Képregény

Blacksad 5. – Amarillo

  • - kg -
  • 2019. január 6.

Könyv

Meglátni és megszeretni egy pillanat műve – ezt éppúgy elmondhatjuk az eddig öt részt számláló Blacksad-képregénysorozatról (és majd’ minden résznél el is mondtuk), mint arról a kirívóan sárga, ’53-as Cadillac Eldoradóról, amellyel néhány képkockán át a címszereplő macska (igen, egy macska, hányszor kell még elmondani?) furikázik, mert belefáradván a magánhekusi lét anyagi és egyéb természetű nehézségeibe, alkalmi sofőrállást vállal. Ha nem történne más, csak annyi, hogy a Blacksad-kormányozta nyitott tetős Eldoradót mindenféle rendű és rangú amerikai fő- és mellékutakon látnánk elsuhanni, már akkor is megérte megrajzolni ezt az epizódot – az ötödik részhez érve mintha minden csak ürügyül szolgálna ahhoz, hogy Blacksadet az 50-es évek Amerikájának legszebb közlekedési eszközein láthassuk. Ennek megvan a maga jó oldala is, kifejezetten méltánylandó például, hogy Marlon Brando híres bőrkabátos motorosfilmje, A vad (rendezte Benedek László) is bele lett csempészve a történetbe egy csapat biker kecske és biker birka jóvoltából, így Blacksadnek alkalma adódik, hogy a Cadillac után egy Harley-t is kipróbáljon. A fordulatszámláló a csúcsra jár, az alkotókon, nem túl jó szokásukhoz híven megint erőt vett a fordulatok lázas felhalmozása; jön a vándorcirkusz, és jön a beatnemzedék hőse, Jack Kerouac is, mint sorsüldözött oroszlán, a Greenbergre keresztelt bölény pedig nevében Ginsberget, tetteiben Burroughs-t idézi. Kicsit sok ez egy olyan történetben, melynek mélyén nincs nagyon más, mint a macskák és motorok találkozásának ünneplése.

Fordította: Nagy Krisztián. Pesti Könyv Kiadó, 2018, 55 oldal,
4990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.