Képregény

Dave McKean: Black Dog

  • Kránicz Bence
  • 2017. november 5.

Könyv

A Fekete kutya két egyéni hangú angol művész találkozásának története az első világháború dögszagú lövészárkaiban. Egyikük Paul Nash, aki valóban kint volt a fronton, az őt ért traumák hatására korai, preraffaelita finomságú képei helyett hazatérve komor, szürrealista tájképeket kezdett festeni. Vele ellentétben Dave McKean nem harcolt a Nagy Háborúban, csak Nash figuráján keresztül álmodta bele magát Ypres poklába. A világháború centenáriumán alakult brit emlékbizottság kérte fel, hogy dolgozza fel a témát. Ennél többet nem mondtak, de nem is mondhattak neki, McKean stílusának lényege ugyanis éppen a végsőkig vitt kollázstechnika, amely nemcsak az egyes albumok képi világát határozza meg, hanem az alkalmazott művészeti formák sokféleségét is ígéri. A grafikusként, íróként, rendezőként is ismert McKean ma valóságos intézménynek számít Nagy-Britanniában, itthon leginkább a Neil Gaiman-féle Sandman borítórajzai vagy a Tükör­álarc című film révén ismert.

Nemrég megjelent, rögvest Eisner-díjra jelölt képregényében időpillanatokat hasít ki Nash életéből: kávéházi kvaterkázás a villámháborúra számító londoni okosokkal, magányos séta a mélyzöld lápvidéken, frusztrációk a fiúiskolában. Majd elmosódik, szétmállik a finomvonalas rajzokkal, papírkivágásos játékokkal megoldott óvilág, és marad a sötét, sáros, hullabűzös csatatér. A vastagon festett háborús iszonyat úgy terpeszkedik el a nagy alakú dupla oldalakon, mint Nash és a többi szerencsétlen kiskatona elméjén – hazatérve sem lehet másra gondolni, az az íz, az a szag halálig kísért. Gyengébb munkáiban McKean hajlamos tapicskolni a fekete giccsben, és most is közel kerül hozzá, de egy pillanatra sem szédül bele. Nash érzékeny monológjai, jegyzetei ellenpontozzák a látványt, amely túlzás nélkül szemkápráztató, McKean stílusgazdagságának, lehengerlő vizuális műveltségének maradandó dokumentuma.

Dark Horse Books, 2016, 120 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.