album - KOR-KÉPEK 1968-1979

  • - legát -
  • 2010. szeptember 30.

Könyv

A "Kádár-korszak virágzása és romlása" alcímet is viselhetné az MTI fényképalbum-sorozatának legújabb darabja. A jóléti szocializmus évtizede sokak számára ma is mézes ábrándozások forrása, még csak el sem ítélhető módon.
A "Kádár-korszak virágzása és romlása" alcímet is viselhetné az MTI fényképalbum-sorozatának legújabb darabja. A jóléti szocializmus évtizede sokak számára ma is mézes ábrándozások forrása, még csak el sem ítélhetõ módon. Az akasztások évadján mocskos hazugságnak tûnõ kinyilatkoztatás - "aki nincs ellenünk, az velünk van" - ekkorra ugyanis "igazsággá" vált. Kádárék hatalmas óvodává változtatták az országot, ahol nem volt más dolguk a csemetéknek, mint rendesen viselkedni. Hogy mennyire jól mûködött ez, elég visszagondolnunk az elmúlt húsz évre. Noha a Kádár-ovira sosem a levendulaillat, inkább a tornaöltözõ lábszaga volt jellemzõ, avval, hogy a lakosságot ideig-óráig biztonságba helyezték, és nemcsak a széltõl, de a felelõs gondolkodástól is óvták, úgy tûnik, az emlékezetet is sikerül összekuszálni.

A címlap tökéletes. Sötét ruhás házaspár cipel egy hûtõszekrényt valami parkban. Távolban egy fehér lakótelep. A kép 1970-ben készült, és ha megnézünk egy ugyanekkori Neckermann-katalógust, többet nem kell magyarázni, valójában mennyit értek a szocialista jólét akkori zálogai. Kunkovács László fotója kvintesszenciája is lehetne ennek a gügyögõs, mégis tökéletesen züllött idõszaknak, de sajnos a címlap ajánlata és az album tartalma - legalábbis az arányokat illetõen - ellentmond egymásnak. Míg az elõzõ kötetekben Féner Tamás szerkesztõi munkája kifogástalan volt, a mostaniban túl sok az üresjárat. Inkább nosztalgiázásnak, mint "kor-kép"-nek tûnik a jelentõs számú mûvészportré, az pedig teljesen érthetetlen, miért kellett ennyi sportfotó.

MTI Zrt., 2010, 384 oldal, 7900 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.