Könyv

Dániel András: És most elmondom, hogyan lifteztem

Könyv

Gyerekként az ember folyton világgá megy. (Van, hogy felnőttként is.) Ki az, aki nem pakolta össze kedvenc játékait kis bőröndjébe, hogy az éppen aktuális világfájdalom miatt, vagy csak puszta kalandvágyból nekivágjon az ismeretlennek? Hősünk az óvodából lép le kispárnájával, mert úgy érzi, megtanult mindent, amit ott lehetett. Az élelmes kisfiú munkát keres, hogy pénze legyen, így liftes fiúnak áll. Dániel András csodás, a részletekben lényeget rejtő, kicsit groteszk, humoros szövege és illusztrációja egy kalandos, zsúfolt, felfelé tartó liftút történetét meséli el. A Le Pattant hotel apraja-nagyja ki- és beszáll a „lovagkorból itt maradt faláda” és a „csupafém, csupaüveg kasztni” közötti tetszetős felvonóba. A böngészőnek is simán beillő képeskönyv belső sztorikat vagy épp a mesében elbeszélt mesét is rejt, történetesen a fura nevű bolygón élő zöldbabokról. Az elforgatással „működő” mesekönyv az ovis játszószőnyeg perspektívájából jó kis felhőtaxizásba torkollik a jövőben, vagy nem e világon, ki tudja. Csinált már ilyet más kötetében is Dániel András, így keresték Jakabot az ágy alatt, de Kicsibácsi és Kicsinéni is játszott már a sötéttel elalvást segítő satírozás vagy a sötétlő lámpa formájában – van, akinek ez a mindent lehet jellegű szabálytalanság eléggé bejön. A paradigmaváltó liftélmény arra is kiváló példa, hogy nem minden történettel jár feltétlenül tanulság vagy életbölcsesség, és ez egyáltalán nem baj, sőt.

Pozsonyi Pagony Kft., 2017, 64 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.