könyv

Darvasi Ferenc: Elválik

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2012. július 7.

Könyv

"Biztos, hogy ez két párhuzamos világ", mármint a fővárosi egyetem és a gyógypedagógiai iskola vidéken. Darvasi Ferenc első novelláskötete viszont megpróbálja összekötni a centrumot és a perifériát, értelmiségieket és kisegzisztenciákat.

Egyfelől a képzeletbeli határokon átlépő történetekkel (mint az erzsébetvárosi lány és a cigánysoron felnőtt fiú szerelme), másfelől pusztán azzal, hogy egy kötetbe terel össze pályaudvari munkásokat és egy irodalmi szalon résztvevőit.

A novellák java részében vagy a főszereplő monologizál, vagy az alakjai perspektívájához közel maradó elbeszélő mondja el történetüket: nem is érdemes tehát a kötettől megvilágító erejű társadalomanalízist várni. A hitelesség illúziójára viszont joggal számíthatnánk, hiszen az biztosíthatna csak fedezetet a kötet alaptörekvéseihez - az olvasó azonban bánatára újra és újra egy afféle novellagyártó gépezet működésének nyomaival kénytelen szembesülni. Ez a gép rendre kifacsar a történetekből egy-egy szimbólumot (a Pestről vidékre visszakényszerülő lány pont a Retúr vendéglőben dolgozik); csattanót nyom a végükre, akkor is, ha ehhez szembeötlő műviséggel kell információkat visszatartania. Közben pedig olyan alakok bukkannak fel, akikkel az életben aligha, fikcióban viszont annál sűrűbben találkozunk: etimológiai levezetéseket szajkózó lelkész vagy a focipályán, sportújsággal a kezében meghaló legendás edző. Így viszont egyre kevésbé érezzük komoly tétnek a világok találkozását, hiszen mintha mind csak alapanyagok lennének ezekhez a gyorsan kiismerhető konstrukciókhoz, melyeket elhinni sem mindig tudunk.

Az utolsó novellában azután az író is feltűnik, aki a fővárosból vidékre utazva végül elátkozza a szereplőihez hasonló embereket, akik nem hagyják dolgozni: ezzel a sajátos önreflexióval zárul ez a kötet, mely így mintha nem is igazán hinne az általa felvetett problémák megoldhatóságában.

Palatinus, 2012, 180 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."