Könyv

Az X-akták – Kezdetek

  • - svébis -
  • 2017. október 14.

Könyv

Reneszánszát éli a retró, újra divat a prequel, felnőttként megismert karakterek kamaszkorát pedig azért is hasznos feldolgozni, mert nem kell bíbelődni azzal, hogy késszé érleljék a karaktert, elég csak megfosztani felnőttségétől, és máris kész az ifjú Indiana Jones, a süldő Sherlock Holmes és a jampec James Bond. Ezúttal pedig a tavaly felmikrózott X-akták két ügynökét érte utol a kamaszkor. A 17 éves Mulder és a 15 éves Scully is megkapta a maga regényét, előbbi A káosz ügy­nöke, utóbbi Az ördög ügyvédje címmel; ezek alighanem a legkínosabb címadások az X-akták történetében.

Kami Garcia könyve ugyan elég látványosan próbálkozik a húga eltűnése után megszállottá váló Muldert hitelesen bemutatni, még olyan apróságokra is odafigyel, mint a napraforgómagok kényszeres rágcsálása vagy Fox fotografikus memóriája, amire valóban találunk utalást már a széria első részében is. Ezen felül azonban semmiben sem képes hozni az X-akták-hangulatot, ami a túlspilázott, ám valójában jelentéktelen végkimenetellel végződő bűnügyben mutatkozik meg a legjobban. A káosz ügynöke közelebb áll a Kincsvadászokhoz mint az X-aktákhoz, de legalább aki nosztalgiázni akar, az duplán jól jár.

Nem úgy Jonathan Maberry, akinek lényegesen nehezebb dolga volt, és nemcsak azért, mert Scully a sorozat elején sokkal kidolgozatlanabb – afféle akadékoskodó Watsoninaként kerül Mulder mellé –, hanem mert lényegesen gyengébb író. Miközben részletesen mutatja be a kertvárosban ciripelő tücskök társas életét, olyan direkten erőszakolja bele azt a pár klasszikus motívumot Az ördög ügyvédjébe, hogy az már-már paranormális.

- svébis -

Kami Garcia: A káosz ügynöke. Fordította: Tábori Zoltán. Jaffa, 2017, 268 oldal, 3490 Ft

 

 

 

 

Jonathan Maberry: Az ördög ügy­védje. Fordította: Rézműves László. Jaffa, 2017, 352 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.