Könyv

Borbély András: Bálnakenyér

  • Urbán Bálint
  • 2013. szeptember 8.

Könyv

A szerző neve elsősorban az ÚjNautilus irodalmi és társadalmi portál olvasóinak csenghet ismerősen, noha már túl van egy versesköteten, valamint a magyar líra csomópontjait bogozgató tanulmányköteten is. A Bálnakenyér az elmúlt 5-6 év írásait gyűjti össze, ezek nagy része korábban már olvasható volt az ÚjNautiluson. Többek között ennek köszönhető a kötet radikális sokszínűsége: politikai esszék, esztétikai fejtegetések, regényelemzések, teológiai traktátusok sorozata váltakozik hosszabb-rövidebb prózai szövegekkel, novellákkal, lírai elbeszélés-fragmentumokkal. Ez a sajátos csapongás, a műfajok, műnemek, stílusok és eszmerendszerek közötti "intellektuális szörfözés" korántsem zavaró, épp ellenkezőleg, a kötet egyik legnagyobb erénye, bár szerkezetileg talán célravezetőbb lett volna erősebben kapcsolódó tematikai egységekbe csoportosítani az írásokat, vagy szétválasztani a fikcionálist az elméletitől.

A szövegek több helyen is hangsúlyozzák, hogy a szerző élete során szülőfaluja, Gyergyóremete, Kolozsvár és Budapest között ingázott és ingázik. Innen az a jellegzetes beszédpozíció, amely egyszerre lehet provinciális és urbánus, erdélyi és pesti, demokrata és nacionalista, idegen és bennfentes, marxista és teológus, politikus és esztéta, akadémikus és költő bármilyen komolyabb erkölcsi, ideológiai vagy stiláris aggály nélkül. A személyes éppen ezért minden szövegbe elkerülhetetlenül beíródik, legyen szó Herta Müller-elemzésről, a Trianon-tapasztalat újszerű megközelítéséről, vagy önéletrajzi ihletésű novelláról. A tudományos fejtegetések nincsenek túlterhelve se lábjegyzetekkel, se idézethegyekkel, se névzsonglőrködéssel, ugyanolyan finoman lírai, esszészerű tónusban szólalnak meg, mint a prózai szövegek. A Bálnakenyér kavalkádja, ha nem is avatja Borbélyt a Kárpát-medence eszmetörténetének Maradonájává, mindenképpen jelzi, hogy érdemes rá odafigyelni.

AmbrooBook, 2013, 271 oldal, 2000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.