Képregény

Alan Moore – David Lloyd: V mint vérbosszú

  • Kránicz Bence
  • 2019. március 21.

Könyv

Nem a Brexit körüli kutyakomédia miatt adták ki most magyarul Moore és Lloyd nyolcvanas évekbeli képregényét, de soha időszerűbb megjelenést. Jarman 1987-es, Anglia vég­órái című dühös filmjéhez hasonlóan Moore-ék munkája is harcosan antithatcheriánus szellemben fogant. A képregény jövővíziója a fasiszta diktatúrába süllyedt Angliát mutatja be, ahol az állampárt a totális médiakontroll eszközével hazudik a polgároknak, a kisebbségeket – melegeket, feketéket, íreket – pedig jó ideje koncentrációs táborokba vitték.

A V nevű anarchista lázadó szabadságharcának története mélyen didaktikus, mint minden disztópia, de az író politikai szenvedélye a világépítés túlzásait, például a diktátor komputerfétisét is hitelesíti. A kortárs képregény öntörvényű zsenijeként tisztelt Moore ebben a korai munkájában még nem fésüli össze hézagmentesen a többszálú elbeszélés történetszálait, mint későbbi, ugyancsak nagy hatású műveiben, az epikus totalitás szándékával készült Watchmen vagy A pokolból lapjain. Ám már itt olyan hősöket mozgat, akik tudatában vannak, hogy rohad a körülöttük ki­épült társadalmi rendszer, és nekik két választásuk maradt. Vagy az utolsó pillanatig próbálják egyben tartani a morálisan rég védhetetlen szisztéma kereteit, vagy hírnökeivé válnak az új világrendnek, amelyről nem tudhatják, hogy igazságosabb lesz-e a mostaninál, de legalább más lesz. Ahogy ez a kérdés, úgy a V mint vérbosszú is aktuális maradt – egy klasszikus kapott most pazar kiállítású magyar kiadást.

Fordította: Sepsi László. Fumax, 2018, 360 oldal, 8495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.