album - KOR-KÉPEK 1968-1979

  • - legát -
  • 2010. szeptember 30.

Könyv

A "Kádár-korszak virágzása és romlása" alcímet is viselhetné az MTI fényképalbum-sorozatának legújabb darabja. A jóléti szocializmus évtizede sokak számára ma is mézes ábrándozások forrása, még csak el sem ítélhető módon.
A "Kádár-korszak virágzása és romlása" alcímet is viselhetné az MTI fényképalbum-sorozatának legújabb darabja. A jóléti szocializmus évtizede sokak számára ma is mézes ábrándozások forrása, még csak el sem ítélhetõ módon. Az akasztások évadján mocskos hazugságnak tûnõ kinyilatkoztatás - "aki nincs ellenünk, az velünk van" - ekkorra ugyanis "igazsággá" vált. Kádárék hatalmas óvodává változtatták az országot, ahol nem volt más dolguk a csemetéknek, mint rendesen viselkedni. Hogy mennyire jól mûködött ez, elég visszagondolnunk az elmúlt húsz évre. Noha a Kádár-ovira sosem a levendulaillat, inkább a tornaöltözõ lábszaga volt jellemzõ, avval, hogy a lakosságot ideig-óráig biztonságba helyezték, és nemcsak a széltõl, de a felelõs gondolkodástól is óvták, úgy tûnik, az emlékezetet is sikerül összekuszálni.

A címlap tökéletes. Sötét ruhás házaspár cipel egy hûtõszekrényt valami parkban. Távolban egy fehér lakótelep. A kép 1970-ben készült, és ha megnézünk egy ugyanekkori Neckermann-katalógust, többet nem kell magyarázni, valójában mennyit értek a szocialista jólét akkori zálogai. Kunkovács László fotója kvintesszenciája is lehetne ennek a gügyögõs, mégis tökéletesen züllött idõszaknak, de sajnos a címlap ajánlata és az album tartalma - legalábbis az arányokat illetõen - ellentmond egymásnak. Míg az elõzõ kötetekben Féner Tamás szerkesztõi munkája kifogástalan volt, a mostaniban túl sok az üresjárat. Inkább nosztalgiázásnak, mint "kor-kép"-nek tûnik a jelentõs számú mûvészportré, az pedig teljesen érthetetlen, miért kellett ennyi sportfotó.

MTI Zrt., 2010, 384 oldal, 7900 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.