Egy jól megcsinált élet - Ádám Ottó (1928-2010)

Könyv

Már életében a múlt alakjává vált. Meglehet, ha a Madách Színház 2008-ban nem ünnepli meg egykori direktorának, főrendezőjének és nemtőjének 80. születésnapját, sokan már rég eltávozottnak hitték volna a szakmai pályafutását bölcs eleganciával bevégző Ádám Ottót.

Már életében a múlt alakjává vált. Meglehet, ha a Madách Színház 2008-ban nem ünnepli meg egykori direktorának, főrendezőjének és nemtőjének 80. születésnapját, sokan már rég eltávozottnak hitték volna a szakmai pályafutását bölcs eleganciával bevégző Ádám Ottót.

*

Nevéhez fűződött a Madách Színház úgynevezett aranykora - állítja a hivatalos búcsúztató, egyetlen körülményeskedő melléknév közbeszúrásával vitássá árnyalva az elismerést. Noha az említett epocha valóságos, s korántsem csupán úgynevezett aranykor volt; mert ugyan mi más lett volna a színház életében ama időszak, amikor a Madách színpadán még együtt játszott Kiss Manyi és Tolnay Klári, Gábor Miklós és Mensáros László, Domján Edit és Márkus László? A felsorolást még hosszan folytathatnánk, s a nevek láttán bennünk is egykönnyen feltámadhatna a színházi szakmában valaha évtizedeken át cirkuláló vélekedés: ugyan könnyű volt Ádám Ottónak ilyen színészekkel nagy színházat csinálni! És tévednénk mi is, hiszen a Várkonyi Vígszínházával versengő, s a belharcoktól demoralizálódó Nemzetit maga mögé utasító Madách legalább annyira Ádám Ottó műve volt, mint a vitán felül zseniális színészeké.

A kamaszként Bergen-Belsent megjárt, kolozsvári születésű egykori orvostanhallgató - két év kivételével - színházi pályájának egészét a Madáchban futotta be. Itt kamatoztatta a korszak két legkulturáltabb rendező-pedagógusától a főiskolán eltanult és a gyakorlatban ellesett tudását: "Gellért Endre színházul tanított, Nádasdy Kálmán életül." Itt alakította ki kevés szavú, az elméletektől irtózó, mindenestől színészközpontú rendezői metódusát, melynek a magyar színháztörténet olyan előadásokat köszönhet, mint az Éjjeli menedékhely vagy a Pillantás a hídról. (Mindkét produkcióban jutalomjátékhoz juttatva Pécsi Sándort, Ádám Ottó legkedvesebb, a hős és a bohóc ritka kevercse gyanánt csodált színészét.)

"Ügyeskedtünk, vitatkoztunk, ravaszkodtunk - de mindig vállaltuk azt, amit csináltunk" - emlékezett vissza a kilencvenes években Ádám Ottó a Madách szocializmuskori évtizedeire, s ha tán az alkalmazott többes szám jóhiszemű túlzás is, ő maga bizonyosan vállalta tetteit. A holokauszt-túlélő nyilvánvalóan tudta értékelni a konszolidáció nyugalmát, s azt a némiképp hermetikus, ám az alkotásra serkentő légkört, ami a Madách falai közt kialakult, helyesebben - amit a Madách számára kiküzdött. Nem csinált másként gondolkodó színházat, de gondolkodó színházat annál inkább, amit a legjobban talán rendezői életművének Németh László-produkciói igazolhatnak. A Széchenyi vagy a villogóan okos Görgey-dráma, a Bessenyei Ferenc színészi megújulását, lehiggadását hozó Az áruló nemcsak azt bizonyította be fényesen, hogy Németh László valójában tőrőlmetszett színpadi szerző, de azt is, hogy a néző éppenséggel fogékony a magvas gondolatokra. Ugyanez a szándék motiválta a kortárs hazai szerzők rendezőként és igazgatóként egyaránt programszerűen szorgalmazott népszerűsítését is Karinthy Ferenctől Szakonyi Károlyon át Görgey Gáborig - komoly közönségsikereket aratva, jóllehet értelemszerűen csak kevés maradandó drámával gazdagítva a magyar színjátszást.

Talán a rendelkezésére álló színészi gárda nagyszerűsége miatt, talán művészi vagy politikai óvatosságból, talán a szimpla alkati idegenkedés okán, de az 1972-től immár igazgatóként is tevékenykedő Ádám Ottó nem művelte és nem is szívelte a színházi kísérleteket, a deklarált formabontást. A korszerűséget percről percre vizslató, s a divatból mindig naprakész bírálókkal szemben akár tüntetőleg, akár védekezésképpen inkább az értékőrzés, a tradíció és a korábbi sikerek felé fordult. Alapvetően ideológiamentes munkásságában mindössze a humanizmus sokat koptatott, bár a Madách esetén sokáig valóban hiteles eszméjének jutott hely, azonban a színházi praxisban még ennyi fellengzést sem engedett meg magának. Ideálja a "jól megcsinált színház" volt, s ebbe a gusztusosan tálalt bulvár éppúgy belefért, mint a világirodalmi vagy hazai klasszikus, Webber és Neil Simon csakúgy, mint Szomory vagy Csehov.

Működésének utolsó évtizedében lassanként kiszeretett a színházból. Egyszerre kényszerült megtapasztalni a kényszer szülte, ám azért valóságos politikai és művészi konszenzusok megbomlását, az ízlések és igények radikális átalakulását, a színház azilumjellegének megszűnését. Utolsó rendezése, az 1987-es Cseresznyéskert még reflektált erre a végzetszerűnek megélt változásra, azonban Ádám Ottó már nem akart az új folyamatok résztvevőjévé válni, s még kevésbé kívánta szánalomra méltó színházi Firszként tölteni öregkorát. 1989-ben elegánsan elhagyta a szcénát, s életének utolsó két évtizedét jószerint teljes, ámde minden háborgástól ment' visszavonultságban töltötte. "Egy rendezőnek legyen titka" - mondta még aktív éveiben, azonban okos higgadtságának titkát a nyugalomba vonult Ádám Ottó is jól őrizte.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”