Könyv

Almási Miklós: Bevezetés a 21. századba (Negyvenhat + egy)

  • Váradi Róbert
  • 2016. július 16.

Könyv

„Kultúrtörténeti breviárium” – olvashatjuk az akadémikus esztéta, Almási Miklós legújabb könyvének nagyratörően frappáns műfaji önmeghatározását az előszóban, és habár nyilván túlzónak hat az ambíció, azért nem alaptalan: negyvenhét könyv keresztmetszetében elevenednek meg a közelmúlt fontos témái. Almási szubjektív merítésében olyan többé-kevésbé gondolatébresztő művekről esik szó, amelyek a kultúra szövevényes labirintusába invitálják az olvasót, hogy együtt morfondírozhasson a szerzővel: vajon hova, mihez, kihez érdemes nyúlni, hogy érthetőbb és élhetőbb legyen az átmenet a 20. és 21. század világa között? Téma temérdek akad: világpolitika, művészettörténet, szociológiai, pszichológiai kérdések, némi filozófia, filmek, regények, történelmi visszatekintés, de még a közgazdaságtan állóvizét felkavaró Thomas Piketty profetikus, egyben megosztó tézisei is helyet kaptak.

Nemcsak a művek kiválasztása, de a tárgyalásmód is erősen szubjektív; a hangvétel lezser és derűsen közvetlen, néha már-már kvaterkázós. Engem ugyan zavar, de persze ízlés kérdése az olvasóra kikacsintó, végig tegeződős stíl, az elő-előforduló ciki, csórókám, uncsi, pasi és a többi. Indokolt lett volna egy alaposabb korrektúra, mert szórványos elírások, helyesírási hibák bizony szerepelnek a szövegben, mindazonáltal a formai-stilisztikai problémákért bőven kompenzál az az asszociációkban, szerzőkben, művekben gazdag kultúrkincs, amelyet Almási megmozgat.

Kalligram, 2015, 328 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.