Könyv

Róluk súgtak

Szentirmay László: Polvax – Egy politikai klub a Kádár- és az Orbán-korban

Könyv

Jelenkorunk megértésében is sokat segítene, ha szorgos kutatói munka nyomán, sok-sok mozaikot összerakva sikerülne megírni a Kádár-kor minden részletre kiterjedő mikrohistóriáját – ebből a szempontból valamennyi adalék üdvözlendő!

Pláne, ha olyan olvasmányosra, sok tekintetben izgalmasra sikeredett, mint Szentirmay László könyve a hetvenes-nyolcvanas évek egyetemi életéről, az ott zajló politikai mozgásokról, alternatív szerveződésekről és az ezekre rámozduló titkosszolgálat ármányos működéséről.

Szentirmay 1976 és 1984 között vezette a Közgázon az egyetemista és értelmiségi körökben elhíresült Polvax (Poltár) klubot, amely nyolc évig működhetett – habár kétszer azért be is tiltották. A szerző részletesen okadatolja, hogyan lehetett a túlérett Kádár-kor Magyarország egyik (a körülményekhez képest és viszonylagosan) legszabadabb helye egy olyan oktatási intézmény, amelynek hivatalos neve Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem volt (ha a rendőr meglátta ezt a személyiben, akár még tisztelgett is a Moszkva téren dülöngélő közgázos egyetemistának).

A terjedelmes méretű, dossziét imitáló, gazdagon illusztrált kötetben Szentirmay nem csupán saját klubjának működését elemzi, de beszámol az akkor már virágzó egyetemi klubrendszerről vagy éppen a szakkollégiumi mozgalom úttörője, a már akkor Chikán Attila igazgatósága alatt működő Rajk Szakkollégium első virágkoráról is. A komoly kutatómunkát abszolváló szerző áttanulmányozta az egyetem irányításával, kontrollálásával megbízott grémiumok, leginkább persze a pártbizottság működésével kapcsolatos iratokat is, de legalább ennyire fontos, hogy az olvasót megismerteti azzal, hogyan konspirált és szervezett be ügynököket a politikai elhárítás, jórészt a III/III. Csoportfőnökség. (Ahogy egy mellékelt dokumentum is bizonyítja, a beszervezés már korábban, a hadseregnél elkezdődhetett.)
E terjedelmes fejezet előnye, hogy nem áll meg a Közgáz besúgóinak, jelentéseik, kényszerű rekrutációjuk, későbbi karrierjük bemutatásánál, sokat megtudhatunk a beszervezők és feletteseik munkásságáról is. Az is nyilvánvaló lesz, hogy még a Kádár-kor harmadik évtizedében sem álltak le az elit értelmiség, az egyetemi, akadémiai világ behálózásának, sőt beszervezésének munkájával, legfeljebb akkor már meg lehetett úszni, ha valaki egyszerűen negligált egy ilyen felkérést.

Némi szomorúsággal számol be a szerző arról, hogy az erre az évtizedre (2011 és 2016 között) feltámasztott Polvax klubnak már az Orbán-rezsim által teremtett körülmények miatt kellett a régi egyetemi környezetből idővel a majdnem külvárosba költöznie. Az intézményi semlegességre kínosan vigyázó közgázos egyetemi vezetésnek már sok lett volna egy nyíltan politizáló vitakör, és Paul Lendvai meghívása nyomán már a legendás, egykor a Rajknak is otthont adó Horánszky (Makarenko) utcai egyetemi épületet visszabirtokló jezsuita kollégium is visszalépett. Így maradt a Wesley János Főiskola jóvoltából a Dankó utca, ahol előadók és közönségük éveken át közelről találkozhattak a külső-józsefvárosi valósággal. Mellesleg a megőrzött levelek szerint 1979-ben a Kádár-titkárság hasonló indokokkal hárította el a beszélgetésre való felkérést, mint 2016-ban Orbáné – a „más irányú elfoglaltság”, a „sűrű hivatali program” és a „kormányzati munkából adódó kötelezettségek” sok jót most sem sejtetnek.

Ir-Ma Szamizdat Kiadó, 2018, 271 oldal, 5000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.