Camilla Läckberg: A kőfejtő

Családba zárva

  • - banza -
  • 2012. június 4.

Könyv

 


Hogy valami bűzlik, nemcsak Dániában, de egész Skandináviában, azt régóta tudjuk. Az előző korszak legnagyobb északi kultúrhérosza, Ingmar Bergman hősei elsősorban istennel harcoltak, metafizikai súlyok alatt görnyedtek a minden értelemben jeges házakban, de ma már látjuk, sokkal földhözragadtabb terheik is akadnak. Például a család, és minden, ami ezzel jár. A skandináv bűnügyi regény egyre nagyobb területeket lát át a társadalomból, újabban a gyerekek gondja okoz neki álmatlan fehér éjszakákat. A norvég Karin Fossum mellett a svéd Camilla Läckberg is a gyerekbántalmazást, illetve a pedofíliát állítja regénye középpontjába. Voltaképpen rettenetesen komor, kegyetlen könyv. Vakmerő állítása szerint messze nem evidens és természetileg adott tény, hogy a szülők szeretik a gyermekeiket. A gyerek sokszor még a tökéletesen rendezett polgári viszonyok közt is nyűgös teher; idegen világ küldötte, melyet megismerni türelem kell, és persze szeretet, de mit tegyen az, aki ezt nem képes magában előállítani. Vagy aki rosszul szeret. És mi van akkor, ha a gyerek betegen érkezik, ha fizikailag vagy pszichésen sérült. Az írónő sokféle család ábrázolásával igyekszik felelni a kérdésekre, egy egészen kis közösség nyomasztó miliőjében. És a rendőrök sem kivételek. Szilárd idegzetűeknek írt könyv, még az utolsó sora is egy újabb tragédiáról ad hírt; de jóval többet markol, mint amit megragadni képes. Olykor eszébe jut, hogy ez csak egy krimi, és ekkor türelmetlen lesz a szöveg, csapkodó, iránytalan. De figyelemreméltó.

 

Fordította: Moldova Júlia. Animus, 2012, 399 oldal, 3290 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.