Camilla Läckberg: A kőfejtő

Családba zárva

  • - banza -
  • 2012. június 4.

Könyv

 


Hogy valami bűzlik, nemcsak Dániában, de egész Skandináviában, azt régóta tudjuk. Az előző korszak legnagyobb északi kultúrhérosza, Ingmar Bergman hősei elsősorban istennel harcoltak, metafizikai súlyok alatt görnyedtek a minden értelemben jeges házakban, de ma már látjuk, sokkal földhözragadtabb terheik is akadnak. Például a család, és minden, ami ezzel jár. A skandináv bűnügyi regény egyre nagyobb területeket lát át a társadalomból, újabban a gyerekek gondja okoz neki álmatlan fehér éjszakákat. A norvég Karin Fossum mellett a svéd Camilla Läckberg is a gyerekbántalmazást, illetve a pedofíliát állítja regénye középpontjába. Voltaképpen rettenetesen komor, kegyetlen könyv. Vakmerő állítása szerint messze nem evidens és természetileg adott tény, hogy a szülők szeretik a gyermekeiket. A gyerek sokszor még a tökéletesen rendezett polgári viszonyok közt is nyűgös teher; idegen világ küldötte, melyet megismerni türelem kell, és persze szeretet, de mit tegyen az, aki ezt nem képes magában előállítani. Vagy aki rosszul szeret. És mi van akkor, ha a gyerek betegen érkezik, ha fizikailag vagy pszichésen sérült. Az írónő sokféle család ábrázolásával igyekszik felelni a kérdésekre, egy egészen kis közösség nyomasztó miliőjében. És a rendőrök sem kivételek. Szilárd idegzetűeknek írt könyv, még az utolsó sora is egy újabb tragédiáról ad hírt; de jóval többet markol, mint amit megragadni képes. Olykor eszébe jut, hogy ez csak egy krimi, és ekkor türelmetlen lesz a szöveg, csapkodó, iránytalan. De figyelemreméltó.

 

Fordította: Moldova Júlia. Animus, 2012, 399 oldal, 3290 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.