Könyv

Frédéric H. Fajardie: Így jár minden politikus bűnöző!

  • - urfi -
  • 2017. október 14.

Könyv

Miután a potenciális vevő a könyv hátlapján található ajánlót elolvasta, nagy eséllyel a pénztárcája után nyúl, és közben talán még az is végigfut az agyán, milyen ügyesen választott a kiadó. Hiszen ebből a „klasszikus” krimiből maga Alain Delon forgatott „nagy sikerű” filmet (Ne ébreszd fel az alvó zsarut!), ráadásul a több mint három évtizede íródott regény egyértelműen aktuális, „rólunk, nekünk szól”. Jól hangzik, nem? Csak sajnos nem igaz.

Már a Delon-filmet is túlzás nagy sikernek nevezni, a könyv meg pláne nagyon messze van a klasszikus szó minden értelmétől. A politikusok markában tartott, korrupt igazságszolgáltatás ellen fellázadó, a bűnözőket halomra gyilkoló rendőrök pedig az égvilágon semmit nem mondanak el Magyarországról. Az arcpirítóan didaktikus alapállítás – a hatalom keze mindenhova elér, a bűnösöket futni hagyják – persze a világ bármely pontján átélhető, csak éppen semmi tétje nincs. Ahhoz az kéne, hogy a hátlapon belengetett morális dilemmák legalább futólag felmerüljenek. Mert az nem morális dilemma, hogy a velejükig gonosz baloldali politikusoknak van-e igazuk, akik lepaktáltak a pedofilokkal, vagy a velejükig gonosz félnáci rendőröknek, akik válogatás nélkül trancsíroznak fel mindenkit, aki az útjukba áll.
A mindkét oldallal bátran szembeszegülő nyomozópárosnak nem sikerült rétegzett vagy legalább valószerű személyiséget kitalálni, a többi karakternél ilyesmire nem is törekedett a régi vágású ponyvaregények stílusában fogalmazó szerző.

Fordította: Bayer Antal. Athe­na­e­um, 2017, 204 oldal, 2499 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.