Könyv

Győrffy László: Az ördög a DNS-ben

  • - krusovszky -
  • 2013. június 30.

Könyv

Győrffy László Az ördög a DNS-ben címmel tavaly Székesfehérváron megrendezett retrospektív kiállításának anyaga a kiállításhoz hasonlóan reprezentatív albumba gyűjtve jelent meg.

Ez két szempontból is érdekes, egyfelől mert a fehérvári kiállítás óta Győrffy művei, pontosabban egy Szegeden kiállított műve (Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben című installációja) kapcsán felhorkant a művészet tisztaságáért aggódók hada (a kortárs képzőművészetben verzátus plébánossal és híveivel, névtelen nácikkal és szervilis önkormányzati csinovnyikokkal az élen). Másfelől - és ez azért az ostobaságoktól tocsogó műbalhénál jóval fontosabb - azért is figyelemre méltó, mert egy újszerű nézőponttal, vizuális nyelvvel és kommunikációs eszközkészlettel felvértezett képzőművész-generáció beérkezését is jelzi.

Győrffy - és legközelebbi "rokona" talán a hússzobrászként ismert Szöllősi Géza és a festő Kis Róka Csaba - ahhoz a korosztályhoz tartozik, amelynek képi világára nemcsak a klasszikus értelemben vett képzőművészeti hagyomány (persze az is, erre Győrffy technikai virtuozitása a bizonyíték többek között), hanem a popkultúra olyan ágai is igen erős hatással voltak, mint a horror- és trashfilm, a pornó vagy a képregény. Mindezekkel együtt is kifejezetten intellektuális művészet a Győrffyé, még ha erről az intellektualitásról a zsigereket már nem is lehet lekapargatni. És talán éppen ez a finom, de lényeges gondolati elmozdulás az, ami Győrffy műveit izgalmassá és élvezetessé teszi: a lélek nem éteri, a test pedig nem csak akarat nélküli anyag. Az olyan képek, mint a Bajba jutott szervezet húsgörcsöt sétáltat vagy az Elátkozott rész (WTF), illetve a Facefuck sorozat kisplasztikái már nemcsak az emberábrázolás változását mutatják meg, hanem azt is, amire hajlamosak vagyunk túl keveset gondolni: hogy maga az ábrázolt, az ember változott meg.

Szent István Király Múzeum, 2012, 96 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.