Az Isten háta mögött

A Krasznahorkai-univerzumról

  • Balogh Magdolna
  • 2025. október 15.

Könyv

„Életműve folyamatos, végtelenül szelíd, mégis a végsőkig kitartó, elszánt provokáció. (…) hömpölygő mondatfutamai az elsötétedő világ finomszerkezetéről, érvényüket vesztett törvényeiről, a veszteség helyén tátongó őrjítő hiányról adnak híradást egy olyan közegben, melynek se kedve, se szándéka, se nyelve nincsen hozzá, hogy szembenézzen vele.” (Keresztury Tibor, Litera.hu, 2014)

Krasznahorkai László 1985-ben a Sátántangóval robbant be a magyar irodalomba. Radnóti Sándor az Életünk című szombathelyi folyóiratban közölt nagy ívű tanulmányában „makulátlan remekműnek” nevezte. A regény rövid idő alatt kultikussá vált, amihez Tarr Béla 1994-ben készült hét és fél órás filmje is nagyban hozzájárult. A Kegyelmi viszonyok című elbeszéléskötet 1986-os, majd Az ellen­állás melankóliája 1989-es megjelenése nyomán már az is jól látszott, hogy az író világa kivételesen homogén, s elsősorban e vonásának köszönhetően „átható az atmoszférikus sugárzása” (Angyalosi Gergely). A további művek publikálása nyomán az életműben (amelyben máig huszonkét önálló kötetet találunk, köztük kilenc regényt, hét elbeszéléskötetet, s más műfajú írások mellett egy a szerző által szerkesztett interjúkötetet) két, egyfelé tartó irány rajzolódik ki. A magyar vidék reáliái között játszódó, ugyanakkor modellszerűségük révén egyetemes jelentést hordozó történetek, és a távol-keleti (mongol, kínai, japán), illetve nyugati (német, amerikai) területekre vivő írások más és más perspektívát nyitnak meg, különböző irányból mutatnak rá az író világképének pilléreire.

 
A Sátántangó forgatásán
Fotó: NFI

A létezést átfogó válság

A művek kezdettől fogva értelmezések garmadáját kényszerítik ki, az interpretációk rendkívül széles spektrumot fognak át. Krasznahorkai műveit a modernséghez és a posztmodern irodalomhoz tartozóként is azonosították, az író szellemi rokonaiként pedig a világirodalom korszakfordító nagy egyéniségeit nevezték meg, Kafkától Thomas Bernhardig. Az alábbi vázlat csupán arra vállalkozhat, hogy felvillant néhányat e kivételesen szuggesztív erejű, nagy ívű életmű univerzumának jellemzői közül. Elsődleges kontextusának azt az európai civilizáció és kultúra válságát detektáló katasztrofista irányzatot tekinthetjük, amely a 19. és 20. század fordulójától kezdődően jelen van az európai gondolkodásban, majd a két háború közötti időszak harmincas évtizedében válik meghatározóvá. Mások mellett Oswald Spenglertől Ortega y Gassetig, az orosz keresztény filozófusokig (Vlagyimir Szolovjovtól Nyikolaj Bergyajevig és a Trubeckoj testvérekig), a lengyel Marian Zdziechowskiig és Hamvas Béláig sorolhatjuk azokat a filozófusokat, akiket az egész létezést átfogó válság eszméje mozgatott, s ami mögött az „Isten halott” nietzschei gondolata, végső soron a felvilágosodás eszméinek csődje húzódott meg. Franz Kafka minden emberi dimenziótól megfosztott létezésről tudósító művei megkerülhetetlenek, de az egyetemes válságtudat nyomai Zamjatyintól Huxley-n és Orwellen át a lengyel Stanisław Ignacy Witkiewicz vagy a horvát Miroslav Krleža és Mihail Bulgakov regényeiig vagy Határ Győző Heliánéjáig, a lírában T. S. Eliottól Czesław Miłoszig vagy Weöres Sándorig európai művészek egész sorának műveiben nyomon követhetők.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.