Könyv

A vallomásgép elárulja alkotóját

Győrffy Ákos: A hegyi füzet

  • Sipos Balázs
  • 2017. március 16.

Könyv

A hegyi füzet egy helyen hosszasan beszéltet egy zseniális hajléktalant, T. J.-t, akit „általában csak úgy nevezünk: őrült”. (Az idézés egyébként nem jellemző az elmélkedésekből, emlékekből, álmokból összetevődő szövegre.)

A romantikus elbeszélő az őrült figurájának valamiféle lényegi tudást tulajdonít. T. J. sajátosan monologizál, de nem egészen véletlenszerűen. Funkciója a Shakespeare-drámák bolondjaiéhoz hasonló: a beszélő gondolatai­nak „annyira éles, hogy az már homályos” paródiáját adja. T. J.: „Hordozok két apró bölcsőt a szemüregemben, egyet a jobb szemüregben, egyet a balban. (…) A két bölcsőben két csecsemő ring. Ők a testvéreim, akik mindörökre csecsemők maradnak. Mindketten igen okos emberek. (…) Amit tudok, tőlük tudom, és édesanyámtól. Most azt mondják, az ön kérdéseire a saját érdekemben ne válaszoljak.” Elbeszélő: „Újra és újra megdöbbenek, amikor azt tapasztalom, hogy él bennem valaki, aki képes értelmezni helyettem az események rejtélyes láncolatát.

…egyfajta őrangyal.” Később: „Talán azért kerestem egész életemben a csendes, eldugott helyeket, mert csak ezeken a helyeken vagyok képes szembenézni ezzel a parazitával. Ezzel a sötét ikertestvérrel, akit magamban hordok, mint egy anya a magzatát. Tudom, hogy nem szabad megszülnöm erre a világra, mert akkor elvesztem, onnan már nem lesz visszaút.” A beszélők skizoid idegenségérzetről vallanak, de másképp. T. J. metaforája rögzíti a benne tanyázó mást (két csecsemő), Győrffy csak törekszik rá. Idegene hol odakint van, hol odabent, hol jótevő, hol ellenség. Víziói ezt az én-ő szembenállást képezik le. Mivel az idegen rögzíthetetlennek bizonyul, hiánya eluralkodik: „a nincs a legerősebb jelenlét”. Sürgeti a megfogalmazást, újabb képeket hív elő, amik újra elégtelennek bizonyulnak, ettől a fixa idea még inkább rögzül, amiből újabb képek keletkeznek stb. (A repetíciót patetikus, rövid történetek enyhítik, és a jelenkort afféle dosztojevszkiji–Simone Weil-i szegénységkultusz felől bíráló meglátások súlyosbítják.) A szóképeket öntermelően halmozó szöveggép allegó­riája pontosabban fejezi ki a hiányt, mint a sorozatban felbukkanó bármely metafora.

Végül a szöveggép kidob egy működő metaforát. „Kora gyerekkoromtól kezdve tisztában voltam azzal, hogy a lelkem meghasadt, hogy van a lelkemben egy nem gyógyuló seb. (…) Ezt azonosítottam (meglehet, tévesen) a kereszténységgel. A kereszténység egy seb a lélekben, erre jutottam…” (Igen, A hegyi füzetre jellemző, hogy bármit idézzünk is belőle, a mondatok nevetségesnek fognak hatni. Mivel a szöveg egy gondolatmenet, ha egészében olvassuk, a giccsérzet enyhül. Tényleg.) A seb a szó szerint elemi hiányt metaforizálja. A lélekbevágó kimondhatatlanság = kereszténység képlet az ember eredendő transzcendenciaigényét jelzi. Ez irányozza elő, hogy az elbeszélő metaforák helyett egy magasabb rendű Másság, az Isten felé forduljon. Az Istent, szemben a szinonim „parazitával”, „ikertestvérrel”, „őrangyallal” (stb.), az elbeszélő nem metaforaként, hanem szavakon túli jelenlétként tapasztalja. Aki a néma Természetben ölt testet. (Győrffy panteista.) „A természet átható jelenléte. Illetve nem is jelenléte, talán nincs is megfelelő szó erre, mert a jelenlét olyasmit sugall, mintha külön lennék a természettől… Mintha lehetnék valami más.” Az Isten abban különbözik a szemben lakozó csecsemőktől, hogy csak a természetgondozásként értett lelkigyakorlat hozza létre. Ha a gépezet (az írás) leáll, több lesz, mint metafora. Akkor a fixa idea is szétfoszlik: „Ma egész nap nem beszéltem, az életem fele eltelt, kezemen növényi nedvek ragacsos, sárga foltjai. Részvéttel irtom a gazt. (…) A közeli kolostor harangja hármat üt. Az ásó a földbe szúrva áll” – zárul a szöveg. Ez az önfelszámolás következetes, szép.

„A melankólia a fogalmak elégtelenségének a következménye”, írja Földényi F. László Melankólia c. könyvében. „Ez az elégtelenség azonban nem ilyen vagy olyan, kiküszöbölhető, idővel talán felszámolható esendőség, hanem olyasvalami, ami nélkül a fogalomalkotás el sem képzelhető. És miként a tisztánlátás, a mérték, a végérvényesség az egyik oszlop, amelyen mindenféle belátás nyugszik, úgy a homály, a megfoghatatlanság és a kielégületlenség a másik. Talán innen a szomorúság, ami minden véglegességre igényt tartó megfogalmazás mélyén ott lappang, a vigasztalhatatlanság, ami a legzártabb képződményeket is kikezdi.” A hegyi füzet vallomásos esszé; a melankolikus tapasztalat rögzítésére tett kísérlet. Erre számos beszédmódból, a preszókratikus filozófiától a romantikáig, a new age-től Jungig válogat fogalmakat. Metaforatermelő gépezete automatikusan, differenciálás nélkül használja ezeket. Így a vallomástevő élményei és álmai is csak a gépezet termékei maradnak, nem pedig egy szuverén, Győrffy alkotta nyelv fejezi ki őket. Ez az ellentmondás aláássa a vallomás meggyőző erejét. Földényit idézve mondhatni, hogy „az [elbeszélő] úgy veszíti el magát, hogy eleve nem is rendelkezett önmagával”.

Magvető, 2016, 80 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.