Meglátni és megszeretni egy pillanat műve – ezt éppúgy elmondhatjuk az eddig öt részt számláló Blacksad-képregénysorozatról (és majd’ minden résznél el is mondtuk), mint arról a kirívóan sárga, ’53-as Cadillac Eldoradóról, amellyel néhány képkockán át a címszereplő macska (igen, egy macska, hányszor kell még elmondani?) furikázik, mert belefáradván a magánhekusi lét anyagi és egyéb természetű nehézségeibe, alkalmi sofőrállást vállal. Ha nem történne más, csak annyi, hogy a Blacksad-kormányozta nyitott tetős Eldoradót mindenféle rendű és rangú amerikai fő- és mellékutakon látnánk elsuhanni, már akkor is megérte megrajzolni ezt az epizódot – az ötödik részhez érve mintha minden csak ürügyül szolgálna ahhoz, hogy Blacksadet az 50-es évek Amerikájának legszebb közlekedési eszközein láthassuk. Ennek megvan a maga jó oldala is, kifejezetten méltánylandó például, hogy Marlon Brando híres bőrkabátos motorosfilmje, A vad (rendezte Benedek László) is bele lett csempészve a történetbe egy csapat biker kecske és biker birka jóvoltából, így Blacksadnek alkalma adódik, hogy a Cadillac után egy Harley-t is kipróbáljon. A fordulatszámláló a csúcsra jár, az alkotókon, nem túl jó szokásukhoz híven megint erőt vett a fordulatok lázas felhalmozása; jön a vándorcirkusz, és jön a beatnemzedék hőse, Jack Kerouac is, mint sorsüldözött oroszlán, a Greenbergre keresztelt bölény pedig nevében Ginsberget, tetteiben Burroughs-t idézi. Kicsit sok ez egy olyan történetben, melynek mélyén nincs nagyon más, mint a macskák és motorok találkozásának ünneplése.
Fordította: Nagy Krisztián. Pesti Könyv Kiadó, 2018, 55 oldal,
4990 Ft