Könyv

Győrffy László: Az ördög a DNS-ben

  • - krusovszky -
  • 2013. június 30.

Könyv

Győrffy László Az ördög a DNS-ben címmel tavaly Székesfehérváron megrendezett retrospektív kiállításának anyaga a kiállításhoz hasonlóan reprezentatív albumba gyűjtve jelent meg.

Ez két szempontból is érdekes, egyfelől mert a fehérvári kiállítás óta Győrffy művei, pontosabban egy Szegeden kiállított műve (Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben című installációja) kapcsán felhorkant a művészet tisztaságáért aggódók hada (a kortárs képzőművészetben verzátus plébánossal és híveivel, névtelen nácikkal és szervilis önkormányzati csinovnyikokkal az élen). Másfelől - és ez azért az ostobaságoktól tocsogó műbalhénál jóval fontosabb - azért is figyelemre méltó, mert egy újszerű nézőponttal, vizuális nyelvvel és kommunikációs eszközkészlettel felvértezett képzőművész-generáció beérkezését is jelzi.

Győrffy - és legközelebbi "rokona" talán a hússzobrászként ismert Szöllősi Géza és a festő Kis Róka Csaba - ahhoz a korosztályhoz tartozik, amelynek képi világára nemcsak a klasszikus értelemben vett képzőművészeti hagyomány (persze az is, erre Győrffy technikai virtuozitása a bizonyíték többek között), hanem a popkultúra olyan ágai is igen erős hatással voltak, mint a horror- és trashfilm, a pornó vagy a képregény. Mindezekkel együtt is kifejezetten intellektuális művészet a Győrffyé, még ha erről az intellektualitásról a zsigereket már nem is lehet lekapargatni. És talán éppen ez a finom, de lényeges gondolati elmozdulás az, ami Győrffy műveit izgalmassá és élvezetessé teszi: a lélek nem éteri, a test pedig nem csak akarat nélküli anyag. Az olyan képek, mint a Bajba jutott szervezet húsgörcsöt sétáltat vagy az Elátkozott rész (WTF), illetve a Facefuck sorozat kisplasztikái már nemcsak az emberábrázolás változását mutatják meg, hanem azt is, amire hajlamosak vagyunk túl keveset gondolni: hogy maga az ábrázolt, az ember változott meg.

Szent István Király Múzeum, 2012, 96 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.