Képregény

Csordás Dániel blogja

  • Baski Sándor
  • 2013. augusztus 11.

Könyv

Az énblogok népszerűsége mintha megkopott volna: személyes örömeink és keserveink megosztásának immáron a legnépszerűbb közösségi oldal üzenőfala vált az elsődleges felületévé.

Azok pedig, akik szélesebb körben szeretnék kiélni exhibicionizmusukat, billentyűzet helyett inkább fényképezőgépet, webkamerát vagy mikrofont ragadnak. A képregényrajzoló meg nyilván képregényben mesél az életéről - írnánk, ha ez annyira magától értetődő lenne. De nem az, ami nyilván a műfaj időigényességére vezethető vissza - paneleket tervezni, figurákat rajzolni és szövegbuborékokat kitölteni jóval macerásabb munka, mint bekapcsolni a webkamerát.

Csordás Dániel ehhez képest már több mint négy éve vezeti képregényes webnaplóját, ami mindenképpen figyelemre méltó teljesítmény, még úgy is, hogy nem naponta frissül az oldal, mint a kezdetekben, hanem csak havonta néhányszor. Ezzel viszont végére is értünk a negatívumok felsorolásának. Csordás, aki képregény-rajzolói munkásságát megelőzően a Burzsoá Nyugdíjasok emlékezetes poénpunk-formációját erősítette, változatlan színvonalon alkot. A stripszerű, néhány panelből álló képregényeiben virtuóz lazasággal számol be élete kisebb-nagyobb eseményeiről, kezdve gyerekei születésétől a parkettacsiszoláson át az Újpest-meccsekig, de engedi, hogy a közéleti történések, a körülöttünk lévő, úgynevezett mindennapi (esetében: VII. kerületi) valóság is megihlesse. Mindezt a publicisztikai hátsó szándékok teljes mellőzésével, szigorúan saját magán átszűrve tárja a köz elé. Posztjait még a poénkényszer sem bénítja meg: néha van csattanó, néha nincs. Van úgy, hogy filozofikusabb hangvételt üt meg, netán a metafizika területére téved, máskor csak egy anekdotát vagy egy álmát meséli el. Talán merész a párhuzam, de az alanyiság abszolút fokát illetően akár Louis C.K. sorozatával, a Louie-val is rokonítani lehet Csordás blogját.

csordasdaniel.blog.hu

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.