Könyv

Chris Howard: Gyökértelen

  • - horner -
  • 2013. június 30.

Könyv

Amennyiben a Kevin Costner-féle Waterworld a vízbe merített Mad Max, a Gyökértelen nem más, mint ismételt partraszállás. A young adult (15 pluszos) korosztályt megcélzó elbeszélés egy kataklizma utáni földi létet mutat be.

Az emberen kívül csupán egy génmódosított (ételként és üzemanyagként egyaránt hasznosított) kukoricafajta és a húszabáló sáskák úszták meg - a meg nem erősített legendák szerint - a Hold közeledtét, a Nagy Sötétség éveit, a mindent beborító port. Az elsivatagosodott, újraszabdalt kontinensen kalózbandák fosztogatnak, a kukoricakereskedelmet pedig egyetlen cégóriás bonyolítja, élet-halál uraként. A fizetőeszköz az ivóvíz és a kukorica; az emberélet senkinek nem drága. Ebben a közegben keresi apját a 17 éves Banyan, és közben útba ejti mind az apa- és anya-, mind a kaland- és nevelődési regények műfaji konvencióit is. A biotechnológiai horrorba torkolló, a bibliai Édent-Ígéret földjét és a tudás fáját is (a la Gibson-féle cyberpunk) helyzetbe hozó allegorikus prózai mű leginkább a sötét tónusú hangulatkeltésben jeleskedik - valójában ideológiai sekélyessége okán is képregényként találhatná meg a maga formáját.

Ez a debütregény, mely egy sorozat nyitányaként jelöli meg önmagát, ötletekben, jelenetszerkesztésben erős, epikai építkezésben, jellemfestésben gyengécske - a disztópiák diskurzusát tekintve epigon. Ami mégis pozitív elbírálásra készteti az értékelő olvasót, az a szépen végigvitt motívumlánc, mely a fémhulladékkupacokból fa-erdő imitációkat készítő Fiú eszmélésétől egészen az Ent-létbe kényszerített Apa és a Teremtő/Anya (!) megváltásáig ível - ez a posztapokaliptikus fantazmagória erősen gyökeredzik az európai kultúra ősnarratívái és a kortárs irodalmi és filmalkotások táptalajában.

Fordította: dr. Sári László. Főnix Könyvműhely, 2013, 288 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.