Könyv

Almási Miklós: Bevezetés a 21. századba (Negyvenhat + egy)

  • Váradi Róbert
  • 2016. július 16.

Könyv

„Kultúrtörténeti breviárium” – olvashatjuk az akadémikus esztéta, Almási Miklós legújabb könyvének nagyratörően frappáns műfaji önmeghatározását az előszóban, és habár nyilván túlzónak hat az ambíció, azért nem alaptalan: negyvenhét könyv keresztmetszetében elevenednek meg a közelmúlt fontos témái. Almási szubjektív merítésében olyan többé-kevésbé gondolatébresztő művekről esik szó, amelyek a kultúra szövevényes labirintusába invitálják az olvasót, hogy együtt morfondírozhasson a szerzővel: vajon hova, mihez, kihez érdemes nyúlni, hogy érthetőbb és élhetőbb legyen az átmenet a 20. és 21. század világa között? Téma temérdek akad: világpolitika, művészettörténet, szociológiai, pszichológiai kérdések, némi filozófia, filmek, regények, történelmi visszatekintés, de még a közgazdaságtan állóvizét felkavaró Thomas Piketty profetikus, egyben megosztó tézisei is helyet kaptak.

Nemcsak a művek kiválasztása, de a tárgyalásmód is erősen szubjektív; a hangvétel lezser és derűsen közvetlen, néha már-már kvaterkázós. Engem ugyan zavar, de persze ízlés kérdése az olvasóra kikacsintó, végig tegeződős stíl, az elő-előforduló ciki, csórókám, uncsi, pasi és a többi. Indokolt lett volna egy alaposabb korrektúra, mert szórványos elírások, helyesírási hibák bizony szerepelnek a szövegben, mindazonáltal a formai-stilisztikai problémákért bőven kompenzál az az asszociációkban, szerzőkben, művekben gazdag kultúrkincs, amelyet Almási megmozgat.

Kalligram, 2015, 328 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.