Szocreál és panel között

Branczik Márta-Keller Márkus: Korszerű lakás – 1960. Az óbudai kísérlet

  • - kovácsy -
  • 2012. június 3.

Könyv

Furcsa szerzet az építész - ezt olvashatjuk ki a szakma 1945–1960 közötti helyzetéről, mozgásteréről szóló alfejezetből, amelyből az derül ki, hogy az érintettek többsége utólag is lát némi pozitívumot a letűnt szocreálban.

A kívülálló legfeljebb korhoz kötött, a rossz emlékű időket immár csak szelíd utalással megjelenítő különlegességként értékeli az ünnepélyeskedve klasszicizáló homlokzatok mögé rejtett szűkös otthonokat, amelyek persze rengeteg ember számára a nyomorból történő kiemelkedést jelentették. Az építésznosztalgiák egyik viszonyítási pontja alighanem az öntudat, amely abból táplálkozik, hogy ez az a szakma, amely hosszú időre meghatározza, mondhatni, előírja számunkra, hogy milyen környezetben éljünk. A másik, a prózaibb pedig a későbbi panelépítkezés, a gondolatokat nem igénylő, a nagyvárosi lakásínséget viszont végre érzékelhetően enyhítő építési tömegtermelés.

A szocreál és a panelkorszak között pedig ott árválkodik igazából meg nem valósult, viszont el sem vetélt gondolatként az Óbudai Kísérleti Lakótelep. Jártunk már ott vezetett túra keretében (Jöjjön ki Óbudára!, 2005. október 6.), viszontláttuk egy kiállításon (Leporolt utópiák, 2011. november 17.), most pedig a róla szóló alapos, sok szempontú, bőven illusztrált kötetet vizsgáljuk, amelyben még kopár frissességükben láthatók a Bécsi és Vörösvári út közötti ékben ma már - és ilyentájt - lombos-ligetes környezetbe húzódó épületek. Mindegyik más, hiszen éppen ez volt az egykori téglagyár területére épült lakótelep lényege. A kor viszonyaihoz, de még inkább a manapság egyre árnyalatlanabb és sematikusabb megítéléséhez képest különösen érdekes, hogy néhány lakástípusból kettőt-kettőt a nagyközönség is megnézhetett, egyet régies, egyet pedig "modern" bútorokkal berendezve, majd pedig kérdőíven véleményezhette őket. Persze az éppen csak bontakozó kádári relatív jóléti politikától nem sokan várhatták az ajándékba kapott, ráadásul kedvük szerinti lakást. És volt-e vajon bárki is, aki ne sejtette volna, hogy mondjuk az egyemeletes épületekben lévő néhány kétszintes lakás úgyis csak valami pártemberé vagy protekciósé lehet?

Fél évszázad után az egykori modernség fénye rég megkopott, és a kísérleti típustervekhez kapcsolódva tervezett könnyű, helytakarékos és gyenge minőségű bútorok közül is sokat lecseréltek már. A különféle lakástípusok hosszú távú célszerűségét igazából persze úgy lehetne utólag megítélni, ha összevethetnénk a tervezői elképzeléseket a tényleges használat alakulásával. Kívülről nézve itt sem látszik több, mint más lakótelepeken: egy-egy utólag beltérré alakított erkély mint a szűkösséggel folytatott viaskodás eredménye. Az egykori és jelenlegi lakókkal készült interjúkból összeállított fejezetből viszont az derül ki, hogy hiába volt kicsi a hely vagy rossz a minőség, kiváltságnak számított az ide szóló lakáskiutalás, és voltak, akiknek életre szóló boldogságot jelentett, hogy itt lakhattak. A lakáshelyzet alakulásáról szóló részekből is kiderül, hogy a korábban épült lakótelepekhez képest itt sokkal változatosabbak voltak a terek, amelyek jobb kihasználását gardróbszekrények, beépített, felszerelt konyha vagy legalább főzőfülke, főzőszekrény segítette. Nem csoda, hiszen a tervpályázatra - ennek a részleteiről is bőven olvashatunk - pályamunkák tucatjai érkeztek. (A legtöbb építész fantáziáját persze a kétszintes lakások kategóriája mozgatta meg.) Aztán jött a házgyári program, és a kísérlet kísérlet maradt.

A disszertációszerűen - a laikus számára olykor túlzottan is - aprólékos kötetről nehéz volna állítani, hogy könnyed vagy csalogató módon szórakoztató, de a célközönsége szélesebb lehet, mint elsőre hinnénk. A politika-, gazdaság- és építészettörténeti kutatás együttműködése továbbmutat életmód-történeti felismerések felé, és természetesen árulkodik a társadalmi rendszerek önreprezentációs szándékairól is.

Budapesti Történeti Múzeum, 1956-os Intézet, Terc, 2011, 202 oldal, 4200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.