Camilla Läckberg: A kőfejtő

Családba zárva

  • - banza -
  • 2012. június 4.

Könyv

 


Hogy valami bűzlik, nemcsak Dániában, de egész Skandináviában, azt régóta tudjuk. Az előző korszak legnagyobb északi kultúrhérosza, Ingmar Bergman hősei elsősorban istennel harcoltak, metafizikai súlyok alatt görnyedtek a minden értelemben jeges házakban, de ma már látjuk, sokkal földhözragadtabb terheik is akadnak. Például a család, és minden, ami ezzel jár. A skandináv bűnügyi regény egyre nagyobb területeket lát át a társadalomból, újabban a gyerekek gondja okoz neki álmatlan fehér éjszakákat. A norvég Karin Fossum mellett a svéd Camilla Läckberg is a gyerekbántalmazást, illetve a pedofíliát állítja regénye középpontjába. Voltaképpen rettenetesen komor, kegyetlen könyv. Vakmerő állítása szerint messze nem evidens és természetileg adott tény, hogy a szülők szeretik a gyermekeiket. A gyerek sokszor még a tökéletesen rendezett polgári viszonyok közt is nyűgös teher; idegen világ küldötte, melyet megismerni türelem kell, és persze szeretet, de mit tegyen az, aki ezt nem képes magában előállítani. Vagy aki rosszul szeret. És mi van akkor, ha a gyerek betegen érkezik, ha fizikailag vagy pszichésen sérült. Az írónő sokféle család ábrázolásával igyekszik felelni a kérdésekre, egy egészen kis közösség nyomasztó miliőjében. És a rendőrök sem kivételek. Szilárd idegzetűeknek írt könyv, még az utolsó sora is egy újabb tragédiáról ad hírt; de jóval többet markol, mint amit megragadni képes. Olykor eszébe jut, hogy ez csak egy krimi, és ekkor türelmetlen lesz a szöveg, csapkodó, iránytalan. De figyelemreméltó.

 

Fordította: Moldova Júlia. Animus, 2012, 399 oldal, 3290 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.