Könyv

A test mint szöveg

  • - sisso -
  • 2018. október 20.

Könyv

Lőrinc Katalin, a hazai kortárs tánc egyik legfontosabb alakja ezzel a címmel jelentetett meg kötetet a Studia Theatralica sorozatban. A táncművész és koreográfus a Magyar Táncművészeti Egyetem, valamint a Kortárs Táncművészeti Főiskola tanára is egyben, és a teoretikus mű tulajdonképpen a doktori disszertációja, amelyben összefoglalja saját kutatásait arról, hogy tekinthető-e nyelvnek a tánc. Abból indul ki, miért nehéz megérteni ezt a kifejezésmódot, hogy a mi kultúránk előtt létezett egy preverbális testnyelv, amely nem ugyanaz, amit ma testbeszédnek hívunk. Foglalkozik ennek kapcsán a test jelentéseinek változásaival a különböző korokban, és ebből eredően a tánc kultúrtörténetével, filozófiájával is. Nem könnyű követni, de érdemes, mert mire a tanulmány legérdekesebb, forradalmi részéhez jutunk, amelyben a művész és megfigyelő azonosságának paradoxonáról és a táncos önreflexiójáról mint a kutatás eszközéről beszél, már kész tánckritikusok leszünk. Izgalmas megérteni, mit érzett, látott például A testek felszínének esetleges állapotairól című előadásban (Fortedanse, 2007) egy hordó tetején egyensúlyozva fél órán keresztül, mozdulatlanul. És jó kíváncsinak, nyitottnak maradni a táncműveire, a tanítványai munkáira, a színházi koreográfiáira (a József Attila Színházban jelenleg a Karenina, Anna című előadása megy), s a különös helyeken és alkalmakkor felbukkanó szuggesztív, kísérleti performanszaira.

Országos Széchényi Könyvtár, 2017, 160 oldal, 2100 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.