könyv

Darvasi Ferenc: Elválik

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. július 7.

Könyv

"Biztos, hogy ez két párhuzamos világ", mármint a fővárosi egyetem és a gyógypedagógiai iskola vidéken. Darvasi Ferenc első novelláskötete viszont megpróbálja összekötni a centrumot és a perifériát, értelmiségieket és kisegzisztenciákat.

Egyfelől a képzeletbeli határokon átlépő történetekkel (mint az erzsébetvárosi lány és a cigánysoron felnőtt fiú szerelme), másfelől pusztán azzal, hogy egy kötetbe terel össze pályaudvari munkásokat és egy irodalmi szalon résztvevőit.

A novellák java részében vagy a főszereplő monologizál, vagy az alakjai perspektívájához közel maradó elbeszélő mondja el történetüket: nem is érdemes tehát a kötettől megvilágító erejű társadalomanalízist várni. A hitelesség illúziójára viszont joggal számíthatnánk, hiszen az biztosíthatna csak fedezetet a kötet alaptörekvéseihez - az olvasó azonban bánatára újra és újra egy afféle novellagyártó gépezet működésének nyomaival kénytelen szembesülni. Ez a gép rendre kifacsar a történetekből egy-egy szimbólumot (a Pestről vidékre visszakényszerülő lány pont a Retúr vendéglőben dolgozik); csattanót nyom a végükre, akkor is, ha ehhez szembeötlő műviséggel kell információkat visszatartania. Közben pedig olyan alakok bukkannak fel, akikkel az életben aligha, fikcióban viszont annál sűrűbben találkozunk: etimológiai levezetéseket szajkózó lelkész vagy a focipályán, sportújsággal a kezében meghaló legendás edző. Így viszont egyre kevésbé érezzük komoly tétnek a világok találkozását, hiszen mintha mind csak alapanyagok lennének ezekhez a gyorsan kiismerhető konstrukciókhoz, melyeket elhinni sem mindig tudunk.

Az utolsó novellában azután az író is feltűnik, aki a fővárosból vidékre utazva végül elátkozza a szereplőihez hasonló embereket, akik nem hagyják dolgozni: ezzel a sajátos önreflexióval zárul ez a kötet, mely így mintha nem is igazán hinne az általa felvetett problémák megoldhatóságában.

Palatinus, 2012, 180 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.