Könyv

Sörtelenítés

Zalán Vince: Film van, babám!

  • - ts -
  • 2017. március 16.

Könyv

Cudar valami volt az ún. cseh­szlovák új hullám, nem is csak az volt a baj vele, hogy viszonylag rövid úton kinyírták, hanem az is, hogy túlélt.

Ezekhez képest eltörpül az a tény, hogy valójában csak cseh új hullámról érdemes beszélni, mert ugyan a hatvanas években gyártottak szlovák filmeket is, csak azok elég rosszak voltak. A szerző megfutja az elvárt tiszteletkört, Prágában a Barrandov, Pozsonyban a Koliba volt a filmstúdió, és dolgoztak ott is invenciózus majsztorok. Ám a másik, vagy­is fő problémát viszont nem is érinti: miben is áll ma a cseh új hullám bánatos öröksége. Zalán csak szelektál és rögzít: így járunk mindnyájan a legjobban – mármint az olvasó komfortérzete, s a szereplők renoméja. Ha nem így tenne, szörnyű csapdába menne bele: főszereplői némelyikét kicsit lejjebb kéne rángatnia a piedesztálról, ahová a hálás utókor pakolta. Mert ugyanis a cseh új hullámot nem csupán Gustáv Husák elvtárs vagy valamelyik kultúrkomisszárja helyezte süllyesztőbe, de a túlélői is: e tényleg kiváló kötet 6 főszereplője közül Jiří Menzel és Věra Chytilová biztosan, egyebek mellett a pincelépcső 7. vagy 8. fokán legjobban hűlő sörről leadott dajkamesékkel.

De Zalán nem forradalmár, s nem is a Muppet Show páholyában rosszalkodó öregurak valamelyike, hanem tanár, annak viszont a legjobb. Átszűri személyiségén az anyagát, világosan és érthetően közli, hogy mit gondol felőle, majd gondolatait s velük tárgyát pont annyira teszi szórakoztatóvá, izgalmassá, mint amennyit az ügy komolysága megenged. Az ügy pedig komoly, hiszen mára a filmről folytatott diskurzus legalább annyira átalakult, mint a fényképezés technikája vagy éppenséggel az írásé, hogy a film(művészet) társadalomban elfoglalt helyéről már ne is beszéljünk.

De Zalán Vince nem alakult át, ő olyan maradt, mint a tárgya, s a tárgya megkövetelte tónus: elszánt és kérlelhetetlen. Ott magyaráz valahol a semmitmondásukat tudományos magyartalanságokba beleizzadó esztéták territóriuma és az internet buzgó, hadari és önfeledt kis ürgéinek lakótelepe közt a kies senki földjén: a saját törvényei szerint játszva. S e törvények pofonegyszerűek: az van, ami nekem tetszik, cserében viszont minden követ megmozgatok azért, hogy az neked is tessen. Még olyan régi és elfelejtett köveket is, mint a példás jegyzetapparátus. S ami perdöntő: Zalánnak mindehhez nyelve is van, ráadásul a magyar, amiben imponáló természetességgel ötvözi klasszikusaink hangját a katedrán elvárttal, de nem megfeledkezve egy percre sem a legkellemesebb fórum, a kocsmai filmviták akusztikájáról se. Ez már annyi a jóból, hogy akár közönséget tételezhetünk neki, ki az a marha, aki kihagyja ezt a hét mesterlövészt: Zalán ugyanis Karel Kachyňát is odatereli hatfős gyülekezete (Forman, Passer, Schorm, Menzel, Němec és Chytilová) mellé, s ezt az így keletkező szükséghelyzetnek megfelelően argumentálja is – ám itt a mű felütésén oly plasztikusan lefektetett személyes motivációktól a recenzens aligha tud eltekinteni.

Persze, nem a kalandregények izgalmait kínálja ez a mű, hisz kell valamiféle beojtottság ahhoz, hogy ember annak szegődjön nyomába, hogy mi fenét is akartak ezek a fura figurák a múlt század hatvanas éveiben, de ha már benne vagyunk, akkor nincs megállás: mert a mű novellafüzérként ugyanúgy olvasható, mint kézikönyvként. S ha már tényleg benne van, a kort is eldobhatja a tisztelt olvasó meg a komcsikat is, úgy, ahogy vannak. Mert ugyan két filmmel is simán be lehetett kerülni ebbe a könyvbe (Jan Němec), mint ahogy kettő és féllel ki is lehetett maradni belőle (Pavel Juráček), de az teljesen nyilvánvaló, hogy a hétből legalább hét történet örök és klasszikus emberi történet, és ezen a ponton akár a film is elhagyható lenne: hisz’ például az alkotó ember és a hatalom küzdelme vagy éppenséggel az ember és az ő természetének küzdelme fényesen ellenne a filmek emlegetése nélkül is. Csak Zalán nyelve nem lenne, mert pont ebben rejlik az ő nagy trükkje, hogy elmeséli a filmeket. S a filmek meséjéből úgy kalauzol át az alkotók meséjén keresztül a sajátjába, hogy azt hisszük, hogy mi végig egy helyben ültünk: könyvtárszobánk karosszékében.

Gondolat Kiadó, 2016, 368 oldal, 3800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?