Könyv

Chris Howard: Gyökértelen

  • - horner -
  • 2013. június 30.

Könyv

Amennyiben a Kevin Costner-féle Waterworld a vízbe merített Mad Max, a Gyökértelen nem más, mint ismételt partraszállás. A young adult (15 pluszos) korosztályt megcélzó elbeszélés egy kataklizma utáni földi létet mutat be.

Az emberen kívül csupán egy génmódosított (ételként és üzemanyagként egyaránt hasznosított) kukoricafajta és a húszabáló sáskák úszták meg - a meg nem erősített legendák szerint - a Hold közeledtét, a Nagy Sötétség éveit, a mindent beborító port. Az elsivatagosodott, újraszabdalt kontinensen kalózbandák fosztogatnak, a kukoricakereskedelmet pedig egyetlen cégóriás bonyolítja, élet-halál uraként. A fizetőeszköz az ivóvíz és a kukorica; az emberélet senkinek nem drága. Ebben a közegben keresi apját a 17 éves Banyan, és közben útba ejti mind az apa- és anya-, mind a kaland- és nevelődési regények műfaji konvencióit is. A biotechnológiai horrorba torkolló, a bibliai Édent-Ígéret földjét és a tudás fáját is (a la Gibson-féle cyberpunk) helyzetbe hozó allegorikus prózai mű leginkább a sötét tónusú hangulatkeltésben jeleskedik - valójában ideológiai sekélyessége okán is képregényként találhatná meg a maga formáját.

Ez a debütregény, mely egy sorozat nyitányaként jelöli meg önmagát, ötletekben, jelenetszerkesztésben erős, epikai építkezésben, jellemfestésben gyengécske - a disztópiák diskurzusát tekintve epigon. Ami mégis pozitív elbírálásra készteti az értékelő olvasót, az a szépen végigvitt motívumlánc, mely a fémhulladékkupacokból fa-erdő imitációkat készítő Fiú eszmélésétől egészen az Ent-létbe kényszerített Apa és a Teremtő/Anya (!) megváltásáig ível - ez a posztapokaliptikus fantazmagória erősen gyökeredzik az európai kultúra ősnarratívái és a kortárs irodalmi és filmalkotások táptalajában.

Fordította: dr. Sári László. Főnix Könyvműhely, 2013, 288 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.