Érzelmek roadshow-ja

Darvasi László: Vándorló sírok

  • Svébis Bence
  • 2012. augusztus 16.

Könyv

Bizarr, groteszk, fantasztikum, és az élettel, az érzelmekkel való szembesülés rettenete. Darvasi, a rövidtávfutó újra nekilódul.

„[L]eszarják ezt a földet, aztán összeköpködik fekete magvakkal, és várnak, szelíden, bambán és alázatosan, hogy kihajtson a lekvárvirág, ami csak a tudatlanoknak édes és laktató” – írta Darvasi majd’ húsz évvel ezelőtt A veinhageni rózsabokrok című novellájában, s véleménye azóta sem változott. Ahogyan maga a világ sem. A Vándorló sírok szinte minden egyes darabjában ott a rettenet, az élettel, az érzelmekkel való szembesülés rettenete. A borzalmat ugyanis leggyakrabban nem a negatív érzelmek (bár erre is akad példa), hanem a pozitívak szülik. Itt minden pusztul és pusztít: öl, aki szerelmes, gyilkol, aki gyűlöl, s még az is vért ont, aki alkot.


Bizarr, groteszk és fantasztikum – ezek lehetnek a hívószavai az öt ciklusba rendezett, összesen húsz novellát tartalmazó kötetnek, ám az elbeszélések elsősorban a tragédia felé csordogálnak, ritkán kényeztet humorral a szerző. A szélrózsa minden irányába szétfröccsen az iszonyat, térben és időben egyaránt. Hol az ókori Kínában, hol a Jézus korabeli Jeruzsálemben, hol a tizenötödik századi Spanyolországban, hol pedig korunk fullasztó hétköznapjaiban járunk. Ám ezek a történelmi korok s helyszínek mindig csak panelek, újabb és újabb díszletek, melyekben Darvasi valójában ugyanazt írja évek óta szerelemről, életről és halálról. A novellák többsége tehát keserű, nyomasztó, egyedül az utolsó ciklusban lelni olyan darabot, amelytől mosolyra húznánk szánkat. A Nagy Hullakereső Verseny negatív utópiája szürreális világot vizionál, mely a show-műsorok szenzációhajhász életéről exponál elkeserítően ironikus képet. Vagy A szomszédom halála, mely a gyanakvást, a megsértett intimitástól való félelmet festi le szatirikus módon.

A kötet legkiválóbb darabjaiban Darvasi anekdotikus tehetsége csillan meg, s több kis történetet mesél el egy nagyobb köré szervezve. Darvasi ugyanis született rövidtávfutó. Minél nagyobb köröket kell rónia, annál jobban elfárad, annál kevésbé látja át a pályát. Számára a kispróza az ideális terep, hosszabb írásokat csak akkor képes működtetni, ha több, rövidebb történetet zsugorít bele. A három éve megjelent Virágzabálók című nagyregénye – amely majdnem hétszáz oldalra rúg – bizony torkán akad az olvasónak, ellentétben mondjuk az akár saját, akár Szív Ernő néven írt tárcanovellákkal. A Holm-féle előadás központi cselekménye mellett rengeteg egyéb történetet mesélnek el a novella szereplői, de legszembetűnőbb módon ez a Kína visszatér című ciklusban figyelhető meg, melynek három novellája valóban visszatérés: a szerző korábbi novelláskötete, A lojangi kutyavadászok hangulatát idézi meg. Ám míg ott két ciklusra tagolva különültek el egymástól a novellák és a Csin Akadémia rövid, álanekdotikus történetei, itt három hosszabb történetbe ékelődnek a kurta adomák, mégpedig olyasféleképpen, hogy az apróbb, kurzív betűkkel középre szedett szövegek mindig a novella adott pontjának egy-egy hívószavára reflektálnak. A novellák és a Csin-történetek viszont folyóiratokban külön-külön jelentek meg.

Legkevésbé azok az írások sikerültek, melyekben az érdektelen alapötlet unalmas novellát szül. Ilyenkor még mondatok szintjén sem tud izgalmas lenni a Darvasi-szöveg. Mintha érezné a szerző, hogy hibázott, hogy ezt most nem kellett volna megírni. Az Árulás című történet például kifejezetten jelentéktelen, de a Malkus is inkább gyengíti a kötet összképét.

A Vándorló sírok tehát nem újít, nem kockáztat, de összességében hozza a megszokott Darvasi-minőséget, azt, amelyben az író egyetlen feladata: szépre gyúrni, ami rút. Ahogy A könnymutatványosok legendájában olvashatjuk: „Néha úgy ragyog ezen a földön a szar, hogy nem tudsz másra gondolni, mint hogy ő is a szív alatt lakott egy álló napon keresztül.”

Magvető, 2012, 328 oldal, 3490 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.