KÖNYVMELLÉKLET - Könyv

Turbuly Lilla: Alkonykapcsoló

  • - svébis -
  • 2019. január 6.

Könyv

Hát ezt én nem értem! De komolyan: adott egy szedett-vedett, de azért látszólag izgalmas kötet, egy kimagaslóan tehetséges költő, és akkor azt kell látni, hogy különféle hangokkal ügyetlenkedik. Az elsősorban regényeket és gyerekkönyveket jegyző szerző második verseskötete ugyanis olyan benyomást kelt, mintha még csak most keresné önmagát, bizonytalanul balanszírozva a líra talaján.

Épp tíz éve jelent meg az első, Szélrosta című kötete, az Alkonykapcsoló az azóta írt verseket tartalmazza, valamint egy karcsú válogatást az előbbiből. Ezek beemelése azért is érdekes, mert így kirajzolódhatna a fejlődés íve, ami az elmúlt tíz évet mutatná. Ezzel azonban nem szolgálhat a kötet: a korábbi versek pont olyanok, mint az újak. Turbuly Lilla tehát már 2008-ban magabiztosan és készen állt az olvasó elé. Versei ugyanis – ritkamód – két kategóriába sorolhatók: ha jók, akkor az egész költemény működik, ha azonban nem, akkor az egész vers mehet a levesbe. Nincsen olyan, hogy „ez meg ez a sor” – itt csakis a komplett költeményeket lehet értékelni. Mindegyik egy saját világ, és éppen ezért nehéz, sőt lehetetlen őket kötetbe szervezni. Forma szerint sem, mert nem szedhetők szét rímes vagy szabadversekre, mindegyik költemény ilyen is, olyan is. Leggyakrabban a téma határozza meg, képes-e megbirkózni vele a költő.

És ez az, ami zavarba ejt: néhol úgy tud csontvelőig marni, hogy az napokig sajog, máskor viszont a játkosság egészen az infantilizmusig silányítja magát.

Prae.hu + Líra és Logika, 2018, 76 oldal, 2790 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.