Képregény

Alan Moore – David Lloyd: V mint vérbosszú

  • Kránicz Bence
  • 2019. március 21.

Könyv

Nem a Brexit körüli kutyakomédia miatt adták ki most magyarul Moore és Lloyd nyolcvanas évekbeli képregényét, de soha időszerűbb megjelenést. Jarman 1987-es, Anglia vég­órái című dühös filmjéhez hasonlóan Moore-ék munkája is harcosan antithatcheriánus szellemben fogant. A képregény jövővíziója a fasiszta diktatúrába süllyedt Angliát mutatja be, ahol az állampárt a totális médiakontroll eszközével hazudik a polgároknak, a kisebbségeket – melegeket, feketéket, íreket – pedig jó ideje koncentrációs táborokba vitték.

A V nevű anarchista lázadó szabadságharcának története mélyen didaktikus, mint minden disztópia, de az író politikai szenvedélye a világépítés túlzásait, például a diktátor komputerfétisét is hitelesíti. A kortárs képregény öntörvényű zsenijeként tisztelt Moore ebben a korai munkájában még nem fésüli össze hézagmentesen a többszálú elbeszélés történetszálait, mint későbbi, ugyancsak nagy hatású műveiben, az epikus totalitás szándékával készült Watchmen vagy A pokolból lapjain. Ám már itt olyan hősöket mozgat, akik tudatában vannak, hogy rohad a körülöttük ki­épült társadalmi rendszer, és nekik két választásuk maradt. Vagy az utolsó pillanatig próbálják egyben tartani a morálisan rég védhetetlen szisztéma kereteit, vagy hírnökeivé válnak az új világrendnek, amelyről nem tudhatják, hogy igazságosabb lesz-e a mostaninál, de legalább más lesz. Ahogy ez a kérdés, úgy a V mint vérbosszú is aktuális maradt – egy klasszikus kapott most pazar kiállítású magyar kiadást.

Fordította: Sepsi László. Fumax, 2018, 360 oldal, 8495 Ft

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.