Az önámítás fél százada

A kiegyezés. Szerkesztette: Cieger András

  • B. I.
  • 2005. április 7.

Könyv

A kitűnően szerkesztett, reprezentatív kiállítású Nemzet és emlékezet című sorozat ötödik darabjaként jelent meg az 1867-es osztrák-magyar kiegyezést tárgyaló forrás- és tanulmánygyűjtemény.

A kötet a már bevált szerkezetet követi: a szerkesztő az anyagot három, nagyjából azonos terjedelmű fő fejezetbe rendezte. Az első a kiegyezés (az Ausgleich) előkészítésének, bonyolult alkufolyamatának primer magyar és osztrák dokumentumait s magukat a törvényszövegeket tartalmazza. A második a közgondolkodást alakító történeti és politikai esszékből, tanulmányokból válogat (az első anyag Kossuth Lajos 1867-es híres "Kaszszandra levele", míg a legkésőbbi egy 2001-es Gerő András-dolgo-zat), az utolsó nagy rész pedig 1960 utáni szaktudományos munkákat közöl.

A kötetszerkesztő Cieger András előszavában idézi egy 2001-ben a 10-25 éves diákok körében végzett felmérés eredményét: a jelentős magyar történelmi események felsorolásából

1867 kimaradt.

Nem volt ez persze mindig így: a kiegyezésről a létrejöttét követő háromnegyed évszázadban szenvedélyes viták zajlottak, amik jó néhányszor az adott kor legfontosabb politikai vitái is voltak egyben. A gyűjteményzáró 2003-as Gyáni Gábor-írás (A Habsburg-múlt emlékezeti kánonjai) - illetve részben az Előszó - az időszakonkénti kiegyezéskánonokat elemzi; értelemszerűen azon forrásokra (is) hivatkozva, amik a tárgyalt kiadványban helyet kaptak. Ám ha maga az 1867-es politikai döntés, annak históriai jelentősége ki is hullott a történeti köz- és átlagemlékezetből, a dualizmus dilemmáinak, a kiegyezés interpretációinak érv- és fogalomkészlete, metodikája (a közéleti vitákban a "nemzeti" jelző különösebb tartalom nélküli, ám végső érvként való használata) azóta is befolyásolja például az ún. "sorskérdésekről" folytatott disputákat.

A kiegyezést a megkötésétől kezdve vagy jogfeladásként, az önálló nemzeti létről lemondó (sőt annak halálos ítéletével egyenértékű) alkuként láttatták - mint ahogyan tette azt a rendszer első nagynevű bírálója, Kossuth Lajos -, vagy reális kompromisszumként, Deák Ferenc közjogi mesterműveként, amelynél többet elérni nem lehetett, s amely valós alapot teremtett Magyarország gazdasági-társadalmi fejlődéséhez. A későbbi analízisek sem igen mentek túl ezeken a természetesen nagyon leegyszerűsítve megidézett alapmegállapításokon, noha számtalan egyéb szempontot vetettek föl pró és kontra. Az utóbbi évtizedek történetírása alapján mindenesetre a második értékelés tekinthető olyan kiindulópontnak, amelyre egy tényszerű interpretáció felfűzhető. Ez utóbbihoz amúgy elengedhetetlen a kötetben közölt források - a diplomáciai tárgyalások, megegyezések, a dualista rendszer működését szabályozó megállapodások - alapos ismerete. A kiegyezés általános megítélése azonban (eltekintve persze a kifejezetten az e törvényeket és normaszövegeket mérlegre tévő korabeli szakbírálatoktól), amíg ez a társadalom egyik legfontosabb kérdése volt, soha nem a struktúra egészének a tudására épült. Egy-egy adott periódus uralkodó véleményei sokkal inkább a következményei voltak annak a mentalitásnak, amely az 1849-es bukás után vált uralkodóvá a közszerepre hivatott rétegekben, s amely döntően meghatározta a dualizmus korának történeti közgondolkodását is.

A kötet, mint azt Cieger András meg is említi egy helyütt, terjedelmi korlátai miatt nem törekedhetett a teljességre. Indokolt az a szerkesztői döntés, hogy a gyűjtemény magát a politikai aktust állítja a középpontba. Ám - az 1867 után megpezsdülő közélet okán - a korszak nem érthető meg pusztán a történeti tárgyú írásokból; az életvilág ilyesfajta szűkítése az utókor értelmezési lehetőségeit is szükségképpen behatárolja. A kiegyezéses mentalitás sokféleségének mégoly felületes érzékeltetése is korabeli publicisztikákkal, irodalomtörténeti szövegekkel persze a terjedelmi kötöttségek okán kivitelezhetetlen lett volna; de egy a korszak mentalitástörténetével foglalkozó tanulmány - mondjuk a XIX. század második fele egyik legértőbb kutatójának, Németh G. Bélának valamely vonatkozó munkája - azért simán beleférhetett volna a harmadik nagy fejezetbe. Már csak azért is, mert a dualizmus egyik alapvető tudati vonása az az állandósult skizoidság, amelyről Németh G. Béla (vagy a kor művelődését ugyancsak kiválóan ismerő Rónay György, Komlós Aladár) nemegyszer értekezett; egy ilyesfajta összegzés érthetőbbé és értelmezhetőbbé tett volna néhány, a kötetben is tárgyalt eseményt.

Például a közös hadsereg, illetve a honvédség körüli csatározások végigkísérik a dualizmus politikai életét. Az 1868/XL. törvény szabályozta e kérdést azzal, hogy bizonyos időközönként egyes kitételeket felül kell vizsgálni. A hadseregről folytatott viták a kiegyezés kori politikai harcok állatorvosi lovai: nem is elsősorban a konkrét problémákat "közjogi" kérdésekké lényegítő nemzetieskedő rétorkodások miatt, hanem azért, amit Réz Mihály fogalmazott meg a legvilágosabban 1909-ben, amikor az ún. vezényszó-politika magyar híveit (akik szerint a közös seregben a magyar nyelv felháborítóan háttérbe szoríttatott) kárhoztatja: "Választani kell: vagy vezényszó-politika vagy

magyar szupremácia.

A kettő együtt inkompatibilis." Bécs tudniillik az állandó véderővitákra (s más közjogi támadásokra) válaszul kilátásba helyezte, hogy megvizsgálja az általános választójog bevezetésének a lehetőségét. Az akkori magyar politizáló közélet félelmei szerint viszont a vagyoni és műveltségi cenzuson alapuló (létező) választójog bárminemű kiszélesítése beláthatatlan következményekkel járt volna, mert azzal a törvényhozási voksolásokból jórészt kizárt magyar mezőgazdasági vagyontalan tömegek és még inkább a (főleg román) nemzetiségiek juthattak volna szavazati joghoz. "Magyarország meg akarta bontani a Monarchia egységét; a Monarchia egységének hívei Magyarország nemzeti egységét igyekeznek megbontani. Ez a reváns. Ez a vezényszó-politika eredménye. (...) Az a nemzeti vívmány tehát, amelyre Magyarországnak ma elsősorban szüksége van: az általános választójog elvének elejtése" - írja Réz Mihály a kötetben is közölt cikkében.

De miről is van szó valójában? A XIX. század nagy vállalkozásaiban - a reformkorban, a szabadságharcban, az 1849-es bukás utáni passzív rezisztenciában - főszerepet játszó középbirtokos nemesség túlnyomó része a kiegyezést sohasem tekintette reálpolitikai, mindkét fél számára kölcsönösen előnyös lépésnek. Ellenkezőleg: a meg nem alkuvó hősiesség eredményét látta abban, hogy az ország önkormányzatisága és területi integritása helyreállt. Maradéktalanul elégedett persze nem volt (a teljes függetlenség hiánya, vagyis a közösügyes szisztéma miatt), s Ausztriában mindvégig az ország "maradék" önállóságának potenciális felszámolóját látta. Az említett tudati kettősség lényege tehát a következő volt: noha Magyarország területének azt az egységét, amely 1526 óta először valósult meg 1867-ben, a Habsburgok nélkül soha nem érhette volna el, az ország közvéleményének döntő része ezt soha be nem látta. Mi több: mindvégig vallotta, hogy a "történeti igazságosság" éppen hogy a Habsburgok akarata ellenére győzedelmeskedett. A kor politikai gondolkodását, amelynek axiómája az országegység megbonthatatlansága volt, mindenekelőtt ez determinálta; s ennek az imperativusa köszön vissza a kötet megannyi írásából is. Az akkori politika aránytévesztése - Magyarország lehetőségeinek túlbecsülése, a magyar túlsúlyú Monarchiában gondolkodás, nemegyszer az egyenesen nagyhatalmi szerepben tetszelgés - ezekben a hitekben gyökerezett. (Nagyon érdekes, amit Rónay György mond Jókai Mórról ezzel összefüggésben: "Ragyogó tollú író, (...) aki a magyarság égboltozatát telerajzolta illúziókkal. (É) S az illúziók mégis csak arra voltak jók, hogy a sokkal kevésbé szép, de sokkal súlyosabb realitásról magukhoz csábítsák a figyelmet. Az illúzió síkján végül is diadalmasan megoldottnak tüntetett föl olyan problémákat, amelyeknek a valóságban való, nemhogy megoldására, de még csak megoldási kísérletére is képtelennek mutatkozott az ország." - Lásd: Petőfi és Ady között, Budapest, 1981.)

A Trianon utáni Monarchia-ellenesség alapja - egyáltalán nem meglepő módon - e vázolt dualizmus kori magatartás. Mint ahogyan az ország széthullása okaival való szembenézés hiánya, a bűnbakkeresés (amely aztán a Monarchia "liberalizmusát" jelölte meg ártó gonoszként), a két világháború közötti, de akár napjaink "nemzeti" illúziói is az 1867-et követő önámító fél évszázad folyományai. (A historizálás szándéka nélkül elegendő talán emlékeztetni a decemberi állampolgári népszavazás kampányában elhangzott számtalan képtelenségre: a nemzet és az állam fogalmának a végzetes összezagyválására vagy a történeti Magyarország szentségének egyszerre nevetséges és sírnivalóan ostoba 21. századi megnyilvánulására, a Kék Útlevél tanára; amely szerint az úti passzus jegyében végre egyesülhet a nemzet, ily módon orvosolva a Trianon ütötte sebeket. Ezért is tekinthető - a sokféle, ámbár hasonlóan zavaros indok dacára - a decemberi mozgalom adekvát plakátjának a Nagy-Magyarország sziluettjébe foglalt "Igen" szócska.)

Maga a kiegyezés, Deák Ferenc műve az egyik legfigyelemreméltóbb politikai tett a magyar történelemben: a nagyhatalmi politika erővonalainak, a saját és a másik fél lehetőségeinek ismeretében Deák és köre túlzás nélkül

tökéletes stratégaként

vitte végig az évekig tartó tárgyalásokat. Ám Deák és később a kettős Monarchia néhány, a kor legműveltebb koponyái közé tartozó, európai műveltségű híve (például Kemény Zsigmond, Asbóth János, Arany László) fölmérte: az a réteg, amelynek a nevében és az érdekében fölléptek, abban az állapotában képtelen működtetni a rendszert. (Nem minden tanulság nélküliek e személyiségek életpályái: idővel kivétel nélkül mindegyikük visszavonult a közélettől vidéki magányába vagy a szaktudományokba.) Miközben a rendszer létrehozói valódi polgári átalakulásról, Széchenyi-féle reálunióról álmodtak, a "középosztállyá" lett átlagnemesség valódi polgári művelődés nélkül lépett az új magyar állam közéletébe.

E fél század mélyebb ismeretéhez nyújt kellő alapot e nagyszerű kötet. Megjelenése annál is örvendetesebb, mert ha van korszak, amelynek a történelme semmiképpen nem lezárt, holt periódus, a magyar 19. század második feléé feltétlenül ilyen.

Osiris, 2004, 644 oldal, 8980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.