Zajos luxus a Nagykörúton (A felújított Royal Szálló)

  • Szentpéteri Márton
  • 2003. július 3.

Könyv

A legtöbben a Vörös Csillag filmszínház nézőiként ismertük a Royalt, nem is volt sohasem egészen világos, mi végre is az a sok poros, pókhálós pompa, amely a pénztártól a vetítőteremig fogadott bennünket a mozi amúgy meglehetősen valószerűtlen, lépcsős labirintusaiban. 1997-ben aztán a Vörös Csillag utódja, az Apolló is bezárt.

A legtöbben a Vörös Csillag filmszínház nézőiként ismertük a Royalt, nem is volt sohasem egészen világos, mi végre is az a sok poros, pókhálós pompa, amely a pénztártól a vetítőteremig fogadott bennünket a mozi amúgy meglehetősen valószerűtlen, lépcsős labirintusaiban. 1997-ben aztán a Vörös Csillag utódja, az Apolló is bezárt.Amozi elcsendesülésével végképp talányossá vált a Nagykörút egykor leglátogatottabb szállójának üres, leromlott állapotú épületegyüttese. Afféle "beépült foghíjként" várta jobb sorsát, a pestiek meg mintha meg is feledkeztek volna róla, úgy suhantak el mellette bambán, gondjaikba temetkezve a négyes-hatos villamoson. Mígnem egyszer csak eredeti funkciójában újjá nem született, igaz, immár Corinthia Grand Hotel Royal néven.

A két hónapja újra átadott impozáns szálloda annak idején tervezőjétől, Ray Rezsőtől megálmodott francia neoreneszánsz stílusával a millenniumi városfejlesztés egyik leglátványosabb beruházása volt, jellegzetes példájaként annak az immár legendássá vált historizáló eklektikának, amitől 1911-es ittjártakor a fiatal Le Corbusier úgy ódzkodott, s amelyre ugyanakkor ma oly nagy előszeretettel hivatkoznak a késő posztmodern elméletek szerzői, miként

Rajk László

is, aki itt keresi "radikális eklektikájának" egyik eszmei forrásvidékét. A régi Royal mitikus pontja volt a fővárosnak, kávéházában mások mellett a hosszabb-rövidebb ideig a szállóban lakó Ady Endre, Heltai Jenő, Hunyady Sándor, Krúdy Gyula, Bródy Sándor és Nagy Lajos volt törzsvendég. A hazai filmtörténet hajnalán a Royal kávézójában Eugéne Dupont az elsők között vetített mozgóképet Budapesten, sőt az első magyar hangosfilmet, a Kék bálványt is a Royal Apollóban mutatták be 1931. szeptember 25-én. A Royal a magyar repülés történetében is kiemelkedő szerephez jutott, hiszen 1909-ben az egyik cour d´honneurjében állították ki az első magyar repülőt. A szálló báltermében gyakran rendeztek hangversenyeket; nemegyszer maga Bartók Béla is fellépett itt. Kevesen tudják már, hogy a második világháború idején egy szomorú intermezzo erejéig a Royal szolgált székházul a Gestapónak.

Marosi Miklós (KÖZTI Rt.) építész és Joshua Judd (GA Design International Ltd.) belsőépítész a háború utáni átalakítások, így például az idősebb Janáky István-féle optimalizáló átépítések előtti mondai idők szellemében, ám korántsem valaminő, a hazai műemlékvédelmisek egy jó részétől sajnálatos mód rendre elvárt, mereven konzervatív rekonstrukció jegyében tervezték újjá az 1991 óta zárva tartó szállodát. Noha az 1883-ban épült Andrássy úti Brüll-palota Erick van Egeraat-féle 1994-es átalakításának világszínvonalúan formabontó bravúrjaihoz hasonlót semmi esetre sem találhatni az új Royalban, ettől függetlenül az mégis

biztos kezű és jó ízlésű

tervezők munkájára vall. Marosi és Judd megoldásaiban régi és új mindig finoman harmonizál egymással; az új formai és technikai megoldások sohasem - vagy legfeljebb csak a Hársfa utcai hátsó front esetében - kerülnek akart vagy akaratlan ellentmondásba a rekonstruált hagyományos architektúrával. A high-tech fogások cseppet sem tolakodóak, nem keresik a kontrasztot, csupán frissebbé, korszerűbbé teszik az eredeti kulisszákat. A Royal új arculatának kétségtelenül legmarkánsabb elemei a szálló traktusait összekötő üvegfolyosók és átriumlefedések, illetve az ezek előtt felhúzott pontmegfogásos üvegfalak, melyek a precízen rekonstruált eredeti homlokzatokkal új építészeti együttest alkotnak - ez különösen esti kivilágításban kölcsönöz valóban világvárosi hangulatot a szállodának és környékének. A sokat megélt épületegyüttes legszebb korszakait a tervezőknek tehát mindenképp innovatív hagyománytisztelettel sikerült felidézniük, mégpedig egy olyan következetes arculat megteremtésével, amelyik méltán párba állítható például a Dorottya Udvar, avagy a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kreatív, a fenntarthatóság elvét messzemenően figyelembe vevő rekonstrukcióival - nem így azonban a Rákóczi úti Palace Hotel meglehetősen szerencsétlen bővítésével.

A továbbiakban nem részletezném a belsőépítész számtalan apró ötletét, amivel a Royal visszafogott, mégis igen nagyvonalú új enteriőrjeit megteremtette, hiszen azok a legteljesebb mértékben tükrözik a világ minőségi luxusszállodáinak közismert gyakorlatát. A luxusszállók ugyanis, legyenek azok a "nemzetközi stílus" megálmodta modern világfalu, avagy valamely historizáló globálépítészet alkotásai, mindenképp egyetlen nagy univerzumot alkotnak Kalkuttától Casablancáig, Tokiótól New Yorkig, Moszkvától Budapestig mindenütt. A Royal ebben a tekintetben nem más, mint

e globális hálózat

egy újabb portálja, amiként az is volt eredetileg, történetének hőskorában. Érdemesebb inkább elmélázni olyan, a rekonstruktőr tervezők hatáskörén tulajdonképpen kívülálló urbanisztikai kérdéseken, melyeket ezredfordulós Budapestünk vet fel Nagykörútjával egyetemben. Kétség nem férhet ahhoz ugyanis, hogy a Royal hőskorában egy nyüzsgő, városiasodásának talán mindmáig legintenzívebb korszakát megélő közép-európai főváros luxusszállodájaként nyitotta meg kapuit, s aki itt megszállt, valóban úgy érezhette, Budapest lüktető életének ütőerén tartja ujját. Ez tulajdonképpen ma, a Duna-parti reprezentatív szállodasor újjáépülése után sincs másképpen. Igen ám, de a boldog békeidők vagy épp a két háború közti időszak vendégei egy, a mai városi forgalom szökőárjaihoz képest konflistempójú, csörgedező mobilitással éltek együtt a szállóban, míg ma rendkívüli pollúcióval és zajártalmakkal kell számolniuk a szálloda környékén, odabent pedig egy klimatizált, hermetikusan elzárt világgal, amely - mint már jeleztem - tulajdonképpen akárhol lehetne szerte a földkerekségen. Ezen a helyzeten nyilván az sem változtat majd érdemben, hogy a maguk korában világszínvonalú Bozzay-Lengyel-féle, immáron igen zajos csuklós villamosokat a Siemens Combino családjának egy új tagja váltja fel. Arról már nem is beszélve, hogy a körút jelen túlterheltségén nyilván a közvélemény tudta nélkül születőben lévő, és ezért is hathatós civil kurázsival mindenképp megakadályozandó, teljes mértékben hagymázas budai rakpartfejlesztés (egyszerűbben: Duna-autópálya!) sem segíthet. Meggyőződésem: az új Royal fénykora akkor jön majd el, amikor végre a tömegközlekedés érdemi fejlesztésével s a hazánkban eszement méreteket öltő gépjármű-közlekedés csökkentésével ismét korlátozottabb lesz a körút forgalma, mint a szálloda első, fényes korszakában.

Szentpéteri Márton

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.