Könyv

Borbély András: Bálnakenyér

  • Urbán Bálint
  • 2013. szeptember 8.

Könyv

A szerző neve elsősorban az ÚjNautilus irodalmi és társadalmi portál olvasóinak csenghet ismerősen, noha már túl van egy versesköteten, valamint a magyar líra csomópontjait bogozgató tanulmányköteten is. A Bálnakenyér az elmúlt 5-6 év írásait gyűjti össze, ezek nagy része korábban már olvasható volt az ÚjNautiluson. Többek között ennek köszönhető a kötet radikális sokszínűsége: politikai esszék, esztétikai fejtegetések, regényelemzések, teológiai traktátusok sorozata váltakozik hosszabb-rövidebb prózai szövegekkel, novellákkal, lírai elbeszélés-fragmentumokkal. Ez a sajátos csapongás, a műfajok, műnemek, stílusok és eszmerendszerek közötti "intellektuális szörfözés" korántsem zavaró, épp ellenkezőleg, a kötet egyik legnagyobb erénye, bár szerkezetileg talán célravezetőbb lett volna erősebben kapcsolódó tematikai egységekbe csoportosítani az írásokat, vagy szétválasztani a fikcionálist az elméletitől.

A szövegek több helyen is hangsúlyozzák, hogy a szerző élete során szülőfaluja, Gyergyóremete, Kolozsvár és Budapest között ingázott és ingázik. Innen az a jellegzetes beszédpozíció, amely egyszerre lehet provinciális és urbánus, erdélyi és pesti, demokrata és nacionalista, idegen és bennfentes, marxista és teológus, politikus és esztéta, akadémikus és költő bármilyen komolyabb erkölcsi, ideológiai vagy stiláris aggály nélkül. A személyes éppen ezért minden szövegbe elkerülhetetlenül beíródik, legyen szó Herta Müller-elemzésről, a Trianon-tapasztalat újszerű megközelítéséről, vagy önéletrajzi ihletésű novelláról. A tudományos fejtegetések nincsenek túlterhelve se lábjegyzetekkel, se idézethegyekkel, se névzsonglőrködéssel, ugyanolyan finoman lírai, esszészerű tónusban szólalnak meg, mint a prózai szövegek. A Bálnakenyér kavalkádja, ha nem is avatja Borbélyt a Kárpát-medence eszmetörténetének Maradonájává, mindenképpen jelzi, hogy érdemes rá odafigyelni.

AmbrooBook, 2013, 271 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.