Az Isten háta mögött

A Krasznahorkai-univerzumról

  • Balogh Magdolna
  • 2025. október 15.

Könyv

„Életműve folyamatos, végtelenül szelíd, mégis a végsőkig kitartó, elszánt provokáció. (…) hömpölygő mondatfutamai az elsötétedő világ finomszerkezetéről, érvényüket vesztett törvényeiről, a veszteség helyén tátongó őrjítő hiányról adnak híradást egy olyan közegben, melynek se kedve, se szándéka, se nyelve nincsen hozzá, hogy szembenézzen vele.” (Keresztury Tibor, Litera.hu, 2014)

Krasznahorkai László 1985-ben a Sátántangóval robbant be a magyar irodalomba. Radnóti Sándor az Életünk című szombathelyi folyóiratban közölt nagy ívű tanulmányában „makulátlan remekműnek” nevezte. A regény rövid idő alatt kultikussá vált, amihez Tarr Béla 1994-ben készült hét és fél órás filmje is nagyban hozzájárult. A Kegyelmi viszonyok című elbeszéléskötet 1986-os, majd Az ellen­állás melankóliája 1989-es megjelenése nyomán már az is jól látszott, hogy az író világa kivételesen homogén, s elsősorban e vonásának köszönhetően „átható az atmoszférikus sugárzása” (Angyalosi Gergely). A további művek publikálása nyomán az életműben (amelyben máig huszonkét önálló kötetet találunk, köztük kilenc regényt, hét elbeszéléskötetet, s más műfajú írások mellett egy a szerző által szerkesztett interjúkötetet) két, egyfelé tartó irány rajzolódik ki. A magyar vidék reáliái között játszódó, ugyanakkor modellszerűségük révén egyetemes jelentést hordozó történetek, és a távol-keleti (mongol, kínai, japán), illetve nyugati (német, amerikai) területekre vivő írások más és más perspektívát nyitnak meg, különböző irányból mutatnak rá az író világképének pilléreire.

 
A Sátántangó forgatásán
Fotó: NFI

A létezést átfogó válság

A művek kezdettől fogva értelmezések garmadáját kényszerítik ki, az interpretációk rendkívül széles spektrumot fognak át. Krasznahorkai műveit a modernséghez és a posztmodern irodalomhoz tartozóként is azonosították, az író szellemi rokonaiként pedig a világirodalom korszakfordító nagy egyéniségeit nevezték meg, Kafkától Thomas Bernhardig. Az alábbi vázlat csupán arra vállalkozhat, hogy felvillant néhányat e kivételesen szuggesztív erejű, nagy ívű életmű univerzumának jellemzői közül. Elsődleges kontextusának azt az európai civilizáció és kultúra válságát detektáló katasztrofista irányzatot tekinthetjük, amely a 19. és 20. század fordulójától kezdődően jelen van az európai gondolkodásban, majd a két háború közötti időszak harmincas évtizedében válik meghatározóvá. Mások mellett Oswald Spenglertől Ortega y Gassetig, az orosz keresztény filozófusokig (Vlagyimir Szolovjovtól Nyikolaj Bergyajevig és a Trubeckoj testvérekig), a lengyel Marian Zdziechowskiig és Hamvas Béláig sorolhatjuk azokat a filozófusokat, akiket az egész létezést átfogó válság eszméje mozgatott, s ami mögött az „Isten halott” nietzschei gondolata, végső soron a felvilágosodás eszméinek csődje húzódott meg. Franz Kafka minden emberi dimenziótól megfosztott létezésről tudósító művei megkerülhetetlenek, de az egyetemes válságtudat nyomai Zamjatyintól Huxley-n és Orwellen át a lengyel Stanisław Ignacy Witkiewicz vagy a horvát Miroslav Krleža és Mihail Bulgakov regényeiig vagy Határ Győző Heliánéjáig, a lírában T. S. Eliottól Czesław Miłoszig vagy Weöres Sándorig európai művészek egész sorának műveiben nyomon követhetők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.