Könyv

Emlékkirakók könyve

Afonso Cruz: Virágok

  • Zelei Dávid
  • 2017. július 22.

Könyv

Afonso Cruz felfedezése alighanem az elmúlt évek legjobb húzása volt a Typotextől: magyarul elsőként megjelenő regénye, a Kokoschka babája ugyanis címével, témájával és vizuális megjelenésével sikeresen ütötte át a mifelénk Švejk-kalandokon, Sisi- és Freud-anekdotákon meg Mucha-képeslapokon tartott Monarchia-rajongók ingerküszöbét, akik aztán jólesően konstatálhatták, kivételesen jóval többet kaptak a vártnál. Hogy mi volt ez a többlet, az akkor bizonyosodott be, mikor a szerző Magyarországra látogatott: egyszerre volt cool arc (hatalmas világutazó, énekes-gitáros, aki alentejói birtokán saját sört főz) és kulturális ezermester (könyveit maga illusztrálja, ismert grafikus és rendező), a tetejébe pedig az egészet elszerénykedte valami New Age-es öniróniával – ami persze mind mellékes lenne, ha ugyanez a kellemesen izgalmas elegy szókapcsolattal leírható jelenség nem írná le tökéletesen Cruz regényeit is. Hogy mégis leírja, az kiváló arányérzékre vall: szerzőnk színig csapolja házi sörét, az azonban sosem habzik túl.

Mindez immár a Könyvfesztiválra megjelent Virágokra alkalmazva azt jelenti, hogy Cruz a könyv nyomasztóan nagy tétjét (némi fennköltséggel: az élet értelmét) a szereplők szórakoztató esendőségével, a stílus könnyedségével és fanyar humorral oldja, nem hagy fel mániáival (a Kokoschka babájából már ismert gólemmotívum és Isaac Dresner alakja is feltűnik), de nem fullad önismétlésbe. Amikor pedig már épp azt hinnénk, drámája mélysége nem több ügyesen photoshoppolt sekélységnél (például a fadoénekesnő, Margarida történeténél), ironikusan jelzi: ő maga is érzi Coelho közelségét, de nem esik bele a midcult feltáruló szakadékába.

A legrétegzettebb szimbólumát címébe rejtő Virágok mindvégig az emlékezet és hiány témája körül kering: Cruz az egyes ember, a feleségétől elhidegült, fiatalabb narrátor és az idős Ulme úr emlékezetproblémáit összekapcsolva igyekszik megvilágítani a nagy közösségek (leginkább a nemzetek, jelen esetben a portugálok) emlékezeti mechanizmusait, vagyis azt, hogy a múltról alkotott nagy narratívák hogyan válnak identitásunk részévé. A kulcskérdés történetelméleti szempontból is kurrens, és roppant nagy téttel bír: hogyan lesz az egyes ember történeteiből, ezernyi apró virágból észrevétlenül, a szirmok által keretbe foglalva egyetlenegy, mely pedig közel sem biztos, hogy bármelyikkel is azonos? A kötet által felkínált két eszköz a közöny és az elfojtás: a narrátor életét a munka- és kapcsolati rutin csiszolja tökéletesen egysíkúvá, vagyis emlékezésre méltatlanná, a Salazar-diktatúrában szocializálódott Ulme úr pedig egy agyérgörcs miatt veszti el ifjúkori emlékeit – holott, mint ismerősei egymásnak ellentmondó beszámolóiból kiderül, igencsak volna mire emlékeznie. A két emlékezetet végül az hozza dinamikába, hogy a narrátor ráébred, élete Lót feleségéhez hasonlóan sóbálvánnyá merevedett: hogy valós emlékei lehessenek, porig kell rombolnia az identitása gyökerét adó rutint, hogy aztán Ulme úr élettörténetének összerakásával próbálja meg megtanulni, hogyan is néz ki egy igazi élet. Hamar szembesülnie kell azonban azzal, hogy az Ulme úr szerelmének családja, vagy­is egy csokornyi Flores (=virágok) körül összpontosuló tucatnyi interpretátor mind másként látja az öregúr, ezáltal pedig saját és közössége múltját: a széttartó szólamok kizárólag egy nyakba akasztott kulcs körül sűrűsödnek közös hallgatássá – ez vezet aztán el a regény klimaxához.

Afonso Cruz konkrét és elvont síkon is nagy, történelmi súlyokat mozgat: a regény címlapján szereplő virágok épp úgy utalnak a ’74-es szekfűs forradalom által kettétört nemzeti emlékezet rejtegetett sebeire, mint az egyén múltját sziromként körülölelő, s azt a közösség illuzórikus, konstruált memóriájába rejtő hatalomra – e feloldatlan problémák és begyógyulatlan sebek pedig – nagy távolság ide vagy oda – közelebb vannak hozzánk, mint azt gondolni szeretnénk.

Fordította: Bense Mónika. Typotex, 2017, 252 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.