Könyv

Tizenhat bagatell, ami mégsem az

Schein Gábor: Megölni, akit szeretünk. Történetek a mából

  • Horváth Györgyi
  • 2013. szeptember 15.

Könyv

Schein Gábor írt már irodalomtörténeti monográfiát, tanulmánykötetet, regényt, drámát, verset, gyerekkönyvet, publicisztikát, de a Megölni, akit szeretünk az első kisprózakötete - és a szerző ezt is jól csinálja.

Főként az ún. tárcával rokon, azaz a mindenkori aktuális ma eseményeiből kiinduló, félig publicisztikai, félig irodalmi írásokat tartalmaz, és erre a műfaji összetettségre már az alcím is ráirányítja a figyelmet: "Történetek a mából". És csakugyan történetek, bár Schein üdítő módon tolja el az arányokat a nálunk mostanában talán kevésbé bevett, statikusabb, inkább egy-egy élethelyzet, epizód vagy figura megrajzolására törekvő életkép és portré felé, szemben a dinamikusabb, sok eseményt bemutató hagyományos elbeszéléssel, novellával.

Ez a vegyes műfajúság jól érzékelhető a címadó írásban is, mely a többihez képest igen hosszú, a kötet mintegy negyedét teszi ki, és talán a leginkább közelít a klasszikus novellához - miközben eredetileg egy újsághír továbbgondolásaként született. A lakása elárverezésének hírére magát elbarikádozó és fegyvert fogó (eredetileg svájci) nyugdíjas matematikatanárról szóló hír korábban már versírásra is sarkallta a szerzőt, ezúttal azonban a zavaros értékrendszerű Kiefer úr magánszabadságharcának és megsemmisítésének a történetévé válik. A sztori egyszerre üldözés- és nyomozástörténet, valamiféle groteszk lenyomata az önpusztító képmutatásnak, ami a legkegyetlenebb tetteket a legnemesebb eszmék nevében követi el, mondván: "megölni, akit szeretünk: ez az egyetlen módja annak, hogy életben maradjunk". Kiefer úr ráadásul az egyetlen a kötetben, akit hagyományos értelemben véve cselekvő hősnek tekinthetünk: kézbe veszi a sorsát, eseménysorok tudatos kiváltója lesz, jelentős hatással van a környezetére, médiafigyelem irányul rá, sőt kis ideig még pozitív hősként is ünneplik. Ezzel szemben a kötet többi főszereplője legtöbbször marginális figura: hajléktalan, értelmi fogyatékos gyerek, szenilis öreg néni, negyven körül érthetetlenül kiviruló vénlány, esetleg szakmájától és életétől megcsömörlött történészprofesszor. 'k inkább elszenvedői a körülöttük lévő világnak, mintsem alakítói. A tettek ezekben a történetekben rendszerint vagy balul sülnek el - akár az események együttállásának valamiféle kiszámíthatatlan véletlene folytán (a születésnapi akvárium pár perccel a nagy pillanat előtt széttörik, a lelki vigaszként kapott kiskutya váratlanul elpusztul, lásd: Annácska születésnapja; Kutya, gyerek) -, vagy teljesen öncélúvá válnak (bútorok átrendezése a Hibiszkuszünnepben, tüntetés a Dér a kutyánban), vagy a környezet gyanakvása övezi őket (A bolgár határőr, Dóra titka), vagy a józan észt felülírva a cselekvő szégyenletes bűnévé változnak át (Szélsőséges esetben), vagy alig járnak számottevő változással (Malacka). A kiszolgáltatottság, a tehetetlenség, a statikusság, a környező világ alakításáról való lemondás élménye meghatározó, és ezt - az alcím nyomdokain haladva - akár társadalmi diagnózisként is felfoghatjuk.

Schein Gábor elbeszélői hangjában vegyül a fekete humor, a groteszk, az irónia, a kiábrándultság és a felszabadult nevetés, jelen van az abszurd kelet-európai létezésre és az egyén lelki rezdüléseire figyelmes szem, és ugyanúgy jellemzi a nyugodt tempójú, helyenként már-már mesemondó hangnemű, személyes elbeszélésmód is. Schein nem kedveli a poentírozott szerkezeteket, narrációja rendszerint elidőző, kényelmes, a befejezés hirtelen lezárásként érkezik, ha pedig mégis erősen épít a csattanós befejezésre való várakozásokra, akkor direkt nem csapja le a labdát (Dóra titka). Schein ennyiben játszik a csattanóval, inkább maga a folyamat, az epizód, a portré, a kimetszett valóságszelet bemutatása érdekli, és kevésbé az, hogy elvarrjon minden szálat. Ha választanom kell, a Malacka, a Hibiszkuszünnep, A bolgár határőr, a Szélsőséges esetben és a Tavaszi hó a kedvenceim, a némiképp tét nélkülinek ható utolsó írás (Van olyan súly) kevésbé, ahogy a Kazán és az Ébredés lélektani novellapárosa is talán gyengébb a többinél. De öszszességében Schein ügyesen egyensúlyoz a kiábrándult és a játékos, a feje tetejére fordított és a metszően pontos, a realista és a látomásos között - és ez a keveredés nemcsak izgalmas, de fájdalmasan passzol is a mához.

Kalligram, 2013, 160 oldal, 2600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.