Könyv

Győrffy László: Az ördög a DNS-ben

  • - krusovszky -
  • 2013. június 30.

Könyv

Győrffy László Az ördög a DNS-ben címmel tavaly Székesfehérváron megrendezett retrospektív kiállításának anyaga a kiállításhoz hasonlóan reprezentatív albumba gyűjtve jelent meg.

Ez két szempontból is érdekes, egyfelől mert a fehérvári kiállítás óta Győrffy művei, pontosabban egy Szegeden kiállított műve (Nem érzek hálát, amiért részt vehetek a teremtésben című installációja) kapcsán felhorkant a művészet tisztaságáért aggódók hada (a kortárs képzőművészetben verzátus plébánossal és híveivel, névtelen nácikkal és szervilis önkormányzati csinovnyikokkal az élen). Másfelől - és ez azért az ostobaságoktól tocsogó műbalhénál jóval fontosabb - azért is figyelemre méltó, mert egy újszerű nézőponttal, vizuális nyelvvel és kommunikációs eszközkészlettel felvértezett képzőművész-generáció beérkezését is jelzi.

Győrffy - és legközelebbi "rokona" talán a hússzobrászként ismert Szöllősi Géza és a festő Kis Róka Csaba - ahhoz a korosztályhoz tartozik, amelynek képi világára nemcsak a klasszikus értelemben vett képzőművészeti hagyomány (persze az is, erre Győrffy technikai virtuozitása a bizonyíték többek között), hanem a popkultúra olyan ágai is igen erős hatással voltak, mint a horror- és trashfilm, a pornó vagy a képregény. Mindezekkel együtt is kifejezetten intellektuális művészet a Győrffyé, még ha erről az intellektualitásról a zsigereket már nem is lehet lekapargatni. És talán éppen ez a finom, de lényeges gondolati elmozdulás az, ami Győrffy műveit izgalmassá és élvezetessé teszi: a lélek nem éteri, a test pedig nem csak akarat nélküli anyag. Az olyan képek, mint a Bajba jutott szervezet húsgörcsöt sétáltat vagy az Elátkozott rész (WTF), illetve a Facefuck sorozat kisplasztikái már nemcsak az emberábrázolás változását mutatják meg, hanem azt is, amire hajlamosak vagyunk túl keveset gondolni: hogy maga az ábrázolt, az ember változott meg.

Szent István Király Múzeum, 2012, 96 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.