Könyv

Chris Howard: Gyökértelen

  • - horner -
  • 2013. június 30.

Könyv

Amennyiben a Kevin Costner-féle Waterworld a vízbe merített Mad Max, a Gyökértelen nem más, mint ismételt partraszállás. A young adult (15 pluszos) korosztályt megcélzó elbeszélés egy kataklizma utáni földi létet mutat be.

Az emberen kívül csupán egy génmódosított (ételként és üzemanyagként egyaránt hasznosított) kukoricafajta és a húszabáló sáskák úszták meg - a meg nem erősített legendák szerint - a Hold közeledtét, a Nagy Sötétség éveit, a mindent beborító port. Az elsivatagosodott, újraszabdalt kontinensen kalózbandák fosztogatnak, a kukoricakereskedelmet pedig egyetlen cégóriás bonyolítja, élet-halál uraként. A fizetőeszköz az ivóvíz és a kukorica; az emberélet senkinek nem drága. Ebben a közegben keresi apját a 17 éves Banyan, és közben útba ejti mind az apa- és anya-, mind a kaland- és nevelődési regények műfaji konvencióit is. A biotechnológiai horrorba torkolló, a bibliai Édent-Ígéret földjét és a tudás fáját is (a la Gibson-féle cyberpunk) helyzetbe hozó allegorikus prózai mű leginkább a sötét tónusú hangulatkeltésben jeleskedik - valójában ideológiai sekélyessége okán is képregényként találhatná meg a maga formáját.

Ez a debütregény, mely egy sorozat nyitányaként jelöli meg önmagát, ötletekben, jelenetszerkesztésben erős, epikai építkezésben, jellemfestésben gyengécske - a disztópiák diskurzusát tekintve epigon. Ami mégis pozitív elbírálásra készteti az értékelő olvasót, az a szépen végigvitt motívumlánc, mely a fémhulladékkupacokból fa-erdő imitációkat készítő Fiú eszmélésétől egészen az Ent-létbe kényszerített Apa és a Teremtő/Anya (!) megváltásáig ível - ez a posztapokaliptikus fantazmagória erősen gyökeredzik az európai kultúra ősnarratívái és a kortárs irodalmi és filmalkotások táptalajában.

Fordította: dr. Sári László. Főnix Könyvműhely, 2013, 288 oldal, 2980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.