Könyv

A test mint szöveg

  • - sisso -
  • 2018. október 20.

Könyv

Lőrinc Katalin, a hazai kortárs tánc egyik legfontosabb alakja ezzel a címmel jelentetett meg kötetet a Studia Theatralica sorozatban. A táncművész és koreográfus a Magyar Táncművészeti Egyetem, valamint a Kortárs Táncművészeti Főiskola tanára is egyben, és a teoretikus mű tulajdonképpen a doktori disszertációja, amelyben összefoglalja saját kutatásait arról, hogy tekinthető-e nyelvnek a tánc. Abból indul ki, miért nehéz megérteni ezt a kifejezésmódot, hogy a mi kultúránk előtt létezett egy preverbális testnyelv, amely nem ugyanaz, amit ma testbeszédnek hívunk. Foglalkozik ennek kapcsán a test jelentéseinek változásaival a különböző korokban, és ebből eredően a tánc kultúrtörténetével, filozófiájával is. Nem könnyű követni, de érdemes, mert mire a tanulmány legérdekesebb, forradalmi részéhez jutunk, amelyben a művész és megfigyelő azonosságának paradoxonáról és a táncos önreflexiójáról mint a kutatás eszközéről beszél, már kész tánckritikusok leszünk. Izgalmas megérteni, mit érzett, látott például A testek felszínének esetleges állapotairól című előadásban (Fortedanse, 2007) egy hordó tetején egyensúlyozva fél órán keresztül, mozdulatlanul. És jó kíváncsinak, nyitottnak maradni a táncműveire, a tanítványai munkáira, a színházi koreográfiáira (a József Attila Színházban jelenleg a Karenina, Anna című előadása megy), s a különös helyeken és alkalmakkor felbukkanó szuggesztív, kísérleti performanszaira.

Országos Széchényi Könyvtár, 2017, 160 oldal, 2100 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.