könyv

Darvasi Ferenc: Elválik

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. július 7.

Könyv

"Biztos, hogy ez két párhuzamos világ", mármint a fővárosi egyetem és a gyógypedagógiai iskola vidéken. Darvasi Ferenc első novelláskötete viszont megpróbálja összekötni a centrumot és a perifériát, értelmiségieket és kisegzisztenciákat.

Egyfelől a képzeletbeli határokon átlépő történetekkel (mint az erzsébetvárosi lány és a cigánysoron felnőtt fiú szerelme), másfelől pusztán azzal, hogy egy kötetbe terel össze pályaudvari munkásokat és egy irodalmi szalon résztvevőit.

A novellák java részében vagy a főszereplő monologizál, vagy az alakjai perspektívájához közel maradó elbeszélő mondja el történetüket: nem is érdemes tehát a kötettől megvilágító erejű társadalomanalízist várni. A hitelesség illúziójára viszont joggal számíthatnánk, hiszen az biztosíthatna csak fedezetet a kötet alaptörekvéseihez - az olvasó azonban bánatára újra és újra egy afféle novellagyártó gépezet működésének nyomaival kénytelen szembesülni. Ez a gép rendre kifacsar a történetekből egy-egy szimbólumot (a Pestről vidékre visszakényszerülő lány pont a Retúr vendéglőben dolgozik); csattanót nyom a végükre, akkor is, ha ehhez szembeötlő műviséggel kell információkat visszatartania. Közben pedig olyan alakok bukkannak fel, akikkel az életben aligha, fikcióban viszont annál sűrűbben találkozunk: etimológiai levezetéseket szajkózó lelkész vagy a focipályán, sportújsággal a kezében meghaló legendás edző. Így viszont egyre kevésbé érezzük komoly tétnek a világok találkozását, hiszen mintha mind csak alapanyagok lennének ezekhez a gyorsan kiismerhető konstrukciókhoz, melyeket elhinni sem mindig tudunk.

Az utolsó novellában azután az író is feltűnik, aki a fővárosból vidékre utazva végül elátkozza a szereplőihez hasonló embereket, akik nem hagyják dolgozni: ezzel a sajátos önreflexióval zárul ez a kötet, mely így mintha nem is igazán hinne az általa felvetett problémák megoldhatóságában.

Palatinus, 2012, 180 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -
A kanadai performer-zenész-költő, Marie Davidson jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.