Az első Budapest Parádé: Haverok, buli, gerappa...

  • Kovács Róbert,- m. l. t. -
  • 2000. augusztus 24.

Könyv

Parádézás szándékával több igény is befutott a fővárosi önkormányzathoz. Hanem míg az elutasítottak, így például a Free magazin, a berlini születésű és kimondottan technós Love Parade meghonosítására törekedtek, az engedélyt nyert Sziget Kulturális Szervezőiroda egy olyan nyárbúcsúztató karnevál tervével futott be, amely inkább a főváros kulturális életének reprezentálására törekedett. Koreográfia gyanánt a berlini modellből a kamionos felvonulás átöröklődött ugyan, de korántsem csak az elektronikus zenéről szólt: a felvonulásra éppúgy meghívást kaptak a klubok (Bahnhof, E-klub, SOTE Klub, Banán Klub), mint a különféle médiumok (Tilos Rádió, Danubius, Magyar Narancs, Index, Wanted, Juventus Rádió, Zanzibár, Roxi Rádió, TV 2) vagy lemezkiadók (I&I Records, Warner Music, Bahia Music). És így tovább, a tervezett húszhoz képest pillanatokon belül megduplázódott létszámban. Az útlezárással, forgalomeltereléssel stb. kapcsolatos engedélyek megszerzése után, májusban kezdődött meg a szervezkedés. Kamionokat a Transkamiontól, hangszigetelt aggregátorokat Hollandiából lehetett bérelni, az In-Kal hatszáz biztonsági őrrel ügyelt az "eseménytelenségre" - nagyjából eme költségeket hányva-vetve alakult ki a Budapest Parádé harmincmillió forintos büdzséje. A két jelentős szponzor, elsősorban a Fanta, másodsorban a Pannon Praktikum támogatását megnyerve, nullszaldó körül zárt a rendezvény, s ez hagyományteremtő alapvetésként igen kecsegtető. (A Pepsi-Cola a Szigettel való közös ügyek ellenére inkább kimaradt ebből a buliból, a Fanta azonban "magára ismert" a "Haverok. Buli. Fanta." szlogenje jegyében.) Az est folyamán Demszky Gábor főpolgármester és kísérete a bungee jumping kosarában magasra hágva, mintegy 150-200 ezer parádézóra tekinthetett le, akár ugrálhatott is volna örömében.
Parádézás szándékával több igény is befutott a fővárosi önkormányzathoz. Hanem míg az elutasítottak, így például a Free magazin, a berlini születésű és kimondottan technós Love Parade meghonosítására törekedtek, az engedélyt nyert Sziget Kulturális Szervezőiroda egy olyan nyárbúcsúztató karnevál tervével futott be, amely inkább a főváros kulturális életének reprezentálására törekedett. Koreográfia gyanánt a berlini modellből a kamionos felvonulás átöröklődött ugyan, de korántsem csak az elektronikus zenéről szólt: a felvonulásra éppúgy meghívást kaptak a klubok (Bahnhof, E-klub, SOTE Klub, Banán Klub), mint a különféle médiumok (Tilos Rádió, Danubius, Magyar Narancs, Index, Wanted, Juventus Rádió, Zanzibár, Roxi Rádió, TV 2) vagy lemezkiadók (I&I Records, Warner Music, Bahia Music). És így tovább, a tervezett húszhoz képest pillanatokon belül megduplázódott létszámban. Az útlezárással, forgalomeltereléssel stb. kapcsolatos engedélyek megszerzése után, májusban kezdődött meg a szervezkedés. Kamionokat a Transkamiontól, hangszigetelt aggregátorokat Hollandiából lehetett bérelni, az In-Kal hatszáz biztonsági őrrel ügyelt az "eseménytelenségre" - nagyjából eme költségeket hányva-vetve alakult ki a Budapest Parádé harmincmillió forintos büdzséje. A két jelentős szponzor, elsősorban a Fanta, másodsorban a Pannon Praktikum támogatását megnyerve, nullszaldó körül zárt a rendezvény, s ez hagyományteremtő alapvetésként igen kecsegtető. (A Pepsi-Cola a Szigettel való közös ügyek ellenére inkább kimaradt ebből a buliból, a Fanta azonban "magára ismert" a "Haverok. Buli. Fanta." szlogenje jegyében.) Az est folyamán Demszky Gábor főpolgármester és kísérete a bungee jumping kosarában magasra hágva, mintegy 150-200 ezer parádézóra tekinthetett le, akár ugrálhatott is volna örömében.

Igazából nem derült ki, hogy mi is akart lenni ez a parádé. Neve meg a kamionos felvonulás után legtöbben a Love Parade budapesti mutációjára számítottak, de aztán feltűntek a németek koncepcióját ütő elemek is, például kifejezetten nem technozenét - vagy annak valamelyik sokadgenerációs változatát - élőben (!) játszó zenekarok, előadók is (ef. Zámbó Happy Dead Band, Besh O Drom stb.). Így aztán az első Budapest Parádéról röviden annyi mondható, hogy egy színes, változatos népünnepély volt, ami kísértetiesen hasonlított egy május elseji felvonulásra, de amit az augusztus 26-i dátumot figyelembe véve, nyugodt lelkiismerettel nevezhetünk akár nyárzárónak is.

Negyvenhárom kamion vonult fel az Andrássy úton, és a neveket nézve kiderült, hogy gyakorlatilag mindenki bérelt egy platót, aki ebben az országban akar egyáltalán valamit a fiataloktól és az ő piaci szegmensüktől. A maga módján mindenki beleadott mindent, volt, aki harsány dizájnnal akart kitűnni, volt, aki bőséges habbal. A legtöbb helyen techno-house szólt, de felcsendültek drum ´n´ bass-, digitális etno-, groove-harmóniák is. A Danubius Rádió a Modern Talking és az Opus együttes zenéjében volt erős, a TV 2 kifejezetten dáridósra vette a fazont.

A szombat délutáni verőfényben az Andrássy úti kandeláberekről fürtökben lógó fiatalok egy emberként üvöltötték, hogy "gerappa" meg hogy "új generáció". De a tinédzsertömegben feltűnt babakocsis anyák és egészségügyi sétájuk során odakeveredő idősebb polgárok szórványcsapata is próbálta felvenni a trendi viselkedést, néha ők is megeresztettek egy-egy gerappát, bár - ahogy senki ebben a városban - ők sem tudták, mit is jelent. Utóbbiak, miután megkapták az első habadagjukat, lassanként el-elmaradoztak, a Felvonulási téren számuk a statisztikai hibahatár környékére zsugorodott. Ha elfogadjuk egyes szociológusok és piárosok kijelentését, hogy a Sziget a középosztályé (mármint a tanulgató-dolgozgató, mobiltelefonáló fiataloké), akkor a Budapest Parádéról meg az mondható el, hogy a közönség jó része a lemaradó, a hátrányos helyzetű, underclass jelzővel illethető. Már ha van egyáltalán értelme az ehhez hasonló sommás, kategorikus megállapításoknak. A szürkületben mindenesetre gyakran lehetett találkozni zsebesekkel, igaz, egy utcabálon az lenne a szociológiai szenzáció, ha nem így lenne.

Nem lehet tudni, hogy létezett-e besorolási terv, de az egy kulturális akolhoz tartozó kamionok egymás mellé álltak be a Felvonulási téren. Az I&I, az Index és a Tilos kamionja szabályos karéjt alkotva különültek el a többiektől, a TV 2 saját színpadjáról osztotta a kultúrát, a technót szolgáltató kulturális egységek utcákat alakítottak ki.

A Magyar Narancs kamionján a Yaleyli női hastáncegyüttes emelte a közlibidót, a lábakat pedig DJ Minek és DJ Badihali szofisztikált tánczenéje. A Hősök tere Műcsarnok felőli részén, ahová a Narancs-kamion besorolt, a mindenfelől üvöltő porosz techno miatt olyan erős volt a Love Parade-akarás, hogy a kamionunk sofőrje kiszólt a fülkéből, és közölte DJ-inkkel, hogy ha nem akarják leégetni magukat, akkor azonnal tegyenek be technót. Természetesen nem tettek. És a táncoló tömeget nézve jól tették.

Kovács Róbert

Kecsegtető

- m. l. t. -

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.