Balassa Péter halott

  • Bán Zoltán András
  • 2003. július 3.

Könyv

Noha 1977 óta alig beszéltünk, kapcsolatunk sosem szakadt meg. Ismerjük az ilyesmit: a felek kerülik egymást, nem váltanak szót, mindamellett van néhány közös, mindkettejük ifjúkorában kikristályosodott élményük, mely letagadhatatlan, és mintegy levakarhatatlan bélyegként kíséri életüket. A mi közös bélyegünk a Balatonfüred és az Opera nevekre hallgatott. Mindketten operai gyerekek voltunk, az ő apja, "Imre bácsi" a számtalan kiadást megért Operák könyve egyik szerzője, az operaház dramaturgja, anyám pedig a kórus alt I szólamában szórakoztatta kollégáit a színpadon és a büfében.
Noha 1977 óta alig beszéltünk, kapcsolatunk sosem szakadt meg. Ismerjük az ilyesmit: a felek kerülik egymást, nem váltanak szót, mindamellett van néhány közös, mindkettejük ifjúkorában kikristályosodott élményük, mely letagadhatatlan, és mintegy levakarhatatlan bélyegként kíséri életüket. A mi közös bélyegünk a Balatonfüred és az Opera nevekre hallgatott. Mindketten operai gyerekek voltunk, az ő apja, "Imre bácsi" a számtalan kiadást megért Operák könyve egyik szerzője, az operaház dramaturgja, anyám pedig a kórus alt I szólamában szórakoztatta kollégáit a színpadon és a büfében.

1967-ben láttuk először egymást. Természetesen az úgynevezett Horgásztanyán, más néven "Stanci néni horgásztanyáján", ez volt akkoriban az operaház hivatalos üdülője. A Horgásztanya viszont frivol helynek számított, az Operában, a klubban és a büfében folyó bohém élet nyári folytatása, olcsó és igénytelen: a férfiak (így a tizenkét éves én is) a ház emeletén közös hálóteremben aludtak emeletes ágyakon, családosoknak szűkös, ugyancsak emeletes ágyakkal ellátott "bungaló" dukált a kertben. De a hatalmas stég mélyen benyúlt a vízbe, és ez mindenért kárpótolt. Itt persze nem voltak reggeli vagy ebédturnusok, semmiféle főzés, mindössze egy hatalmas fémfazékban kiadott hajnali-reggeli, iszonyatos ízű tea. Ezt az úgynevezett szaletliban, vagyis a kertben álló, náddal fedett, alig gyalult faasztalokkal berendezett kunyhócskában tették közszemlére; reggel mert belőle, aki akart.

Amikor Balatonfüreden megismerkedtünk, én már túl voltam operai karrierem zenitjén, hangom mutálása miatt kikerültem a gyerekkórusból, és akkoriban nem tudtam, mihez kezdjek magammal, démonikus kamaszként olvastam a stégen Durkheim Az öngyilkosság című munkáját. Ebben a helyzetben találkoztam Balassa Péterrel. Jött, beszélgettünk Bartókról, nagyképűen megállapítottuk, hogy az életmű csúcsa a Kétzongorás szonáta meg a Zene húros..., aztán jön a szomorú amerikai hanyatlás. Már ez is felüdülést jelentett, hiszen a tanyán döbbenten tapasztaltam, hogy a zenészek, a vakációjukon horgászbotot markoló kürtösök, hegedűsök, kóristák, balettosok, szólisták inkább utálják, mint szeretik a zenét. Persze Balassa nem volt hivatásos zenész, és a legkevésbé sem horgász. Legfeljebb lélekhalász, de ez csak a következő évben, 1968 nyarán derült ki világosan. Ekkor barátjával jelent meg, aki a Radnóti Sándor névre hallgatott, én meg szinte észrevétlen bonyolódtam bele kamaszkorom két legfontosabb emberébe. Mindketten észbontóan hatalmas könyvcsomaggal érkeztek, nem elsősorban nyaralni, hanem "dolgozni" jöttek - a munka szót ekkor hallottam és tapasztaltam meg először abban az értelemben, hogy az ember ül a rekkenő hőségben a vízparton, és rezzenéstelen arccal tanulmányozza A szellem fenomenológiáját, abból is a széplélekről szóló passzust, akiből, mint tudjuk, hiányzik a külsővé válás ereje, ezért eloszlik, mint alaktalan pára.

Bu–uel írja emlékirataiban, hogy a későbbi fényképeket nézegetve döbbent rá: a szürrealisták szépek voltak. Valami ilyesmit éreztem, amikor nemrég a kezembe került pár fényképcsomó. Mert vitathatatlan, hogy akkor ott, Balatonfüreden nem csupán két fiatalember vitatkozott "az emberarcú szocializmus" lehetőségéről; az idő teltével egyre többen érkeztek Budapestről, hogy végül egy egész nemzedék lepje el az úgynevezett orosz strand homokját, pontosabban egy meghatározott generáció, az 1946-47-es évjárat reprezentatív mintának nevezhető csapata, mely az egyszerűség kedvéért a Lukács-óvoda nevet kapta az utólagos elemzésekben. Noha Balassa a szó még tág értelmében sem volt lukácsista, ehhez apolitikus volt, minden mozgalmi gesztustól zsigerileg irtózó megrögzött individualista és Wagner-rajongó, akinek Trisztánját (a később kedvenc Parsifalt akkor még nem ismerte) képtelen volt kihajítani a "parazita szubjektivizmus hamvazószerdája" címkével ellátott szemétdombra, bár erre olyan tekintélyek szólították fel, mint, teszem azt Fehér Ferenc. Summa: szépek és hátborzongatóan szabadok voltak ezek a fiúk és lányok ´68 nyarán, akárha egy Godard-film vagy a későbbi Fényes szelek vásznáról léptek volna le. Belőlük aztán a legkevésbé sem hiányzott a külső-vé válás ereje, mindent tudni akartak, és mindenbe belemarkoltak. Röpködtek a nevek: Dubcek, Vas István, Aczél, Kassák, Déry, Bartók, Svoboda, Koszigin, Semprun, Paul Nizan (emlékszik rá valaki?!), Brutyó János, Jancsó, Diderot, ürültek a palackok, persze módjával, mert ekkoriban inkább a eszméktől szilajodtak neki az emberek, és mindent átjárt a szellemi erotika, a szellem csáberejének légköre. És persze a szerelemé is, mert talán ez volt ezeknek a nyaraknak a lényege - de erről már másképpen kellene beszélni. És nyilván nem most, és nem is nekem.

Bán Zoltán András

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.