Könyv

Fábián Anita–Pritz Péter: Gastrock

  • - legát -
  • 2017. március 9.

Könyv

Csak azok gondolhatják, hogy a rockzene és a gasztronómia két külön kategória, akik figyelmen kívül hagyják a magyar hagyományokat. A hetvenes évek hazai kemény rockerei például sokkal inkább a babgulyással és a pacalpörkölttel turbózták fel magukat, mint különféle kábszerekkel, és az se véletlen, hogy pont Pakson találták ki a gastrobluesfesztivált, ahol a jó halászlé legalább annyira fontos, mint egy jól sikerült gitárszóló.

A Gastrock azonban nem Deák Bill Gyula vagy Török Ádám konyhai kalandjait dolgozza föl, a tartalomjegyzékből főleg veterán (külföldi) rocksztárok köszönnek vissza Iggy Poptól a Guns’N’ Rosesig, a Led Zeppelintől a Sex Pistolsig: Pritz Péter nem túl szigorú, sztorizós lexikoncikk-gyűjteményt írt meg képregényes dekorációval, fotók helyett László Márk karikatúráit használták.

Ahogy a könyvben szereplő zenekarok, úgy a formátum is csak az újszülötteknek okozhat meglepetést; ha nem csal az emlékezetünk, a nyolcvanas évek végén magyarul is megjelent az a jópofa, eredetileg talán francia könyv, ami a Képregényes rockenciklopédia címet viselte. Kaja nélkül a Gastrock is pont ilyen lenne, de Fábián Anna receptjeivel mindjárt más a felállás. Már a receptek is izgalmasak (Iggy Popnál még a kutyánkra is gondoltak a szerzők), sőt az sem erőltetett, hogy az étkek neve összecseng az aktuális zenekar dolgaival, de azért az elkészítés koreográfiája a legjobb. A recepteket ugyanis úgy állították össze, hogy a konyhai lépése­ket egy-egy lemez dalához rendelték („Paradise City 6.36 – Tegyük bele a hagymát és a fokhagymát, pároljuk üvegesre”), így mire végighallgatjuk azt a bizonyos lemezt, kész vacsora. Már csak azért is érdemes letesztelni ezt az eljárást, mert ezerszer jobb mókának ígérkezik, mint idegbeteggé válva követni egy szabványos szakácskönyv útmutatásait.

Boook, 2016, 200 oldal, 5990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.