Könyv

Győrffy László: Az ördög a DNS-ben

  • - krusovszky -
  • 2013. június 30.

Könyv

Győrffy László Az ördög a DNS-ben címmel tavaly Székesfehérváron megrendezett retrospektív kiállításának anyaga a kiállításhoz hasonlóan reprezentatív albumba gyűjtve jelent meg.

Ez két szempontból is érdekes, egyfelől mert a fehérvári kiállítás óta Győrffy művei, pontosabban egy Szegeden kiállított műve (Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben című installációja) kapcsán felhorkant a művészet tisztaságáért aggódók hada (a kortárs képzőművészetben verzátus plébánossal és híveivel, névtelen nácikkal és szervilis önkormányzati csinovnyikokkal az élen). Másfelől - és ez azért az ostobaságoktól tocsogó műbalhénál jóval fontosabb - azért is figyelemre méltó, mert egy újszerű nézőponttal, vizuális nyelvvel és kommunikációs eszközkészlettel felvértezett képzőművész-generáció beérkezését is jelzi.

Győrffy - és legközelebbi "rokona" talán a hússzobrászként ismert Szöllősi Géza és a festő Kis Róka Csaba - ahhoz a korosztályhoz tartozik, amelynek képi világára nemcsak a klasszikus értelemben vett képzőművészeti hagyomány (persze az is, erre Győrffy technikai virtuozitása a bizonyíték többek között), hanem a popkultúra olyan ágai is igen erős hatással voltak, mint a horror- és trashfilm, a pornó vagy a képregény. Mindezekkel együtt is kifejezetten intellektuális művészet a Győrffyé, még ha erről az intellektualitásról a zsigereket már nem is lehet lekapargatni. És talán éppen ez a finom, de lényeges gondolati elmozdulás az, ami Győrffy műveit izgalmassá és élvezetessé teszi: a lélek nem éteri, a test pedig nem csak akarat nélküli anyag. Az olyan képek, mint a Bajba jutott szervezet húsgörcsöt sétáltat vagy az Elátkozott rész (WTF), illetve a Facefuck sorozat kisplasztikái már nemcsak az emberábrázolás változását mutatják meg, hanem azt is, amire hajlamosak vagyunk túl keveset gondolni: hogy maga az ábrázolt, az ember változott meg.

Szent István Király Múzeum, 2012, 96 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.