Filmsorozatok, amelyeket valószínűleg soha nem fognak remake-elni

Mikrofilm

Elmúlt felettük az idő, vagy elképzelhetetlennek tűnnek az eredeti alkotóik nélkül – íme azok a franchise-ok, amelyeket nem valószínű, hogy bárki elővenne egy remake-re. Vagy legalábbis reméljük.

Hívatlanok – Második fejezet, Démonok között – Utolsó rítusok, Downtown Abbey: A nagy finálé, Senki 2, Rosszfiúk 2, A hupikék törpikék, Már megint nem férek a bőrödbe, Jurassic World: Újjászületés, Lilo és Stich, Így neveld a sárkányodat – csak néhány, jelenleg is műsoron lévő példa arra, hogy a folytatások, franchise-ok, remake-ek és filmsorozatok korszakában élünk. Persze divathullámok jönnek és mennek, most épp úgy néz ki, lecsengőben vannak a szuperhősmozik, miközben ismét előtérbe kerültek az örökségfilmek és a jól ismert mesék élőszereplős újrái.

A Hollywood ötlettelenségén való siránkozás azonban egyidős Hollywooddal: mióta létezik a film, mindig is a könnyen beazonosítható, egy kaptafára készülő sorozatok jelentették a legnagyobb bevételt a filmstúdiók számára, csak míg ma egy Disney-figura vagy egy köpenyes szuperhős jelenti a hívószót, régebben egyes műfajokra (mint a western vagy a hasraesős komédiák), vagy épp az ezekben játszó ismert nevekre tódult a nép a mozikba.

A streamingek korában viszont minden eddiginél több tartalomra van szükség, ráadásul egy egészen új generáció nőtt fel ezeken, akiknek ismét el lehet adni a 10, vagy akár 20-30-40 éves mozikat is. Épp ezért a filmes Reddit-fórumokat is élénken foglalkoztatja, mit fognak ismét előhúzni a kalapból – vagy épp mi az, amit remake-láz ide vagy oda, valószínűleg egy ideig nem élesztenek újra. Utóbbiakra hozunk most pár példát.

Charlie Chan

A csavaros eszű honolului rendőrnyomozó karaktere egykor elképesztően népszerű volt, mára viszont teljesen elfelejtődött. A karaktert Earl Derr Biggers alkotta meg detektívponyváiban: 1920-ban Hawaiin vakációzott, ekkor olvasott az újságban Chang Apana hawaii-kínai rendőrről, aki a honolului kínai negyedben nyomozott csempészek és szerencsejátékosok után. Írásban először Biggers 1925-ös, A kulcs nélküli ház (The House Without a Key) című regényében tűnt fel, melyet 1932-ig öt további kötet követett.

Az adaptációra sem kellett sokat várni: az első Chan-regény filmváltozatát 1926-ban mutatták be, ebben a japán George Kuwa bújt a karakter bőrébe, majd a következőben, a A kínai papagájban ismét egy japán színészre, Kamiyama Sojinra hárult a feladat. Ők azonban még mind csak mellékszereplők voltak, ugyanis ahhoz, hogy Charlie Chan főszereplővé váljon, ekkor még egy fehér színészre volt szükség: ez volt Warner Oland az 1931-es Mindenki gyanusban (Charlie Chan Carries On). A mongol felmenőkkel is rendelkező, ám svéd származású Oland végül 16 filmen keresztül játszotta a kínai detektívet.

Halála után szerepét egy másik fehér színész, Sidney Toler vette át 11 további Chan-film erejéig. Ekkor a Fox úgy döntött, nem készít több ilyen krimit, de Toler annyira eggyé vált a szereppel, hogy ő maga vásárolta fel a jogokat, és a stúdiótól függetlenül – lényegesen alacsonyabb büdzsével – további Chan-mozikat készített. Miután Toler meghalt, Roland Winters – természetesen szintén fehér és amerikai színész – vitte tovább Chant hat filmben. Ő folytatta volna még az 50-es években is, a Monogram stúdió ugyanis az Egyesült Királyságban tervezte leforgatni a következő Chan-mozit, hogy így költse el az ott felhalmozott valutakészletét – ám Winters visszaemlékezése szerint amikor Attlee brit miniszter leértékelte a fontot, a stúdió is lefújta a projektet, és ezzel a Chan-filmeknek is befellegzett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.