt az együttállását, a szabadságét és reménytelenségét, komolyságot és komolytalanságot egyszerre.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.