Képregény

Dave McKean: Black Dog

  • Kránicz Bence
  • 2017. november 5.

Könyv

A Fekete kutya két egyéni hangú angol művész találkozásának története az első világháború dögszagú lövészárkaiban. Egyikük Paul Nash, aki valóban kint volt a fronton, az őt ért traumák hatására korai, preraffaelita finomságú képei helyett hazatérve komor, szürrealista tájképeket kezdett festeni. Vele ellentétben Dave McKean nem harcolt a Nagy Háborúban, csak Nash figuráján keresztül álmodta bele magát Ypres poklába. A világháború centenáriumán alakult brit emlékbizottság kérte fel, hogy dolgozza fel a témát. Ennél többet nem mondtak, de nem is mondhattak neki, McKean stílusának lényege ugyanis éppen a végsőkig vitt kollázstechnika, amely nemcsak az egyes albumok képi világát határozza meg, hanem az alkalmazott művészeti formák sokféleségét is ígéri. A grafikusként, íróként, rendezőként is ismert McKean ma valóságos intézménynek számít Nagy-Britanniában, itthon leginkább a Neil Gaiman-féle Sandman borítórajzai vagy a Tükör­álarc című film révén ismert.

Nemrég megjelent, rögvest Eisner-díjra jelölt képregényében időpillanatokat hasít ki Nash életéből: kávéházi kvaterkázás a villámháborúra számító londoni okosokkal, magányos séta a mélyzöld lápvidéken, frusztrációk a fiúiskolában. Majd elmosódik, szétmállik a finomvonalas rajzokkal, papírkivágásos játékokkal megoldott óvilág, és marad a sötét, sáros, hullabűzös csatatér. A vastagon festett háborús iszonyat úgy terpeszkedik el a nagy alakú dupla oldalakon, mint Nash és a többi szerencsétlen kiskatona elméjén – hazatérve sem lehet másra gondolni, az az íz, az a szag halálig kísért. Gyengébb munkáiban McKean hajlamos tapicskolni a fekete giccsben, és most is közel kerül hozzá, de egy pillanatra sem szédül bele. Nash érzékeny monológjai, jegyzetei ellenpontozzák a látványt, amely túlzás nélkül szemkápráztató, McKean stílusgazdagságának, lehengerlő vizuális műveltségének maradandó dokumentuma.

Dark Horse Books, 2016, 120 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.