könyv

Darvasi Ferenc: Elválik

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. július 7.

Könyv

"Biztos, hogy ez két párhuzamos világ", mármint a fővárosi egyetem és a gyógypedagógiai iskola vidéken. Darvasi Ferenc első novelláskötete viszont megpróbálja összekötni a centrumot és a perifériát, értelmiségieket és kisegzisztenciákat.

Egyfelől a képzeletbeli határokon átlépő történetekkel (mint az erzsébetvárosi lány és a cigánysoron felnőtt fiú szerelme), másfelől pusztán azzal, hogy egy kötetbe terel össze pályaudvari munkásokat és egy irodalmi szalon résztvevőit.

A novellák java részében vagy a főszereplő monologizál, vagy az alakjai perspektívájához közel maradó elbeszélő mondja el történetüket: nem is érdemes tehát a kötettől megvilágító erejű társadalomanalízist várni. A hitelesség illúziójára viszont joggal számíthatnánk, hiszen az biztosíthatna csak fedezetet a kötet alaptörekvéseihez - az olvasó azonban bánatára újra és újra egy afféle novellagyártó gépezet működésének nyomaival kénytelen szembesülni. Ez a gép rendre kifacsar a történetekből egy-egy szimbólumot (a Pestről vidékre visszakényszerülő lány pont a Retúr vendéglőben dolgozik); csattanót nyom a végükre, akkor is, ha ehhez szembeötlő műviséggel kell információkat visszatartania. Közben pedig olyan alakok bukkannak fel, akikkel az életben aligha, fikcióban viszont annál sűrűbben találkozunk: etimológiai levezetéseket szajkózó lelkész vagy a focipályán, sportújsággal a kezében meghaló legendás edző. Így viszont egyre kevésbé érezzük komoly tétnek a világok találkozását, hiszen mintha mind csak alapanyagok lennének ezekhez a gyorsan kiismerhető konstrukciókhoz, melyeket elhinni sem mindig tudunk.

Az utolsó novellában azután az író is feltűnik, aki a fővárosból vidékre utazva végül elátkozza a szereplőihez hasonló embereket, akik nem hagyják dolgozni: ezzel a sajátos önreflexióval zárul ez a kötet, mely így mintha nem is igazán hinne az általa felvetett problémák megoldhatóságában.

Palatinus, 2012, 180 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”