„A teremtés oké” – Esterházy Péter drámája

  • - urfi -
  • 2015. november 19.

Könyv

Esterházy darabjában újra és újra felhangzik az Úr kedvenc dala, Janis Joplintól a Mercedes Benz. Nekünk már korábban megsúgta, miért ez a legjobb dolog a világon.

Színdarabot rendelt Esterházy Pétertől a Nemzeti Színház – nyugalom, nem a magyar Nemzeti, hanem a szlovák.

Esterházy Péter barmot lát a 82. Ünnepi Könyvhét rendezvényén Egerben, 2011-ben.

Az egri ünnepi könyvhéten 2011-ben

Fotó: MTI

Erről azért hallhattunk a napokban, mert egyetlenegyszer Budapesten is felolvasták a darabot a Teslában. Ennek leírásában az áll, hogy „Ez a szellemi és nyelvi tűzijáték, ez az utánozhatatlan ’esterházys történelmi revü’ Az ember tragédiája keretjátékát felidézve az Úr és Lucifer újabb fogadásáról, párbajáról szól. A fogadás tétje a magyar történelem egyik legendás, évszázados családjának, az Esterházyaknak a sorsa (…) Ennek az évszázados családi krónikának hol tragikus, hol távolságtartóan ironikus történetepizódjai és legendás alakjai elevenednek meg ebben a különleges színpadi játékban, miközben újra- és újra felhangzik az Úr kedvenc, erőt adó énekszáma, Janis Joplin híres dala, a Mercedes Benz.

Aki lemaradt róla, annak sem kell elkeserednie. Egyrészt Pozsony sincsen olyan nagyon messze, és az előadáshoz talán felirat is akad majd – ha jól értjük, a bemutató jövő nyáron lesz az Eurokontext fesztiválon.

Másrészt a darab születésének körülményeiről sokat meg lehet tudni a pozsonyi Vasárnap alapos cikkéből – úgy szakmailag, mint emberileg. A színház dramaturgja ilyeneket mond például: „Bennünket otthon, a Római-parton álló házuk nappalijában fogadott. Nagyon szimpatikus, kicsit lezser a környezet. Mindenhol könyv, finom, intellektuális elrendezettség. Egy ház, ahol élni és dolgozni lehet, de az élet egyértelműen az irodalom körül forog. Nagyon otthonosan éreztük magunkat náluk. Gitta, a felesége fantasztikus ebédet főzött, amit egy nagy asztalnál fogyasztottunk el. Péterben én egy született demokratát ismertem meg. A mai magyarországi és mai szlovákiai politikai helyzet miatt tartjuk fontosnak, hogy éppen ő, egy született demokrata szemszögéből lássunk bizonyos dolgokat.”

Harmadrészt a darab szövege, vagyis annak első változata elolvasható a Kalligram áprilisi számában, illetve a neten.

Így kezdődik

ELSŐ FELVONÁS

Első jelenet

(vadul, vagyis hangosan végighallgatjuk a Janis Joplin Mercedes Benzét, majd Úr, Lucifer mint két barát sétálnak át az üres színpadon menő yuppie-s öltönyökben, de klasszikus úristen-ördög kiegészítőkkel, pata stb.)

LUCIFER
A baj
a baj a világgal ott kezdődött…

ÚR
Milyen baj? Nincsen itt semmi baj. A teremtés oké. Hódolat illet, nem bírálat. Itt 
minden az én munkámat dicséri.
(valami nagy zajjal leesik)

LUCIFER
Igen, hallgatlak.

ÚR
Most mi van? Valami leesett, aminek le kellett esnie. Szerinted a gravitációt ki 
teremtette?

LUCIFER 
Newton.

ÚR
Na de Newtont?

LUCIFER
Az öreg Newton.

ÚR
Elég már. Jegyezd meg, Lucifer, a mondat én vagyok. Te legföljebb lábjegyzet.
(csönd) Mindent én teremtettem. Például a Mercedest is én teremtettem. Egyébként a Škodát is. Valamint a Trabantot is.

És végül, akit kínozna a kérdés, hogy miért pont az említett dal körül forog a történelem gyémánttengelye, annak itt egy tipp. 2012 karácsonya előtt Esterházyt faggattuk 7 kérdés című sorozatunkban. Az utolsó kérdés és válasz:

Kultúrafogyasztóként miről gondoltad legutóbb, hogy ez a legjobb dolog a világon?

EP: Megint egyszer hallottam Janis Joplin nevetését a Mercedes Benz végéről. Ezt volna jó elérni, a rémületnek és az örömnek ezt az együttállását, a szabadságét és reménytelenségét, komolyságot és komolytalanságot egyszerre.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.